19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Ledda

Subler / iFlicks en avi

Hoi,

Ik plan vanavond een ATV 3 te kopen en ben ondertussen bezig met het klaarzetten van mijn films. Klaarzetten zoals de subtitle encoderen via subler naar een .MP4 bestand. Op deze manier kan ik de film ook importeren in iTunes.

Dit likt schitterend met subler, top programmatje.

Maar, ik heb een probleem met mijn .AVI films. Aangezien ik maar 100gb downloadlimiet heb via mijn provider kan ik niet alle films in hoge kwaliteit of mkv downloaden. Veel films staan nog gewoon in .avi formaat van rond de 700 mb of 2 gb max.

Het probleem is dat subler geen avi’s kan of wil lezen, ik kan dus niet de ondertitel inbakken, metadata toevoegen en ze importeren in iTunes.

Via google ben ik terecht gekomen op iFlicks, maar dat programmatje is jammer genoeg te zwaar voor mijn alu Macbook core 2 duo uit 2008. Wanneer ik een .avi via iFlicks wil encoderen kost dit me minimum een uur en mijn laptop blaast de hele kamer bij elkaar. Zeer irritant!

Bestaat er een lichtgewicht programmatje zoals subler dat wel avi’s kan encoderen naar MP4 met de SRT incluis?

Thanks!

Bijdrager
    hokkie

Installeer Plex Media Server en PlexConnect (zie Google), geen converteren meer nodig! Alles op je originele ATV3 vanaf je imac/macbook/mac pro. Daarnaast kan je dan ook nog films kijken op elk iOS apparaat in je huis! Ideaal!

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, maar lees eerst even dit voordat je aan het rommelen gaat met Plex:

http://www.iphoneclub.nl/280352/plexconnect-werkt-niet-meer-na-apple-tv-update/
    https://github.com/iBaa/PlexConnect/wiki/Install-guides

Want volgens mij werkt dat niet meer op de nieuwe Apple TV firmwares.

Bijdrager
    computer space

Als je een ATV alleen koopt voor gedownloade films, koop dan vooral geen ATV. Zwaar overrated apparaat, 9 van de 10 x is een HDMI kabel of een Raspberry Pi een beter alternatief.

Bijdrager
    KarelWillem

Onzin.

Zeker als je een Mac, een iPod touch, een iPhone of een iPad hebt, is alles in huis om al die andere apparaten te overtreffen.

Er is geen gedownload film-formaat die onze Apple TV 3 niet kan laten zien.

Bijdrager
    niloco

Koop dan een mediaspeler van Western Digital. In mijn ogen een betere aanschaf dan een Apple TV iDevice. Gooi alles op een HD of USB stick en spelen maar. Geen omzetting meer voor nodig.

Bijdrager
    KarelWillem

Omzetten hoeft echt niet meer niioco.

We leven niet in 2003 of zo.
    De zooi eerst op een apart HDD of stick zetten is ook wel erg vorig decennium.

Bijdrager
    Ledda

Ik heb inderdaad zitten twijfelen over raspberry pi of wd tv play.

Ik denk dat Apple tv naast films ook wel andere voordelen heeft, airplay, mooi design, en past in mijn Apple eco systeem.

Met de juiste apps moet ik toch alles kunnen bekijken?

Moeten de films trouwens in iTunes? Of kan via een map ook gestreamd worden?

Bijdrager
    niloco

KarelWillem, de persoon die deze topic heeft gestart heeft het over encoderen, en ondertitels inbakken. Dat probeer ik hem dus duidelijk te maken dat dat niet nodig is. Ik leef niet in 2003 ofzo. Dus nee omzetten hoeft echt niet meer Ledda. En als jij het graag wilt streamen KarelWillem, dan kan dat gerust ook met de mediaspeler van WD. Het lijkt wel een verkoop praatje, maar hier kun je meer mee dan met zo’n beperkt Apple TV ding.

Bijdrager
    KarelWillem

Wij streamen heel veel via Beamer op de Mac.

Daarnaast kun je – als je een iDevice hebt – ook AirVideo of AirPlayIt gebruiken.
    Dat wordt dan een soort afstandsbediening voor de films op je Mac.

