15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Aqua1

subnet-mask vraag

Hoe kan ik op de preferences-page van mijn network-terminator komen als er een router tussen de terminator en de computer zit ? Ik zou denken dat ik het subnetmask van mijn computer moet veranderen, maar ik beheers die materie niet voldoende. Nu doe ik het ethernetkabeltje steeds uit de router/switch in de terminator, maar ik vind dat ik nu genoeg builen van de tafel op mijn hoofd heb.

Bijdrager
    senax

Hi,

wat bedoel je met een network-terminator?

Er zijn verschillende parameters van belang in een netwerk. Je eigen IP adres, je netmask en je default gateway. Normaal krijg je dat allemaal van een DHCP server en hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Aan de hand van het netmask kan je kompjoeter zien of iets rechtstreeks te bereiken is, of dat het via de default gateway moet.

Voorbeeldje; stel je hebt IP adres 10.0.0.2, en netmask 255.255.255.0; dan weet je macje dat alles wat begint met 10.0.0 het lokale netwerk is, en het daar dus rechtstreeks heen kan sturen. Als het IP adres waar je heen wilt gaan niet in het netmask ‘past’, dus bijvoorbeeld 193.78.240.1, dan moet het via de default gateway (je router).

Je kunt ook zeggen dat je met een netmask van 255.255.255.0 (ofwel /24) een host-mask hebt van 0.0.0.255.

Groetjes,

Frank

”Aqua1″

Hoe kan ik op de preferences-page van mijn network-terminator komen als er een router tussen de terminator en de computer zit ? Ik zou denken dat ik het subnetmask van mijn computer moet veranderen, maar ik beheers die materie niet voldoende. Nu doe ik het ethernetkabeltje steeds uit de router/switch in de terminator, maar ik vind dat ik nu genoeg builen van de tafel op mijn hoofd heb.

Bijdrager
    spacemonkey

Huh?… Terminator?… Dat is toch uit de coax tijd? Of zit je nog op een coax netwerk met tokenring :wink:

Ik volg het niet helemaal… wat wordt er bedoeld met network-terminator. Bovendien lijkt het me dat -als er iets bij jouw op dat netwerk is aangesloten- het op hetzelfde netwerk zit, of dat ding staat er niets te doen (of ’t moet al een bridge zijn ofzo).
    Dit betekend dat die network terminator gewoon benaderbaar moet zijn. Misschien moet je eens kijken of je ergens een firewall hebt tussen draaien die verkeer niet doorlaat…

Als je echt een concreter antwoord wil, zou je toch wat duidelijker moeten zijn in je probleem beschrijving… of ik ben zo’n ammateur dat ik niet weet wat een network terminator is…:wink: Maar zover ik weet komt dat nog uit de tijd van coax-netwerken en deze hebben geen (web-)interface…

i.i.g. succes

Bijdrager
    Aqua1

Een netwerk-terminator noem ik het apparaat dat de meeste anderen een adsl-modem noemen, maar dat ding moduleert niet, dus is de naamgeving “modem” technies onjuist. “Terminator” lijkt inderdaad te duiden op een coax… nooit bij stilgestaan…

In ieder geval, dat ding dus dat als eerste na je splitter op het adsl-signaal is aangesloten. Dat zou (lijkt mij) moeten vallen buiten mijn subnet. Dat schrijft Senax ook. Ongeveer dat wat hij beschreef wist ik al, maar dan begrijp ik niet waarom ik niet gewoon het ip van dat moeilijk-naam-te-geven-apparaat kan intoetsen om erbij te kunnen. Mijn LAN heeft ip#’s 192.168.123.x en het adres van dat ding begint met 10. Ik zou dus zeggen: buiten subnet (of LAN) dus gewoon intoetsen, maar dat werkt niet.

Ben ik zo duidelijker in de vraagstelling ?

Bijdrager
    Aqua1

Okee, ik ben er geloof ik uit: “modem” is inderdaad niet goed, of in ieder geval te beperkt, want er blijkt samenspel te zijn tussen een zg. ATU-C en een ATU-R. Staat voor ADSL Terminating Unit- Centralized danwel Remote. De ATU-C staat in de KPN-centrale en de ATU-R bij de thuisgebruiker.

De ATU’s Multiplexen/DeMultiplexen het totale signaal op de lijn en Moduleren/DeModuleren de signalen op de 255 subkanalen van de bandbreedte. De totale bandbreedte is (bij het huidige ADSL-systeem “DMT” (Discrete Multitone)) namelijk onderverdeeld in 255 subkanalen van ieder 4 kHz breed.

Bij het zoeken kwam ik “Tranceiver” tegen. Kan dat meer goedkeuring wegdragen ? :wink:

Goed. On Topic: kan inmiddels iemand me al meer vertellen over het subnet-mask ?

Bijdrager
    senax

> Goed. On Topic: kan inmiddels iemand me al meer vertellen over het subnet-mask ?

Als je op het netwerkje tussen je router en computers 192.168… gebruikt met een netmask van
    255.255.255.0 of zelfs 255.255.0.0, zou je router alles voor 10.x.x.x, wat dus in de verste verte niet lijkt op 192; door moeten sturen naar buiten.

