30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Ramy

Studieboeken (geld gekregen van IB Groep)

Ik kwam er vandaag achter dat ik geld had gekregen van IB Groep, en ik neem aan dat dat bedoelt is voor de boeken die ik moet bestellen. Wat ik heb gekregen is alleen minder dan wat de boeken kosten. Moet ik dan gewoon nog een maandje wachten, tot ik weer geld heb gekregen van IB Groep, zodat ik wel genoeg heb? Of hoe werkt dit… ?

Bijdrager
    St. Mobbs

Wat heb je gekregen, beter gezegd: wat is de naam van wat je gekregen hebt? (omschrijving op je afschrift)

Bijdrager
    Luidspreker

Van de IB groep krijg je per maand studiefinanciering. Hoeveel dit is is afhankelijk van de omstandigheden, of je uitwonend bent en hoe veel je ouders verdienen bijvoorbeeld. Het is bedoeld om de maand van rond te komen, dus zowel boeken als huur als eten en bier zit er bij in. Er is geen apart potje voor het kopen van boeken helaas.

Bijdrager
    Stripe

En het nooit voldoende om alles voor je studie voor die maand te financieren. Ik zie het dus gewoon meer als aanvulling op mijn inkomen en gooi het op de grote hoop.
    Vanuit die grote hoop heb ik (met behulp van Excel) een overzicht gemaakt van al mijn geld en dan kan je heel makkelijk potjes creëren. Zo heb ik een potje ‘gewoon’, ‘spaarrekening’, ‘kleding’, ‘studie’ en ‘verzekering’.

Bijdrager
    fr3z

Het lijkt me geen studiefinanciering want die krijg je pas als je 18 bent, dus ik denk dat het gewoon voor je boeken is dan.

Bijdrager
    iMous

Ligt eraan welke studie je gaat volgen.. Als je gaat studeren wordt de kinderbijslag gestopt en krijg je studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten (dacht ik)

Bijdrager
    fr3z

Dus dan zou mijn kinderbijslag nu moeten stoppen? :?

Bijdrager
    trabant

Jij moet niet gaan studeren. Begin gewoon met werken. Dan ben je beter af.
    Als je niet snapt dat je in dit land van de overheid structureel te weinig krijgt vergoed en ook niet snapt hoe de IBG werkt, kun je je afvragen of je het niveau van een studie wel aankan… “Groningen” is in die zin een soort van ballotage..
    Enfin, dat was wellicht niet zo aardig.

Even praktisch:
    De opleiding doet alsof je braaf van te voren alle boeken in huis moet hebben. Dat je ook nog andere lasten hebt, boeit ze niet. “Groningen/1BG (ook wel WanBeheer-Groep)” redeneert dat je een x-tijd met je leermiddelen gaat doen, dus spreiden ze hun bescheiden vergoeding ook nog eens uit over de periode die zij daarvoor in gedachten hebben.

Sommige opleidingen laten je meteen aan het begin voor de eerste twee jaar de boeken bestellen. Een dure grap als je eerder afhaakt. Maar wie zegt dat je op de eerste dag van de opleiding meteen die hele bibliotheek in huis moet hebben? Laat die hele zomerstreß van dat boeken bestellen (liefst natuurlijk via de dure eigen boekenmafia van de school) aan je voorbijgaan en bestel de boeken op het moment dat je het nodig hebt.
    Ten eerste spreid je zo de kosten, ten tweede duurt de bestelling dan ook niet zo eeuwig lang èn je hebt een goede kans van een hogerejaars het boek gebruikt te kunnen kopen.
    In mijn tijd :barbu: wilden ze het nog wel eens flikken om een peperdure pil van een de hoogleraren/docenten zelf voor een paar bladzijden op de lijst te zetten. Op gegeven moment leer je het wel af om daar in te tuinen. Want dergelijke egostrelerij is ook in de UB doorgaans goed vertegenwoordigd, en dan zijn tien bladzijden kopiëren veul goedkoper dan die pil ophoesten.

Bijdrager
    Beccie

Net zoals Trabant zegt, plus het feit dat je de meeste van die studieboeken ook in een grote bibliotheek kunt vinden. Dus tegen de tijd dat je toets hebt, leen je het boek gewoon.

Bijdrager
    fr3z

Dan is mijn school wel heerlijk, ik heb maar 1 boek nodig en een paar readers (documenten gemaakt door leraren). Totaal €131! :D

Bijdrager
    Rub3n

Gewoon afwachten met boeken zoals Trabant al zegt.

