8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    richardk

Sudo rechten toewijzen aan niet-admin account

Om veiligheidsredenen heb ik een admin account aangemaakt en een ‘werk’-account (zonder admin rechten).
    Toch is het wel eens handig om vanuit het werk-account sudo te kunnen draaien.
    Ik ben er al achter dat ik dan de sudoers file moet editen. Maar ik heb wat hulp nodig, want van wat er allemaal voorbij komt als je ‘man sudoers’ intikt, gaat veel (nog) boven mijn pet.

In de Command Line Administration manual (voor OS X server, ik draai natuurlij het ‘gewone’ OS X) staat wel een passage die dicht in de buurt komt (“Restricting Use of the sudo Tool”) maar dat is volgens mij niet precies wat ik wil.

Dusss… hoe kan ik een normale gebruiker het recht geven om het sudo commando uit te voeren, zonder dat ik hem meteen permanent admin-rechten geef?

…bedankt.

Bijdrager
    iJoost

Je kunt in Terminal gewoon eerst inloggen als beheerder en daarna de gewenste sudo-commando’s geven. Geen enkele reden om te gaan prutsen.

Overigens wordt sudo veel te veel voor van alles en nog wat geadviseerd. Meestal aan mensen die geen flauw idee hebben wat de gevaren precies zijn. En meestal zijn er ook uitstekende alternatieve manieren om de dingen te doen waarvoor je geen root hoeft te zijn.

Bijdrager
    Buzz

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Vind je dat je af en toe sudo nodig hebt en dat je weet wat je ermee doet, werk dan gewoon in een account met beheerders privileges. Veel meer verschil tussen een beheerder en een gewone gebruiker is er eigenlijk niet.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

je vraag is om een normale gebruiker als super user te laten werken. Op zich is dit een hele rare vraag omdat je de admin gebruiker helemaal overslaat en eigenlijk meer privileges gaat geven dan een admin. Daarom zou ik gewoon als admin gaan werken op je computer. Wanneer je een bewerking gaat uitvoeren waarmee je normaal in je terminal even moet overschakelen naar superuser dan komt de finder ook met een prompt dat je je naam en wachtwoord moet invoeren. hiervoor ben je dus geen terminal nodig en een sudo voor de normale gebruiker.

Bijdrager
    richardk

Bedankt voor jullie reakties. Ik begrijp dat jullie op het commando ‘su’ doelen? Inderdaad, dat werkt prima voor mij.

Groet, Richard

Bijdrager
    Buzz

Nee, ik doel niet op ‘su’ maar op ‘sudo’.

Het commando ‘su’ werkt als het goed is in OS X alleen maar als je de ‘root’ gebruiker hebt ingeschakeld (bijv. met NetInfo Manager). En dat is dus niet nodig. Met ‘sudo’ voor elk commando kan je als beheerder tijdelijk dezelfde bevoegdheden krijgen, zonder als root te hoeven inloggen. Daarmee kan je dus in feite alles doen wat nodig is als beheerder, met net wat minder risico voor fatale vergissinkjes vergeleken met het ingelogd blijven als root via ‘su’.

Bijdrager
    richardk

ok, maar als ik ‘sudo -u admin <command>’ geef, wordt mijn admin wachtwoord niet herkend (“Sorry, try again”).

Terwijl “su admin” wel werkt.

Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, dus laat maar even weten svp.

Bijdrager
    iJoost

Open Terminal als gewone gebruiker. Login als beheerder (gewoon met login). En gebruik sudo om je hele harde schijf te wissen zonder waarschuwingen of je computer anderszins in de knoop te leggen. Koud kunstje… waarvoor je helemaal niets hoeft aan te passen. En je later ook geen stomme vragen hoeft te stellen hoe het weer gerepareerd kan worden (met uitzondering van de gevolgen van wat je achter die sudo tikte dan natuurlijk).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.