23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Studie adviezen.

Mijn zus staat op het punt om van opleiding te wisselen. Deed Havo, gaat nu naar het HBO. Graag wil ik daar bij helpen omdat ze bijna niet weet welke kant ze op wil.

Ik ga dus eerst even een selectie maken van opleidingen zodat ze naar open dagen kan. Heb ondertussen al veel info van diverse sites. Van de opleiding Commerciele Economie (CE) kan ik geen goede indruk krijgen.

Ik wil graag antwoord op vragen zoals:
    Studeer je of studeerde je CE? Wat is dan jouw ervaring? Heb je vrienden die het studeren en wat is hun ervaring? Is het zwaar? In hoeverre gaat het om de “echte” economie? Is het meer reclame, communicatie en marketing? Kun je er veel kanten mee op? Etc. etc.

Vooral van afgestudeerden is info meer dan welkom! Welk beroep beoefen je etc. etc.

ALVAST DANK!

Bijdrager
    Turbanus

Ik vind dit een heel nuttig onderwerp. Maar om het algemeen te houden lijkt het me goed om de naam te te wijzigen in “Studieadviezen”.:wink:

Bijdrager
    eMacPaddy

Het is alweer een tijdje geleden maar heeft men tegenwoordig niet net als een beroepskeuze test ook een studiekeuze test?
    En ik bedoel dat niet zo eentje van inet waar je in 10 minuten klaar mee bent, maar eentje waar men een hele dag op locatie bezig is.
    Zelf kom ik erachter (net als sommigen van ons) dat een verkeerde je alleen maar kan tegenwerken in de toekomst, hoe goed men het ook bedoelt.

Bijdrager
    dfI*)#HN$@(*_)$U#JHEN#U@P$(#@Halert(‘hi’);

gewoon zelf op pad gaan. Algemene studiebeurzen… open dagen op scholen. En als je een leuke opleiding hebt gevonden mee loop dagen doen. Beroepskeuze tests maken etc. etc. etc.

Bijdrager
    Yaris

Eventjes op Google zoeken levert ook al veel informatie op: http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/commercieel/commerciele-economie

Of meer algemeen: http://www.leren.nl/

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”Yaris”

Eventjes op Google zoeken levert ook al veel informatie op: http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/commercieel/commerciele-economie

Of meer algemeen: http://www.leren.nl/%5B/quote:bef9f26890%5D

Ik wil graag recencies. Gewone info had ik al.
    Toch bedankt.

Bijdrager
    trabant

Kun je niet simpelweg kijken wie de beste marketing heeft?:evil:

Bijdrager
    Yaris

Ook handig is de vacatures in de krant door te nemen en te kijken voor welke functies/jobs een opleiding Commerciƫle Economie gevraagd wordt.

Bijdrager
    Marconius

CE is voornamelijk veel op promoten e.d. gericht. Toch is CE absoluut geen communicatie ofzo, het is zeker wel de economie achter reclame.

Mijn tip is (geldt voor iedereen): ga een dag meelopen. Eigenlijk kun je op elke Hogeschool wel meelopen, ook ongeorganiseerd. Een telefoontje naar de afdeling is meestal genoeg. Het kan ik elk geval op de NHL :).

Bijdrager
    Shannon

Hoi

Ik doe nu de opleiding Bedrijfseconomie 2e jaars, heb zelf ook met de gedachte gespeeld of ik nu CE of BE ga doen. Ik studeer dit in Sittard (HsZuyd)

Commerciele economie richt zich duidelijk op de marketing binnen een bedrijf, je krijgt wel vakken zoals bedrijfsadministratie (boekhouden), verplicht een tweede vreemde taal. Spaans duits of frans volgens mij, recht. ed.

Je gaat ook zelf producten ontwikkelen ed. niet technisch gezien, maar je gaat theoretisch aan de slag wat er allemaal bij komt kijken.

Mocht je vragen hebt dan mail me dan op guidolamberty@gmail.com .. dan zal ik ze vragen aan mensen die ik ken die CE opleiding doe.

Bijdrager
    Turbanus

Welk percentage studenten krijgt daadwerkelijk een baan in die sektor na de opleiding?

Bijdrager
    Shannon

Turbanus, niet voor mijn studie te prijzen, maar met mijnopleiding kan je vele kanten op
    Je kan de kant op van:

Controlling
    Consulting (adiviezen geven)
    Accountant, als zit daar wel een redelijke bijscholing nog bij.
    Analistenkant (wat ik zelf wel)
    Asset management
    Nog meer.. denk vooral aan het bankwezen..

Ik weet niet precies welke banen je kan krijgen met CE.. zal moeten navragen.

Bijdrager
    Turbanus

Aha… komen die bankmutsen daar vandaan….. :innocent:

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Je kan er volgens mij de volgende beroepen mee krijgen:
    Marketing Manager
    Sales Manager
    Brand Manager
    Hoofd Inkoop
    Hoofd Verkoop

Maar dan moet je wel ervaring hebben denk ik.

Bijdrager
    Shannon

Tijdens je studie moet je ook twee keer stage lopen.
    In het derde jaar een orienterende stage, waarbij je een hoop praktijkervaring gaat opdoen.
    In het vierde jaar je afstudeerstage.

Als je goed je stages doet, dan kan je natuurlijk een contract krijgen als je klaar bent met je studie.

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”Guido

Tijdens je studie moet je ook twee keer stage lopen.
    In het derde jaar een orienterende stage, waarbij je een hoop praktijkervaring gaat opdoen.
    In het vierde jaar je afstudeerstage.

Als je goed je stages doet, dan kan je natuurlijk een contract krijgen als je klaar bent met je studie.

