15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Arokh

studentkorting in amerika?

ik heb geprobeerd te zoeken, maar als neiuwe forum-gebruiker ben ik misschien nog niet zo handig, dus ik vraag het toch maar even in een post.

Ik ga binnenkort naar de Verenigde Staten en het leek mij een goed idee daar een MacBook te kopen voor 1099 dollar (wat inclusief alle belastingen (ter plaatse) uitkomt op 815 euro.

Nu vroeg ik me af of iemand van jullie weet of Apple mij ook met mijn Nederlandse studentenkaart (universiteit) een education-korting gaat geven in New York. Dat zou namenlijk nog eens 100 dollar schelen, waardoor de laptop voor 740 euro van mij is. Of moet ik iemand gaan vinden aldaar die met zijn pas voor mij wat korting kan regelen… (ik ken niemand in New York:-( )

Bijdrager
    Jan van der Meulen

Prachtig voorbeeld van zogenaamd ‘illegaal’ handelen, maar ff serieus: we leven in een open economie, Nederland is lid van zo’n beetje alles wat vrije handel in de wereld stimuleert cq goedkeurt. Waarom dan is het reizen naar de vsna en het aldaar aanschaffen van een macbook illegaal en is het aanschaffen van aandelen in de vsna legaal? Hier zit iets enorm scheef en ik vind dat deze vsna-reiziger onze steun verdient. DOEN, ga naar dat land met die overgewaardeerde dollar en koop wat je niet laten kunt. En als je de Apple-store ter plekke je studentenkaart toont geeft die je vast wel je studentenkorting. Beetje overtuigingskracht in je boodschap kan geen kwaad, maar ik zou er hard voor gaan.

Bijdrager
    Egwene Sedai

heb je wel uitgerekend of wanneer de douane je pakt, je dan nog steeds goedkoper uit bent?

Bijdrager
    baziel

Douane???
    Dan zeg je gewoonn dat die macook van nederland komt.
    je moet gewoon maken dat er het een en ander opstaat zodat ze niets vermoeden..

Bijdrager
    baziel

Soms schakelen ze die aan om eens een kijkje te nemen. :D

Inactief
    Anoniem

Neem een CD met een paar bestanden en foto’s mee.

Bijdrager
    mvdenberg

Wat denk je zelf… Natuurlijk is die studentenkaart daar niet geldig.
    Jeetje… ben je niet blij met die korting die je hebt als je ‘m daar koopt? :?

Bijdrager
    Oppie

Jan van der Meulen, wat is er illegaal aan, of wordt gezien als illegaal, het kopen van een Mac (of whatever) in de VS. Je mag toch gewoon iets ergens kopen???:?

Arokh, ik zou het zeker proberen met je eigen pas; Amerikanen zijn nogal gevoelig voor dit soort zaken, en met een beetje mazzel sleep je er idd die korting uit. Er zijn in de VS veel meer groepen die korting krijgen; zo krijg ik van Apple daar 6% Airline Discount (als medewerker van een vliegmaatschappij).

Dus proberen; nooit geschoten is altijd mis…

Bijdrager
    Jan van der Meulen

Het was mij er niet om te doen om vast te stellen of Macs (of iets anders) kopen in de vsna en zonder invoerrechten en btw te betalen die spullen in te voeren naar Nederland ILLEGAAL is, want dat is zo. Mij ging het er om reakties op te roepen hoe wij daar op dit forum over denken.

Bijdrager
    Festen

Je grootste risico zijn de heffingen die je bij de Nederlandse douane moet betalen, mochten deze je controleren.

Om te “bewijzen” dat je deze Macbook voor eigen gebruik hebt meegenomen vanuit Nederland, kan je het beste de verpakking weggooien. Verder kan je een CD of USB-stick met wat eigen bestandjes meenemen, en deze op je macbook zetten. En om helemaal veilig te zijn kan je de handleiding en garantiebewijs apart opsturen via post.

Het kopen van een product is uiteraard niet illegaal, het importeren van producten zonder BTW/heffingen kan dat wel zijn. Maar Vadertje Staat rooft al genoeg van de ‘mensen in het land’, dus morele bezwaren zou ik niet hebben :wink:

Bijdrager
    TGV

Waar denken jullie dat de EU uit ontstaan is? Uit een vrijhandelsverdrag. Vrije handel in Nederland mag alleen met andere EU-landen (op wat uitzonderingen na: bananen uit Madagascar en zo…). Dus als je in een ander land een laptop koopt, ben je verplicht invoerbelasting te betalen. De in de VS geheven belasting kun je terugvragen.