En dan nog een tip: Ga gewoon naar bol.com. Leveren vrij snel. En is vaak nog eurotje goedkoper ook dan die verkapte educatieve boekhandels.

”fr3z”

Dan is mijn school wel heerlijk, ik heb maar 1 boek nodig en een paar readers (documenten gemaakt door leraren). Totaal €131! :D

Dus jij betaald 131 euro voor 1 boek + een paar uitgeprinte shit? Nou wat heerlijk.

Bijdrager
    St. Mobbs

Het kan ook zo zijn dat het ‘Tegemoetkoming scholieren’ is.

Maar in het algemeen, het is niet iets wat de kosten dekt. Het is enkel een kleine aanvulling op wat je zelf met je bijbaantje verdient en wat je ouders (eventueel) bijdragen.

Maar er bestaat ook nog zoiets (ieder geval voor universiteitsstudenten) als collegegeld vergoeding. Zo bestaan er wel meer van die potje die kun vinden als je goed zoekt en waar je van kunt profiteren als je maar genoeg je belastingaangifte vervalst. (Vooral die van je ouders.):wink:

Bijdrager
    Ramy

Dat het een aanvulling is snap ik, en niet 100% kostendekkend is, maar ik bedoel meer… is dit een vast maandelijks bedrag dat ik nu krijg iedere keer? Want het begint wel al in juli, terwijl m’n school pas in september begint. Met die boeken wacht ik nog even, daar heb ik in de vakantie toch niks aan.

Volgens m’n zus krijg ik trouwens helemaal geen studiefinanciering of OV tot ik 18 ben, terwijl ik wel HBO ga doen. Klopt dit? Want een tientje per dag betalen om naar school te gaan, ga ik mooi niet doen. Dan begin ik wel op m’n 18e met die studie.

Er staat helemaal geen omschrijving bij de overboeking. Er staat alleen dat het afkomstig is van de IB Groep.

Bijdrager
    Лукас

Je krijgt ook geen stufi of OV tot je 18e.:|

Bijdrager
    iMous
    ”LucasJV”

Je krijgt ook geen stufi of OV tot je 18e.:|

Voor HBO geldt dat anders toch?

Vraag

Ik ben nog geen 18 jaar. Vanaf welke leeftijd heb ik recht op studiefinanciering?
    Antwoord
    In het hoger onderwijs geldt géén minimumleeftijd. Je kunt ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.

Ben je nog geen 18 als je met je opleiding begint? Dan krijg je recht op studiefinanciering per het eerste kwartaal van je opleiding. Dit geldt ook als je per 1 september met een opleiding begint en 18 jaar wordt tussen 1 juli en 1 september. Zie onderstaande voorbeelden voor extra uitleg.

Voorbeeld 1:

Je begint op 1 september met een opleiding en bent nog geen 18 jaar. Je hebt recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.

Voorbeeld 2:

Je begint op 1 september aan een opleiding en bent 18 jaar geworden tussen 1 juli en 1 september daaraan voorafgaand. Je hebt recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.

Je moet je studiefinanciering wel op tijd hebben aangevraagd. We adviseren om dat drie maanden voordat je met je studie begint te doen.

Bron: http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=219,E=0000000000223013295,K=167,Sxi=1,Case=obj(14407)

Bijdrager
    Stripe

En van je 18e tot begin van je studie krijg je tegemoetkoming, die heb ik zelf eergisteren ook voor het eerst ontvangen.
    Wat ik overigens wel apart vind is dat de scholieren tegemoetkoming hoger is dan de studiefinanciering voor thuiswonende, erg bizar.

Bijdrager
    Лукас

Ja je hebt gelijk iMous.

Als je een voltijd- of duale opleiding aan een hogeschool of universiteit volgt, dan heb je als je aan alle voorwaarden voldoet recht op studiefinanciering. En als je recht hebt op studiefinanciering, dan heb je ook recht op een OV-studentenkaart.

[size=9:8f66d92e74]Stufi website IB-groep[/size:8f66d92e74]

Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.

[size=9:8f66d92e74]Voorwaarden IB-Groep[/size:8f66d92e74]

@ Ramy: Ik hou je zeker niet tegen ook even de rest van de website te lezen.

Bijdrager
    iMous

Dankje.