Het kan natuurlijk zijn dat je router denkt slim te zijn, en geen rechtstreekse toegang naar private space adressen toe laat; dat er dus een firewall achtig iets zit op de inkomende poort.

Het zou ook nog kunnen dat je mac denkt dat 10.x.x.x toch lokaal is omdat er een 2e netwerk kaart
    (of firewire adapter) dit ip nummer gebruikt.

Je kunt altijd even kijken door in een terminal ‘ifconfig -a’ te tiepen; dan zie je precies hoe of wat.

Met ‘netstat -nr’ kun je de routerings tabel opvragen, als daar ook niks van 10 in staat, zou het echt via je router moeten gaan.

met ‘sudo tcpdump -ltnnqpei en0’ zie je precies wat er gebeurt.

doe dat maar eens en dan in een ander terminal venster ‘ping 10.0.0.138’ als dat het adsl modem ip is.

Je ziet dan o.a. de twee mac addressen van de ethernet pakketjes like so:

00:0a:95:a6:8b:72 > 00:50:7f:23:7f:72, length 98: IP 10.128.254.19 > 10.0.0.145: icmp 64: echo request seq 0

00:50:7f:23:7f:72 > 00:0a:95:a6:8b:72, length 98: IP 10.0.0.145 > 10.128.254.19: icmp 64: echo reply seq 0

Mijn mac is 10.128.254.19 en heeft ethernet adres …8b:72, mijn router is 10.0.0.145 met adres ….7f:72

Als ik een lokale machine ping, gaat het verkeer daar meteen heen, als ik iets buiten ping, gaat het naar de router.

Kijk maar, nu ping ik ns.nl.net:
    00:0a:95:a6:8b:72 > 00:50:7f:23:7f:72, length 98: IP 10.128.254.19 > 193.78.240.1: icmp 64: echo request seq 0

Hetzelfde destination ethernet address (namelijk van mijn router) maar een heel ander destination IP address.

Als ‘ie dat bij jou ook doet, dan doet je macje alles goed; moet je het in de router zoeken, of in het adsl modem.

Laat maar horen hoe het gaat =)

Frank

Bijdrager
    spacemonkey

Oh okay ADSL-moden…

Een netwerk-terminator noem ik het apparaat dat de meeste anderen een adsl-modem noemen, maar dat ding moduleert niet, dus is de naamgeving “modem” technies onjuist.

Heel slim!

Dit is een complex probleem. Onder andere doordat ik niet uit jouw netwerk structuur kom. Jij zit dus achter twee lokale netwerken (LAN) voordat jij het internet (WAN) opkomt. De eerste gebruikt 192.*.*.** en de tweede 10.*.*.* (beide lokale adressen).
    Mij is niet helemaal duidelijk welke ‘server’ welk IP-adres heeft. Wat is bijvoorbeeld het externe adres van jouw router? Hiermee doel ik op de netwerk interface die aan de ADSL-ding hangt. En wat zijn de IP-adres(sen) van het ADSL-ding?…

Wat op dit moment in mij te binnenschiet is dat jij aan port/ip-forwarding moet doen (op jouw router). Alleen is de vraag: ‘kan dat?’. Je moet dus verkeer afkomstig van een bepaald IP-adres doorsturen naar het adres van jouw ADSL-ding met de web-interface.

succes

Bijdrager
    Aqua1

@Spacemonkey: Inderdaad. Je hebt het internet, dan de ATU-R met ip# 10.0.0.138, dan de router/switch met ip# 192.168.123.254. Alle computers zitten achter de router en krijgen via dhcp een ip toegewezen in de range 192.168.123.x.
    In de router staat bij de instellingen ook nog een ip# van mijn ISP, de Gateway (is hetzelfde ip#) en een subnet 255.255.255.255.
    Ik heb ook nog een WAN ip (10.0.0.150), een WAN subnet (255.0.0.0) en een PPTP server ip (10.0.0.0138).

@ Senax: Leukleukleuk…. :) dank voor je ideeen. Ik kan wel pingen binnen het domein 192.168.123.x. Pingen naar 10.0.0.138 gaat niet, 10.0.0.150 ook niet en mijn internet-ip# (of gateway uit de router) pingen gaat ook niet. 100% packet-loss.
    Ik heb wel in de router-instellingen “Discard PING from WAN side” aangevinkt, maar dat is hier niet aan de orde toch ? Bovendien, ik kan wel het LAN-ip van de router pingen.

Bijdrager
    spacemonkey

Beetje wazig, voor zover ik het nu begrijp zal dit echt via port/ip-forwarding moeten. Jouw router fungeerd als een bridge tussen twee lokale netwerken. 10.*.*.* en 192.168.*.* zijn namelijk gerserveerde adressen voor LAN’s en worden NIET op een WAN geforward, d.w.z. je kan niet internetten met een LAN adres.