Thnx voor de info!

Het is vast een hele brede opleiding…
    Van boekhouden tot en met communicatie (en alles wat daar tussen zit).

Dus het vakkenpakket zou kunnen zijn: logistiek, kostprijsberekening, boekhouden, budgetteren, marketing, sales, communicatie, algemene economie, statistiek, pers en pr, reclame, customer service, nederlands, duits/frans/spaans, engels, bedrijfseconomie etc. etc.

Deze opleiding geeft dan wel veel mogelijkheden! Met deze opleiding ben je op alle tereinen bekend. Klaargestoomd om algemeen directeur te worden?

Is dat de juiste interpretatie?

Bijdrager
    Shannon

Graag gedaan,

Of je nou met CE algemeen directeur kan worden.. tsjaa. dat kan ik je niet direct zeggen.
    Maar binnen deze wereld heb je heel veel mogelijkheden om binnen bedrijven te kunnen groeien.
    Vaak alleen bij de grote bedrijven, zoals een ABN Amro, ING etc…

Groeten!

Bijdrager
    Moode

Directeur worden is natuurlijk maar voor enkelen weggelegd. Bovendien kom je als je afgestudeerd bent vaak wat lager in de organisatie terecht. Ik doe zelf geen CE maar zit wel op de HES in Amsterdam. In welke omgeving zoekt ze iets?

Maar hoe kan ze trouwens van HAVO naar HBO? Ik begrijp uit de openingspost dat ze het niet heeft afgemaakt?

Bijdrager
    danielpunt

Een vriend van mij is vorige week stopt met Commerciƫle Economie.
    van de 25 mensen die aan het begin van het jaar begonnen, zijn er nu nog 12 over.

Bijdrager
    Marconius

Het probleem van die studies ‘waarmee je alles kan’ vind ik altijd dat je van alles een beetje niks leert. Aan het einde kun je dus van heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel helemaal niks.

Het is sowieso een grote kans dat je niet gaat doen wat je eerst in gedachte had. Daarvoor is de banenmarkt lang niet altijd geschikt.

Bijdrager
    Moode

Brede studies zijn weer wel handig voor mensen die niet exact weten wat ze willen worden. Het type waarvoor de oudere broer op zoek gaat naar een studie.

Bijdrager
    STEVEJ0BS
    ”Moode”

Maar hoe kan ze trouwens van HAVO naar HBO? Ik begrijp uit de openingspost dat ze het niet heeft afgemaakt?

Ze is er bijna klaar mee. Zit in het examenjaar.

Niet gestopt hoor:) Dat zou wel zonde zijn.

”danielpunt”

Een vriend van mij is vorige week stopt met Commerciƫle Economie.
    van de 25 mensen die aan het begin van het jaar begonnen, zijn er nu nog 12 over.

Dat is wel heel erg veel! Je kunt dus concluderen dat het erg pittig is.
    Ik heb ook ergens gehoord dat vooral HBO’ers die vanuit HAVO zijn doorgestroomd eerder blijven zitten dan mensen met een MBO vooropleiding.

Trouwens, met alle respect overigens, vrouwen hebben meestal geen feeling voor economie en alles wat met bedrijven te maken heeft. Het zal me niets verbazen dat die 12 leerlingen vrouw zijn.
    Ze lopen achter elkaars kont aan. Als de ene een onvoeldoende heeft, kun je raden dat de andere meiden ook een onvoldoende hebben. Dat is mijn ervaring.

In mijn klas begonnen er 3 vrouwen. Die zijn allemaal blijven zitten met cijfers zoals 2en en 3en.

”Moode”

Brede studies zijn weer wel handig voor mensen die niet exact weten wat ze willen worden. Het type waarvoor de oudere broer op zoek gaat naar een studie.

De Haagse Hogeschool en Hogeschool Leiden bieden op reclameachtig gebied alleen Commerciele Economie en Communicatie. Er valt dus eigenlijk weinig te kiezen als je precies weet wat je wil worden.
    De HvA biedt wel opleidingen die zich specifiek richten op media en reclame. Maar ja, vanuit Wassenaar is dat 2 uur reizen, terwijl HHS en HSL op z’n hoogst 20 min.

Ik denk dat je in het vakgebied reclame/marketing gewoon instroomt zonder dat je het weet. Met stages zal er wel een contract worden aangeboden ofzo. Daarna promoveer je telkens. Ik denk dat kennis van het hele bedrijf wel noodzakelijk is op reclamegebied.

Bijdrager
    Marconius
    ”Cosm0politan”
    ”danielpunt”

]Een vriend van mij is vorige week stopt met Commerciƫle Economie.

Dat is wel heel erg veel! Je kunt dus concluderen dat het erg pittig is.
    Ik heb ook ergens gehoord dat vooral HBO’ers die vanuit HAVO zijn doorgestroomd eerder blijven zitten dan mensen met een MBO vooropleiding.

Zo veel is dat niet hoor als je kijkt hoe veel studenten er switchen van studie. Verder is dat MBO dingetje enorm studie afhankelijk. Veel economie studie’s zijn juist geschikter voor havisten, vooral de wat mee theoretische studies. Verder is het zo dat je aan bijna elke hbo studie kunt gaan studeren met een willekeurig MBO niveua 4 diploma. Met een diploma Bloemschikken (ja, dat bestaat echt), kun je ook CE studeren, en dan heb je als havist natuurlijk een voordeel.

Het is natuurlijk wel zo dat de meeste havisten luie VWO’ers zijn, en mbo’ers meer de harde werkers. Harde werkers halen het sneller dan intelligente mensen op een HBO opleiding, WO is een ander verhaal.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.