Vanaf de bank kun je dan ELKE film kiezen en afspelen, zonder te hoeven converteren.
    Elke willekeurige map op je Mac kan daarvoor aangewezen worden.

niloco op 04 december 2013

…En als jij het graag wilt streamen KarelWillem, dan kan dat gerust ook met de mediaspeler van WD. Het lijkt wel een verkoop praatje, maar hier kun je meer mee dan met zo’n beperkt Apple TV ding.

De Apple TV is net zo beperkt als de gebruiker die er mee werkt.;)

Nee, even serieus. Vooral Airplay op de Apple TV is natuurlijk een superieur verkoopargument.
    Dat vergroot de mogelijkheden heel erg.
    En ondanks steeds meer Airplay-achtige mogelijkheden op andere media-spelers, kan er niet één tippen aan het gemak waarmee dit op de Apple TV plaatsvindt.

Bijdrager
    Ledda

@Niloco, ik begrijp je argumenten hoor. Ik heb serieus zitten twijfelen over apple tv. Maar aangezien er best toch al alternatieven zijn zoals KarelWillem aangeeft lijkt me het uiteindelijk geen slechte aankoop.

@Karelwillem
    , bedankt voor de tips, hiermee moet het idd wel lukken:-) Ik ga er vnv om.

Bijdrager
    KarelWillem

Top. Daar ga je vast geen spijt van krijgen.

hokkie op 04 december 2013

Installeer Plex Media Server en PlexConnect…

Het lijkt er op dat die i.d.d toch gewoon geïnstalleerd kan worden

Bijdrager
    niloco

@KarelWillem, krijg je nu provisie?:D

Airplay is inderdaad een mooi verkoopargument.

Succes met je aankoop Ledda!

Bijdrager
    KarelWillem

Haha. Was het naar waar hè.:)

Nee, ik heb tijden een Apple TV 2 gehad met een jailbreak.
    Maar door de belachelijke prijzen die daarvoor werden geboden, heb ik deze voor veel geld kunnen verkopen.

Dus ik moest wel creatief aan de gang met de Apple TV 3.
    En ondanks dat ik dacht dat ik een boel ging missen, is het tegendeel bijna waar.

Bijdrager
    tinus_omt

Films bestaan uit beeld, geluid, ondertitels en nog andere data. Deze zijn gecombineerd in 1 bestand met behulp van een container. Deze container kun je over het algemeen herkennen aan de extensie van je bestand. Voorbeelden zijn avi, mkv, mp4.

In de container zitten een aantal streams, onder andere voor het beeld en het geluid. Deze zijn op een bepaalde manier omgezet in data. De manier van omzetten heet een codec. Voor sommige codecs geldt dat je kunt kiezen om bepaalde eigenschappen van het codec te gebruiken of niet. Er zijn een aantal algeme keuzes, die heten profielen.

De Apple TV ondersteunt bepaalde profielen in het mpeg4 codec in een mp4 container.

De meeste mkv containers bevatten mpeg4 video streams met het juiste profiel. Als je die wil kijken op je Apple TV hoef je de stream alleen maar opnieuw in te pakken in een mp4 container. Dat gaat heel snel, en dat is wat Subler doet.

Avi is een nogal ouderwetse container met een heleboel beperkingen. Avi is geen geschikte container voor de streams die de Apple TV aankan en over het algemeen zitten die er ook niet in. Als je zo’n film toch op je Apple TV wilt bekijken moet je het beeld opnieuw comprimeren en dat duurt erg lang en je krijgt kwaliteitsverlies. Daar is geen oplossing voor.

Een workaround is dat een programma het bestand on-the-fly, terwijl je het afspeelt, omzet in een formaat dat de Apple TV aankan. Omdat je het bestand niet opslaat hoef je dan niet zo hard te werken om het bestand redelijk klein te houden, dus dan is het minder werk.

Je kunt dat doen door het bestand af te spelen en dan je scherm over het netwerk door te sturen naar je Apple TV met Airplay. Dat is daar echter niet voor bedoeld, waardoor het beeld kan gaan haperen.

