9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    sven-

Submerge probleem

Ik weet niet of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het programma Submerge (van Bitfield), maar ik vraag het toch maar.

Het probleem is het volgende:

Ik heb een film (1080p) in .mov formaat. Ik heb daarnaast een bijbehorende .srt file. Nou is het me eerder gelukt om .srt toe te voegen aan andere films (die waren weliswaar 720p), door de film te openen in Submerge, te kiezen voor de juiste subtitle, vervolgens kiezen voor “genereren ondertitels”, gevolgd door te kiezen voor “Bewaar op schijf”.

Bij de 1080p films loopt het genereren echter bij de ene film rond de 85% en bij de andere film rond de 96% vast, en het programma crasht.

Waar kan dit aan liggen? Ik gebruik Submerge 1.5.3. (laatste versie), de films zijn H.264 voor video en AC3 voor geluid gecodeerd. Perian in- en uitschakelen lijkt geen verschil te maken.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    arri

geen ervaring met submerge, maar mocht je er niet uitkomen, probeer het dan ook eens met VLC. werkt (voor mij) altijd prima.

Bijdrager
    sven-

En hoe moet je dan in VLC te werk gaan?

Bijdrager
    arri

opzich wijst het zich vanzelf, hoewel VLC soms een beetje verwarrend kan zijn.
    maar de nieuwste versie heeft een veel vriendelijker interface gekregen.

In het File-menu kies je Streaming/Exporting Wizard, die loopt je stap voor stap door de procedure.
    je kunt in een van de laatste stappen de optie kiezen dat ie ondertitles toevoegd, en VLC gaat er dan vanuit dat je de .srt – file in de zelfde directory hebt staanm als de .mov, en ze dezelfde naam hebben.

bv zo:

MyFirstMovie.mov
    MyFirstMovie.srt

en dan gaat de rest vanzelf.
    oja, qua codec het beste H264-vide en AAC (mp4) audo kiezen, en als bestands-formaat mp4 kiezen.
    gaat altijd goed. ik heb vroeger wel probelemn gehad bij exportyeren naar .mov, dus kies nu zelf altijd mp4.

je kunt hem trouwens ook na 1 minuutje stoppen, om te kijken of de kwaliteit ok is.
    je moet dan wel opnieuw beginnen met encoden, maar zo kun je wel snel de gewenste compressie/bitrate kiezen.

Bijdrager
    sven-

Ik wil alleen niets gaan encoden. Ik wil alleen de .srt zelf of liever in een andere vorm toevoegen aan de .mov container.

Daar komt nog eens bij dat VLC heel slecht met .mov containers kan omgaan.

Bijdrager
    arri

er bestaat wel een .srt component voor quicktime – maar de laatste versie die ik ken is een ppc-build uit 2005… die doet misschien nog wat je wilt op een G4 of G5, maar gaat waarschijnlijk niet werken op een intel-mac.

als je een manier vind de .srt om te zetten naar een quicktime text-track ben je trouwens direct klaar. opzich moet dat heel eenvoudig zijn.

Bijdrager
    sven-

Die srt component werkt wel, maar dan moet je QuickTime in Rosetta mode opstarten en dan werkt het allemaal een stuk trager.

Ja, ik vond het mooie van Submerge dat hij dus de .srt kan omzetten in iets anders dat er ook beter uit ziet (kun je ook allemaal zelf instellen), maar het is echt vervelend als programma’s crashen en je weet niet waarom.

Bijdrager
    arri

ohja, over dat crashen…

je was niet heel toevallig de files aan saven naar een FAT-geformatteerde schijf?
    die kunnen namelijk geen files groter dan 4GB aan zoals je misschien weet.

het probleem is alleen dat evt. fout-meldingen in zo’n geval vaak erg cryptyisch zijn..

Bijdrager
    sven-
    ”arri”

je was niet heel toevallig de files aan saven naar een FAT-geformatteerde schijf?
    die kunnen namelijk geen files groter dan 4GB aan zoals je misschien weet.

Nee, ik heb niet eens FAT geformatteerde schijven tot mijn beschikking.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.