22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    macstremist

Studie Grafische Vormgeving… maar waar?

Ik heb net een jaar rechten achter de rug en ben op 5 studiepunten jammerlijk gefaald. Daarbij kwam nog dat rechten niet aan mijn verwachtingen qua praktijkgerichtheid voldoet. Nu moet ik binnen een week een nieuwe studie kiezen en dat wordt waarschijnlijk grafische vormgeving. Mijn grootste voorkeur ging uit naar fotografie, maar op dit moment heb ik geen geld om deze particuliere studie te bekostigen.
    Ik weet dat hier een hoop vormgevers zijn. Waar kan je allemaal grafische vormgeving volgen?

Bijdrager
    R1039

Op welk niveau? MBO 4?

Bijdrager
    macstremist

gymnasium:)

Bijdrager
    Hasoweh

LOL net een jaar rechten gedaan HBO denk ik dan

Bijdrager
    macstremist

nogal veel moeite voor mijn gym-diploma moeten doen, toen wilde ik gelijk WO doen. Maar ben een veel te creatief persoon voor de uni, vandaar.

Bijdrager
    R1039
    Eple op 25 augustus 2010

LOL net een jaar rechten gedaan HBO denk ik dan

Je hebt ook MBO rechten (ja echt ) en aangezien de meeste grafische scholen op MBO niveau zijn..:nerd:

Bijdrager
    Hasoweh

oh dat wist ik niet :yum: Naja ik begin in september ook met Mediatechnologie MBO niv 4:grin:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Wat meer info zou handig zijn.. In welke omgeving? Ben je bereid om op kamers te gaan?

Inactief
    Anoniem

Doe het in ieder geval niet bij het ROC Gooi en Vechtstreek. Met de rest heb ik geen ervaring helaas.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Lucas in Boxtel is een fijne. Moet je je wel eerst een weg banen door 30 vakken in het eerste jaar.

Bijdrager
    macstremist
    Dr. op 25 augustus 2010

Wat meer info zou handig zijn.. In welke omgeving? Ben je bereid om op kamers te gaan?

Voorlopig niet op kamers, denk ik, maar zou wel tof zijn, enkel overbodig omdat ik een auto heb. Ik hoop een grafische studie op HBO-niveau te doen, niet op MBO.
    In de randstad moet er toch wel zo’n opleiding zijn?

Bijdrager
    macstremist
    ”Carrièretijger”

…behoort tot een pittige HBO-studie

Bijdrager
    trabant

Een opleiding vast wel, maar een parkeerplek voor je auto niet.
    Overigens is sinds het ontstaan van die ROCs de grote angst van kleine zelfstandige (en goed aangeschreven) opleidingen dat ze op moeten gaan in een ROC. Daar gaat het namelijk om de managers en [s]de[/s]hun centen, niet om het onderwijs.

Bijdrager
    Lexis

Je kan ook industrieel ontwerpen studeren aan een TU, ook creatief:p

Bijdrager
    1234

tip van Lexis is niet eens heel gek, je gaat dan een heel specifieke kant op, maar al die kennis van ontwerpen komt ook aan bod.

Het probleem is een beetje dat media op dit moment zo’n breed bergip is dat de opleidingen vaak kant noch wal raken met hun curriculum. en ik kan het weten…

ik zou gaan voor iets specifieks, je moet je tegenwoordig durven onderscheiden en niet meer teveel de breedte ingaan, dat doet iedereen al.

Succes!

Bijdrager
    IJurriaan

Of civiele techniek ?

Bijdrager
    Afroman

Beton Beton Beton Beton Beton Beton Beton
    (civielslied)

Grafisch vormgeving is inderdaad iets heel anders dan een civiele/technische studie. In plaats van Photoshop gebruik je AutoCad en in plaats van fotoopdrachten moet je maquette0gebouwen maken en kijken hoe die in elkaar stort.

Oke, ze hebben beiden een creatieve kant, maar daar is verder alles mee gezegd.

Bijdrager
    iFemke

Ik volg Media Design op de Fontys (dus HBO), maar dat is echt heel breed. Je krijgt dan communicatie (van reclames bedenken tot communicatieplannen), design (een blokje fotografie, huisstijlen, interfaces, tekenen, film, etc.) en ict (websites maken, joomla, flash). De opleiding zelf is niet zo zwaar, je leert niet super diep door (dat moet je zelf doen), je moet overigens heel veel zelf doen, maar je hebt wel goede leraren die allemaal zelf een bedrijf hebben of nog in een bedrijf werken.

Veel plussen en minnen, maar ik heb het er wel naar mijn zin.

Als je ict niet leuk vind of daar niks mee wilt doen kun je ook naar CMD (geloof ik) dat is ook HBO, maar daar krijg je geen ict, maar daar is het inschrijf beleid volgens mij zwaarder (bij ons mag is dat er niet).

Zo, heb je nog 2 opleidingen:wink:

Bijdrager
    twtp

Op HBO-niveau is het best lastig. Wordt al snel marketing-achtig of meer communicatie, ICT e.d. Grafisch Lyceum Rotterdam is weliswaar MBO, maar daar kun je wel grafisch vormgeven doen. Utrecht is ook randje Randstad, daar is ook een Grafisch Lyceum en ook het Nimeto. Ik heb zelf een grafisch bedrijf en we zijn leerbedrijf van al deze opleidingen en wij zijn erg onder de indruk van de Nimeto-stagiaires.

Misschien een jaartje oriënteren? Het is best wel een grote stap van rechten naar grafisch vormgeven.

Leren in de praktijk kan ook, maar dat is ook weer een grote stap…

Bijdrager
    Lexis

@Afroman
    Hoe weet jij van het Civiel-lied?

@Macstremist
    Ik doe Industrieel Ontwerpen en je moet wel degelijk creativiteit hebben en het is niet puur techniek. Het is wel een ander soort creativiteit en je hoeft maar af en toe (bij presentaties en verslagen) je DTP skills te tonen…

Bijdrager
    MacBeer2

Wil je vormgeven of DTP-en?

Een opleiding volgen tot vormgever doe je niet omdat je een alternatief zoekt omdat je een rechten drop-out bent. Met jouw vooropleiding zou ik mij aanmelden aan een academie als je echt denkt dat je dit wil doen. Hou er dan wel rekening mee dat je vooraf wordt gekeurd op je portfolio (ik neem aan dat je dit hebt) en daarnaast 1 of meerdere dagen op de akademie proefopdrachten moet maken. En geloof mij, die selectieprocedures zijn pittig. En als je daar al geselecteerd wordt dan moet je het 1e jaar nog doorkomen.
    Ik ben niet meteen enthousiast in mijn reactie maar ik krijg niet het idee dat jij iemand bent die verder wil leren in het vak als vormgever omdat er een bepaalde bezieling aanwezig is en dat je dit moet doen. Een kunstakademie is een hele pittige studie die heel veel energie vergt van je. Je zal je in de 4 jaren dat je op zo’n akademie zit meerdere malen tegenkomen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.