10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    willi9595

Student/ondernemer; wat vraag je per uur?

Ha allemaal,
    Hier een vraag die misschien al wel vaker langs is gekomen. Stel je bent een 19-jarige student grafisch vormgeven (MBO4-versneld) en hebt daarnaast een eigen bedrijfje die is ingeschreven bij de KvK en belastingdienst. Je geeft vorm aan jaarverslagen, huisstijlen, flyers, folders, magazines en kranten en start voorzichtig met webdesign. Je hebt een klantenbestand van 41 klanten waarvan 28 actieve die jaarlijks opdrachten geven. Je wilt eerlijk en betrouwbaar overkomen (dus ook geen illegale software oid). Wat vraag je per uur? Maak je onderscheid in vormgeven of DTP? Advies, is dat facturabel ja of nee?

Op dit moment vraag ik namelijk 30 euro ex per uur (op advies van school). De één vind dit te veel en de ander vind dat ik er maar twee tientjes bij moet doen. Of moet je kiezen om een vaste prijs af te spreken waarbij je zegt van nou ik heb zoveel uur nodig voor het ontwerp; er komt zoveel uur bij voor correcties en doe er een veiligheidsmarge van zoveel bij dus kom je op 30x aantal uur en voila je hebt je vaste prijs.

Hoor graag jullie reactie, sta open voor nieuwe ideëen en inzichten.

(ps: heb het forum over Freelance tarieven gelezen maar dat is niet een eerlijke vergelijking naar mijn idee: http://www.onemorething.nl/community/topic/freelance-tarieven/)

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Ik zou het in ieder geval niet aan ons toetsenbordhelden vragen. We kennen je niet, we hebben geen idee hoe professioneel je handelt, naar de kwaliteit die je levert, hoe zakelijk je bent en hoe je overkomt. Dat is mede bepalend voor de tarieven, lijkt mij.

Bijdrager
    Marius8

Willi9595,
    Beter een flinke prijs per uur hanteren dan een lage prijs.
    De vraag is hoeveel uren je in rekening brengt, daar kun je natuurlijk me spelen.
    Probeer een inschatting te maken hoeveel het hele project kost en zoek uit wat een acceptabel deel is voor jouw bijdrage aan het project.
    Als het hele project b.v. € 30.000,- kost is het raar om daar € 15.000,- in rekening te brengen voor de vormgeving.
    Een 5%, dus € 2500,- kan best wel lijkt me.

Stelregel: ja kan beter € 75,- per uur rekenen en minder uren in rekening brengen want jouw uurprijs verhogen is altijd moeilijk.
    Succes.

Bijdrager
    hokkie

Kort antwoord: Maak een ondernemingsplan + financiële begroting!

Lang antwoord:

Breng eerst de markt in beeld; wie zijn de concurrenten; wat is de markt; hoe is de tendens; etc. etc.

Maak ook een financiële begroting. Hierin zet je alle kosten; afschrijvingen, inkoop, marketing, abonnementen, huisvesting, etc. Daarnaast moet je helder hebben wat je zoal wilt overhouden (winst/marge/je salaris). Deze kosten deel je door het aantal uren die je daadwerkelijk kunt factureren en voilà je hebt een uurtarief.

Dit uurtarief moet je (realistisch) toetsen aan je eigen kwaliteit.

Bijdrager
    Frank Visser

Hangt natuurlijk helemaal van je kwaliteit af die je levert. En wat je precies voor opmaak doet.
    Voor DTP wordt gemiddeld 30 tot 50,- gerekend, maar wat valt daar onder? dat is eigelijk aan jou. Een vistiekaartje dubbelzijdig ga je geen 50,- voor rekenen, eerder 15-25. Bij een dubbelzijdige flyer A5 kan je gerust 25 of 35 euro rekenen. Ga je echt vormgeven, wat qua uitstraling soms mooier is voor bijvoorbeeld een flyer, dan kan je zo 30 a 70,- per uur vragen. Ligt echt aan je kwaliteit. Je moet goed onderscheid maken in wat je doet, en hoe lastig de opdracht is.

Bijdrager
    computer space

En je mag iedere klant een andere prijs laten betalen. Niemand die je tegenhoudt.
    Om scheve gezichten te voorkomen, en fijner voor de klant: vooraf prijsopgaaf doen met werkomschrijving. Heb je ook minder gezeik. Ik hanteer uurprijzen enkel intern voor planning e.d.

Bijdrager
    Lorenzo-e

Ik zou 30 euro incl. BTW doen en verder 1 vaste prijs hanteren.
    Je kan een duidelijke lijn trekken voor al je klanten, dat er bv. per 1 okt 2014 een tariefswijziging plaatsvindt en wat dat precies inhoud.
    Dus voor vormgeving, webdesign, etc. andere tarieven.
    Ik ben verder niet zo bekend in die wereld.
    Ik heb een klein administratiebedrijfje en ik werk zelf met voorschotten, misschien dat, dat ook gunstig voor jou kan zijn.

Groeten,

Lorenzo

Bijdrager
    hokkie

Kortom maak een plan en ga niet in het wilde weg offertes opmaken met bedragen die je, ook richting de klant, niet kunt beargumenteren. Als je het voor de ‘fun’ doet en je wilt gewoon leuk bijverdienen, dan maakt het niets uit.

Bijdrager
    Lorenzo-e

Ik ben trouwens ook een jong ondernemer! Ook 19 jaar en ik heb mijn bedrijfje naast mijn opleiding en werk, maar ik ben het wel eens met ‘Henk Jan de Bruijn’. Ligt veel aan je kwaliteiten, professionaliteit en of je kan ondernemen.
    Als je een beginner bent, dan zou ik het allereerst een heel gaaf website bouwen. Duidelijk, professioneel en overzichtelijk! Als er mensen zijn die een bezoekje brengen aan je website, je informatie vragen over je tarieven en daarna zien dat je een uurtarief van €30,00 hebt, dan zullen zij zeker geïnteresseerd zijn!!:)
    Ik spreek uit ervaring, want ik weet dat niemand een 19-jarige serieus neemt. Dat is wel balen, maar ook begrijpelijk in mijn geval.
    Daarom dat ik een klantenkring heb bestaande uit veel ondernemers die ik ken..
    Maar hoor het graag van je! Succes en een fijn weekend allemaal!

Gr. Lorenzo

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.