Maar … niemand die daarop let. Als de douane al moeilijk gaat doen, moeten ze kunnen een redelijk vermoeden hebben dat je ‘m niet in Nederland hebt gekocht, geloof ik. Dus al je ‘m in een doos invoert, tsja. Maar als je ‘m in je handbagage invoert (in een oude laptoptas of zo) en er staan oude bestanden op en dat soort dingen, dan kom je er misschien mee weg.

Heb je dat ervoor over? Een MacBook met studentenkorting kost hier €986,51…

Bijdrager
    maxiBook

Ik heb in Amerika zonder problemen mijn studentenkaart getoond en de korting gekregen… Beetje overtuigingskracht moet inderdaad geen kwaad kunnen, met ik kan je dus zeggen dat het in ieder geval mogelijk is!

Bijdrager
    Arokh

wat een boel reacties binnen een korte tijd! Enorm bedankt voor de informatie (ik ga het natuurlijk wel gewoon proberen om korting te krijgen, en als reactie op MvandenBerg: een beetje boze reactie, vind je zelf ook niet? Ik begrijp niet zo goed waarom eigenlijk, maar ik krijg in de VS normaal geen korting hoor, dus je stelling raakt een beetje kant noch wal. als je refereert aan de wisselkoersen, tja, of dat nu korting is weet ik niet)

maar in ieder geval heb ik de beginnende discussie gevolgd, en ik wil even aanmerken dat ik in mijn openingspost niet heb aangegeven dat ik wil proberen de laptop ‘illegaal’ Nederland binnen te voeren.

stel dat ik de studentenkorting krijg, dan zit ik aan een waarde van 740 euro, en als ik hem gewoon aangeef bij de douane dan moet ik er 19%BTW en 0%invoerrechten over betalen (computers/mobieltjes hebben 0% tarief) dus dan kom ik in totaal uit op 880 euro, nog altijd goedkoper dan de 999 die in Nederland geldt.

Maar ik kan inderdaad ook de verpakking weggooien, de boekjes opsturen en een DVDtje met programmatjes en bestanden meenemen om hem ouder te laten lijken, al denk ik dat niemand daar in gaat trappen momenteel op de douane. (en ik heb nog nooit MacOS gebruikt, dus ik heb nog geen bestanden die daarvoor zijn…)

Bijdrager
    Oppie

Ik ben een eerzaam burger:-) , betaal netjes mijn 52% belasting, en met plezier want daar worden in dit landje o.h.a. hele goede dingen mee gedaan, maar…

hier zou ik toch gewoon mee door de douane lopen; je betaalt netjes tax in de US (die je overigens bij mijn weten nooit terug krijgt), dus waarom ook nog eens hier 19%. Ik zou het als je voordeeltje beschouwen, dat je toevallig daar naar toe moet, en voor jezelf zo’n ding kan kopen. Niet voor anderen, of voor handel, maar gewoon voor jezelf. Ze vragen trouwens zeer weinig naar laptops, want elke reiziger heeft zo’n ding bij zich…

Dus succes.

Bijdrager
    Arokh

Oppie, eigenlijk ben ik het wel met je eens. Ik heb ook geen hekel aan de staat hier of aan belasting betalen. Ik krijg inderdaad de betaalde belasting in de VS niet terug, want voor New York en volgens mij ook New Jersey (waar samen de 3 belangrijkste vliegvelden liggen) kun je nooit een refund van de sales tax krijgen, ik weet niet hoe dit in andere staten is, maar op het vliegveld zelf betaal je natuurlijk geen belasting, als daar nou op JFK een Apple store zou zitten…;-) maar ja, ik denk dat je gelijk hebt, ik heb al 22x de douane gepasseerd de laatste anderhalf jaar, en altijd met een laptop (in Nederland gekocht BTW) en nog nooit een vraag over gehad.

nu is een MacBook natuurlijk wel een begeerlijk opvallender apparaat dan een normale laptop, dus daar gaan ze eerder vragen over stellen, maar toch.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.