Ik had zelf ook nog een edit gedaan op mijn vorige bericht, met een quote van de IB-Groep. Maar jullie waren me allemaal voor.

Bijdrager
    Ramy

Thanks voor de quotes/links. Ik zal die website zeker doorlezen.
    Als ik pas sinds oktober recht heb op studiefinanciering, dan is dat geld wat ik nu ontvangen heb een tegemoetkoming?
    Nou, gelukkig maar dat ik wel een OV krijg… elke dag naar Breda met de trein is ook niet het goedkoopste ter wereld.

Bijdrager
    trabant

Sinds oktober of vanaf oktober?

Anders ga je toch een jaartje backpacken en allerlei kutbaantjes doen om jezelf te motiveren hoe je niet wilt eindigen?

Bijdrager
    Stripe
    ”Ramy”

Thanks voor de quotes/links. Ik zal die website zeker doorlezen.
    Als ik pas sinds oktober recht heb op studiefinanciering, dan is dat geld wat ik nu ontvangen heb een tegemoetkoming?
    Nou, gelukkig maar dat ik wel een OV krijg… elke dag naar Breda met de trein is ook niet het goedkoopste ter wereld.

OV is verbonden aan de stufi hoor, dus als jij pas in oktober je stufi krijgt krijg je dan wss pas ook je OV.

Bijdrager
    Ramy
    ”trabant”

Anders ga je toch een jaartje backpacken en allerlei kutbaantjes doen om jezelf te motiveren hoe je niet wilt eindigen?

Sorry, vanaf uiteraard. Een jaartje vakantie is ook niet verkeerd natuurlijk. Part time werken om te overleven…

”Stripe”

OV is verbonden aan de stufi hoor, dus als jij pas in oktober je stufi krijgt krijg je dan wss pas ook je OV.

1 maand OV zelf betalen is nog wel te doen. Maar ik weet eigenlijk nog steeds niet wat dat geld is wat ik heb ontvangen, en of dat nu maandelijks is of eenmalig… een keer naar IB-Groep bellen dan maar.

Bijdrager
    Stripe

Om welk bedrag gaat het? Daar is vaak al wel vanaf te leiden waarvoor het bedoeld is.

Bijdrager
    Ramy

Ongeveer 270 euro.

Bijdrager
    ecnerual

Dat kan dan moeilijk de tegemoetkoming Scholieren zijn, lijkt me… Tenzij je vanaf volgende maand al stufi krijgt?

Moderator
    Poezenbeest

Tegemoedkoming Scholieren? De TSVO 18+ staat voor Tegemoedkoming in de Studiekosten voor Voortgezet Onderwijs.

Zoals eerder gezegd is het krijgen van WSF (Studiefinanciering) van belang wat je ouders verdienen, welk onderwijs je volgt en je woonsituatie… Dus aan dat bedrag valt weinig te zeggen.

Bijdrager
    trabant

Geen wonder dat de jeugd tegenwoordig niets meer leert. Jullie zijn te druk bezig uit te vinden welke regeling die regenten voor jullie bedacht hebben.

Bijdrager
    Luidspreker
    ”trabant”

Geen wonder dat de jeugd tegenwoordig niets meer leert. Jullie zijn te druk bezig uit te vinden welke regeling die regenten voor jullie bedacht hebben.

Niets te veel gezegd, het is een sloot papierwerk waar je u tegen zegt. En helemaal leuk wordt het wanneer de IB groep je op één dag twee brieven stuurt, waarvan één zegt dat het nu goed komt en de ander zegt dat de gegevens nog niet binnen zijn… Stalen zenuwen moet je er voor hebben.;)

Moderator
    Pete.Z
    ”trabant”

Ja, want we weten allemaal dat een afgeronde studie garant staat voor een woest en spannend leven, op kantoor bijvoorbeeld….of als verzekeringsagent…..laborant…..en noem maar op.:P

Bijdrager
    Koetjesreep

Ik vond het allemaal wel meevallen hoor. Via de site kan je ook veel regelen. Werkt prima. Tenzij ze je 10x voor de foute opleiding inschrijven. Maar ben je daar door heen gaat alles vrij simpel.

De ouders moeten eens niet alles voor hun kinderen doen en ze eens zelf wat laten uitzoeken. Van die 18 jarige jongens of meisjes die niet eens weten dat ze recht hebben op een OV kaart :sealed:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.