15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Pixtriks.nl

Sudo commando?

Ik heb een vraagje wat is het Sudo commando in Terminal en wat doet het??

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Pixtriks

Bijdrager
    Wiki Post

Algemene consensus is dat sudo je root rechten geeft en dat is niet juist. De handleiding geeft dit:

sudo allows a permitted user to execute a command as the superuser or another user, as specified in the sudoers file.

Het geeft je dus rechten als superuser of dat van een andere gebruiker. Geen root-rechten dus hoewel het in de praktijk op hetzelfde neer zal komen! Het bestand /etc/sudoers bevat o.a. dit soort informatie (wie mag wat als wie).

Bijdrager
    SMTR
    Pixtriks.nl op 18 juni 2011

Ik heb een vraagje wat is het Sudo commando in Terminal en wat doet het??

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Pixtriks

Geeft root rechten.

Bijdrager
    Pixtriks.nl

Stel nou ik wil iets verwijderen en ik heb root rechten nodig dan kan ik het Sudo commando gebruiken?

Pixtriks

Inactief
    Anoniem

ja, maar als je niet weet wat je aan het doen bent, kan je maar beter van het sudo commando afblijven. Je kan de boel er aardig mee verkloten, om ’t maar ’s op z’n Hollands te zeggen..

Bijdrager
    RoyHochstenbach
    Pixtriks.nl op 18 juni 2011

Stel nou ik wil iets verwijderen en ik heb root rechten nodig dan kan ik het Sudo commando gebruiken?

Je gebruikt het commando ‘sudo’ vóór het commando dat je wilt uitvoeren. Stel je wil de map ‘voorbeeld’ verwijderen, en je hebt er root rechten voor nodig. Dan verwijder je het niet als

<br />
    rm -rf voorbeeld<br />

maar als

<br />
    sudo rm -rf voorbeeld<br />

Er wordt eerst nog om jouw wachtwoord gevraagd;)

Bijdrager
    Pixtriks.nl

Oke dank je wel ik snap het nu.

Pixtriks

Bijdrager
    youp.c

voor meer commando’s van de terminal zie ook deze site

Bijdrager
    Pivni Pes

Kijk je wel uit, je kan dan ook heel simpel systeem mappen weggooien, en je installatie is naar de hoeren.
    Als je een ouwe PC heb staan, gooi daar dan bijvoorbeeld Ubuntu op, en ga dan eens spelen met terminal.
    Als het dan mis gaat, dan is er nog geen man overboord, maar je leert er wel een hoop van.
    En terwijl ik aan het typen ben, bedenk ik me dat je ook VirtualBox (gratis) kan installeren, en daarin dan Ubuntu (ook gratis)

Lid
    lEl

Als je niet weet wat sudo is en je weet niet echt hoe het te gebruiken is het misschien beter dat je het niet gebruikt. Denk goed na over vat Pivni Pes zegt, dat is een heel erg goeie tip.

Bijdrager
    Pixtriks.nl

Bedankt jongens voor de tips en de website met alle commando’s ik zou voorlopig gewoon kijken waarvoor de commando’s zijn maar ze niet gebruiken.

Pixtriks

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Pivni op 18 juni 2011

Kijk je wel uit, je kan dan ook heel simpel systeem mappen weggooien, en je installatie is naar de hoeren.

Zoals iJoost plachtte te zeggen: wie niet weet wat sudo doet moet het niet gebruiken, en wie wel weet wat sudo doet wil het niet gebruiken.

Pivni op 18 juni 2011

En terwijl ik aan het typen ben, bedenk ik me dat je ook VirtualBox (gratis) kan installeren, en daarin dan Ubuntu (ook gratis)

Dat was mijn eerste gedachte toen ik je advies over Linux las;) Gelijk maar wat links om dit nog makkelijker te maken: VirtualBox en de nieuwste Ubuntu (alleen downloaden, niet op een schijf branden — je kunt de schijfkopie die je downloadt als virtuele CD-ROM aan VirtualBox hangen).

Bijdrager
    Pixtriks.nl

Ik zal er mee uitkijken maar ik had het nodig voor wat Developer zaken in Xcode 3

Pixtriks

Bijdrager
    iep

Even de correcte definitie zoals die ook in de handleiding van sudo staat toegevoegd aan de wikipost. Als je in de unix wereld wil weten wat een bepaald commando doet kun je daar de handleiding voor opvragen middels het man commando (man staat voor manual). Als je het volgende intikt levert je dat de handleiding van sudo op:

man sudo

.

Bijdrager
    Pixtriks.nl
    iep op 19 juni 2011

Even de correcte definitie zoals die ook in de handleiding van sudo staat toegevoegd aan de wikipost. Als je in de unix wereld wil weten wat een bepaald commando doet kun je daar de handleiding voor opvragen middels het man commando (man staat voor manual). Als je het volgende intikt levert je dat de handleiding van sudo op:

man sudo

.

Goh dat wist ik niet iep…
    Bedankt voor de tip!

Pixtriks

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.