Oplossingen die ik hierop kan bedenken zijn dus forwarden of kijken of je jouw hele router-netwerk kan zetten naar een ander subnet en IP-range. Namelijk die van jouw andere LAN 10.*.*.*
    Ikzelf heb eeb E-tech router, hierbij kan dat wel. Ook heb ik een menu ‘static routing’ hierbij kan ik een IP opgeven van een ander LAN zodat daarmee gecommuniceert kan worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mijn kennis over ADSL (inbel verbinding PPP enzo) is namelijk beperkt aangezien ik op de kabel zit.

succes

Bijdrager
    Aqua1
    ”spacemonkey”

…..
    10.*.*.* en 192.168.*.* zijn namelijk gerserveerde adressen voor LAN’s en worden NIET op een WAN geforward, d.w.z. je kan niet internetten met een LAN adres.

Oplossingen die ik hierop kan bedenken zijn dus forwarden of kijken of je jouw hele router-netwerk kan zetten naar een ander subnet en IP-range. Namelijk die van jouw andere LAN 10.*.*.*
    Ikzelf heb eeb E-tech router, hierbij kan dat wel. Ook heb ik een menu ‘static routing’ hierbij kan ik een IP opgeven van een ander LAN zodat daarmee gecommuniceert kan worden.
    …..

Aha, ja, helaas dan. Mijn router heeft geen Static Routing volgens mij. Ook kan ik het ip domein niet veranderen. Ik kan nog even kijken of ik het ip van de ATU-R kan veranderen in een 192.168.123.x Maar daarvoor moet ik weer onder de tafel, precies waar het allemaal om begonnen is.

Bijdrager
    spacemonkey

Hmmm, helaas dan houdt het, wat mijn idee├źn betreft, op. Trouwens ik weet niet of het onder jouw router opties wordt vermeld als ‘Static routing’. Misschien moet je even de handleiding (van de router) er op naslaan.

…Ik kan nog even kijken of ik het ip van de ATU-R kan veranderen in een 192.168.123.x Maar daarvoor moet ik weer onder de tafel, precies waar het allemaal om begonnen is.

Het lijkt me niet dat dat wil. Jouw tweede LAN is die van jouw ISP. Je kan het wel veranderen, maar dan heb je geen internet meer.

Misschien is er nog een andere oplossing voor dit probleem, alleen zou ik die niet weten.

i.i.g. succes

Bijdrager
    hansenonline

volgens mij klopt er geen ***** van. het adslmodem heeft ipnr 10.0.0.138 je router hangt daar achter en heeft 10.0.0.150. deze geeft ipnr range 192 uit en dan heb je een wifi die ook 10.0.0.150 heeft?
    als je het wifi gedeelte insteld dat het een bridge is, krijgt het allemaal lokaal een 192 reeks via dhcp van de router. en heb je ook hetzelfde subnetmask 255.255.255.0

daan.

Bijdrager
    Aqua1
    ”hansenonline”

volgens mij klopt er geen ***** van. het adslmodem heeft ipnr 10.0.0.138 je router hangt daar achter en heeft 10.0.0.150. deze geeft ipnr range 192 uit….

Dat klopt inderdaad…

”hansenonline”

….en dan heb je een wifi die ook 10.0.0.150 heeft?

Nee, eerst gaf de airport idd via dhcp zelf adressen uit (10.blablabla), maar dat heb ik al uitgeschakeld, zodat…

”hansenonline”

..als je het wifi gedeelte insteld dat het een bridge is, krijgt het allemaal lokaal een 192 reeks via dhcp van de router. en heb je ook hetzelfde subnetmask 255.255.255.0
    daan.

Dus dat is de situatie al.

@Spacemonkey
    : De ATU-R heeft idd 10.0.0.138, maar daar heeft mijn ISP toch nix mee te maken ? Ik heb een vast intnernet-ip#. Waarom zou mijn internetverbinding dan wegvallen ?

Bijdrager
    spacemonkey

@Spacemonkey: De ATU-R heeft idd 10.0.0.138, maar daar heeft mijn ISP toch nix mee te maken ? Ik heb een vast intnernet-ip#. Waarom zou mijn internetverbinding dan wegvallen ?

Klopt i.d.d., je hebt gelijk… volgensmij moet je dat 10.0.0.138 adres kunnen veranderen (als dit tenminste het adres is waar jij je ADSL-modem op bereikt via web interface). Dan zet je dus gewoon je ADSL-modem naar jouw router (LAN) IP-range… (zoals jij al eerder aangaf);)

Bijdrager
    Aqua1
    ”spacemonkey”

@Spacemonkey: De ATU-R heeft idd 10.0.0.138, maar daar heeft mijn ISP toch nix mee te maken ? Ik heb een vast intnernet-ip#. Waarom zou mijn internetverbinding dan wegvallen ?

Klopt i.d.d., je hebt gelijk… volgensmij moet je dat 10.0.0.138 adres kunnen veranderen (als dit tenminste het adres is waar jij je ADSL-modem op bereikt via web interface). Dan zet je dus gewoon je ADSL-modem naar jouw router (LAN) IP-range… (zoals jij al eerder aangaf);)

Allrighty, dat ga ik dan idd maar eens proberen. Ik moet echter nu even een tijdje er tussenuit, dus ik zal nog even moeten wachten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.