Met Airplay kun je ook je Apple TV opdracht geven om een bestand vanaf het netwerk af te spelen. Als je dan zorgt dat het bestand zo’n on-the-fly geconverteerd bestand is werkt het ook. Dat is wat Beamer doet en dat werkt een stuk beter dan je scherm doorsturen (en je kunt ook nog eens de Apple TV afstandsbediening gebruiken om door de film heen te spoelen).

Je kunt ook nog doen alsof je een van de diensten bent achter de applicaties op de Apple TV. Zo kun je vanaf de Apple TV je films afspelen, en dat kunnen natuurlijk ook geconverteerde bestanden zijn. Dat is wat Plex doet. Dat is niet ondersteund door Apple, dus je moet wat aanpassingen doen aan je Apple TV en er is geen garantie dat het blijft werken.

Bijdrager
    TLM
    KarelWillem op 04 december 2013

Haha. Was het naar waar hè.:)

Nee, ik heb tijden een Apple TV 2 gehad met een jailbreak.
    Maar door de belachelijke prijzen die daarvoor werden geboden, heb ik deze voor veel geld kunnen verkopen.

Dus ik moest wel creatief aan de gang met de Apple TV 3.
    En ondanks dat ik dacht dat ik een boel ging missen, is het tegendeel bijna waar.

Dus je tijd van de XTreamer ligt ook alweer een hele tijd in het verleden;)

Bijdrager
    KarelWillem

Inderdaad. Dat is bijna een grijs verleden.;)

Popcorn Hour, Xtreamer (2009), Apple TV.

En pas bij die laatste was het helemaal zoals ik het wilde.:)

Bijdrager
    Obliviant

Al heel veel jaren heb ikzelf gebruik gemaakt van Plex, dit is sinds een jaar zelfs nog veel beter dan het al was. Met een unRAID nas die de Plex server draait, de macmini met Plex op de grote tv, een oude macmini met Plex op de oude tv.. en op de iPads de Plex app en alles leek toch wel perfect. Daarnaast heb ik ook nog een atv1 en twee atv3..

Gezien de zeer beperkte mogelijkheden met muziek op Plex (je kunthet afspelen maar meer ook niet) heb ik altijd een dubbel systeem gehad, muziek via ATV, films via Plex.. via de Plex app ook de mogelijkheid tot airplay naar de ATV maar dit werkt eigenlijk meer niet als wel. Een tijdje geleden toch de overstap gemaakt naar volledig ATV en Plex is er dan ook uitgemieterd.. niet omdat het slecht is maar omdat dit beter past in mijn gebruik.

Toch wel advies aangaande de programma’s die je nodig hebt om het spul om te zetten naar m4v formaat.. er zijn daarvoor talloze programma’s te kopen en te krijgen maar die kun je beter allemaal vergeten. ze doen wat ze moeten doen maar ook niet meer dan dat, resultaat is dan ook afhankelijk van je voorkeuren en eisen. Aangezien mijn verwachtingen aardig hoog zijn vallen deze dan ook zwaar tegen.

Subler is ontzettend goed en gratis, de ontwikkelingen gaan ook zeker de goede kant op. iFlicks (versie 2) is zeeeeer uitgebreid voor de meta data maar niet echt geschikt voor conversie/remux.. die doet daar te lang over.

Mijn eigen voorkeur gaat echter uit naar iVI (southpolesoftware.com en in de MacApp store), dit kost dan wel twee tientjes maar dan heb je iets wat tot nu toe GEEN enkele ander programma doet. Je kunt instellen om zowel SD als HD te maken en deze zijn dan in iTunes ook samen als SD-HD te zien, makkelijk als je ook iets mee wilt nemen en niet mega grote bestanden op je iPad/iPhone wil hebben. Een beetje film doet ie dan een minuut of 10 over.

Bijdrager
    Ledda

@tinusomt en @Obliviant:

Bedankt voor de uitgebreide informatie, duidelijk en handig!! Weer wat bijgeleerd over video extensies!

Net trouwens mijn eerste film gekeken via de atv3! Loopt vlot, geen problemen ervaren! Mooi!!

Enkel de interface komt wat oud over, maar dat is een kwestie van smaak…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.