24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Jedokus

Student / Hobby tekenaar

Hallo apple fans,

Ik studeer communicatiesystemen multimedia & vormgeving.
    Snelle toelichting, ik werk veel met de adobe pakketten en de macromedia pakketten. Daarnaast moet ik in projecten werken en documenten uitkunnen wisselen met windows computers.
    Ik heb in het eerste jaar een acer aspire 1.8 ghz gekocht met 512 ram intern geheugen en een 128 mb video kaartje.

Ik heb daar eigenlijk prima op kunnen werken, ik ben gewend aan windows, nooit ergens anders opgewerkt en kan prima mijn weg vinden en errors of virussen fixen.
    Nu is het desbetreffende laptopje bijna al ten einde. Het beeldscherm staat op het punt om te knappen bij zijn scharnieren en een laptop zonder scherm… is niet veel soeps.

Nu heb ik al langer de droom om een appletje aan te schaffen maar ben een beetje bang voor de hoge prijs voor het geval dat het OS mij niet ligt, daarnaast denk ik dat ik een beetje apple ‘geil’ ben. Wil ik niet gewoon een keer wat anders en doe ik het niet alleen omdat het geheel er zo strak uit ziet.
    Het is natuurlijk een beetje een lastige vraag maar is het wel handig voor mij? Zover je mij kent uit het bovenstaande verhaaltje.

Ik heb me ook altijd laten vertellen dat de apple beter is voor het grafische werk. Mijn leraren werken allemaal met apples maar het geld is er niet om in de lokalen apples te knallen, denk ik. Is dit ook daadwerkelijk het geval?

Ik kijk veel rond en kwam bij de macbook 2.0ghz.
    Een paar vraagjes:
    - Kan deze photoshop, illustrator itunes en bv firefox tegelijk runnen, ik gebruik deze progamma’s vaak in combinaties en wil dan graag flot kunnen switchen?
    – Ik heb een Wacom tablet, is deze compatibel met de appletjes?
    – Ik las dat photoshop via een emulator gerunned worden omdat er een intel processor in zit?
    zou iemand dit enigszins kunnen toelichten?

-Nog een beetje een aparte vraag die niet echt prioriteit heeft, ik share mijn internetverbinding van mijn huidige laptop met mijn xbox360 (hier speel ik mn games op dus daar hoef ik de switch niet voor te laten.). Is dit ook mogelijk via de ibook? Desnoods schaf ik een draadloze netwerkadapter voor de xbox aan maar het zou prettig zijn als ik dit geld kan besparen.

Een beetje een lang verhaal met wat lastige vragen, maar ik zou het erg waarderen als jullie mij een handje kunnen helpen bij dit luxe probleem.

Met vriendelijke groeten,

Yorick

Inactief
    Anoniem
    ”Jedokus”

- Kan deze photoshop, illustrator itunes en bv firefox tegelijk runnen?

Multitasken op Apple is extreem soepel, alleen draaien Photoshop en Illustrator nog niet “native”, d.w.z. door middel van emulatie. SC3 is wel native. Ik heb vaak 10 programma’s tegelijkertijd open staan… geen enkel probleem

”Jedokus”

- Ik heb een Wacom tablet, is deze compatibel met de appletjes?

Duurdere modellen altijd, de héél goedkope (uit de bak bij de Aldi) vaak via een klein hackje.

”Jedokus”

- Ik las dat photoshop via een emulator gerunned worden omdat er een intel processor in zit?

Photoshop draait via een emulator, omdat Adobe geen zin had om het nog geschikt te maken voor intel (Apple is nog maar sinds kort van PowerPC overgestapt op intel). Volgende versie (CS3) is dat wel.

Bijdrager
    J.C.

Ik kan je vertellen dat een vriend van me voor de grap bij de Aldi eens zo’n wacom tablet kocht, en die deed het normaal op zijn iMac :wink:

Overigens verkoopt Apple in de online store in in de meeste Apple Premium Resellers Wacom spul, dus dat gaat wel goed met elkaar overweg

Bijdrager
    Jedokus

Bedankt voor het snelle antwoord.
    Is het moeilijk om photoshop draaiend te krijgen via die emulator?
    En ik hoorde dat ie dan wat trager draait.

Iemand ervaring met dit ‘trager’ op de macbook?
    Ik heb namenlijk niet het geld om te switchen naar cs3.
    Om eerlijk te zijn is mijn CS2 illegaal, voor een student is dit niet echt betaalbare software.

Wat mij op nog een punt brengt..
    De CS2 versie van windows kan ik niet op de mac installeren of wel?

Nogmaals bedankt,

Inactief
    Anoniem

Uitgebreide info over Rosetta (emulatie).

-> http://www.apple.com/nl/rosetta/

Inactief
    Anoniem
    ”Jedokus”

Is het moeilijk om photoshop draaiend te krijgen via die emulator?
    En ik hoorde dat ie dan wat trager draait.

Niet moeilijk, maar draait wel een stuk trager.

”Jedokus”

Om eerlijk te zijn is mijn CS2 illegaal, voor een student is dit niet echt betaalbare software.

Voor studenten goedkoop te krijgen via Surfspot.

”Jedokus”

Wat mij op nog een punt brengt..
    De CS2 versie van windows kan ik niet op de mac installeren of wel?

Nope… kan niet.

Bijdrager
    imathieu
    ”Jedokus”

Ik heb namenlijk niet het geld om te switchen naar cs3.

Als je CS2 illegaal kan draaien, zal dat toch ook wel lukken met CS3? :roll:

Bijdrager
    Jedokus

Ik ben in staat deze illegaal te draaien op een windows pc.
    Ik ben niet thuis in het illegale circuit van apple.
    Of de progamma’s uberhaubt te vinden zijn en of ze net zo makkelijk te installeren zijn is de vraag.
    Als het antwoord op deze vraag mensen gaat aansporen tot het downloaden van illegale software laat het antwoord dan maar weg.

Wil ik niet op mn geweten hebben!:wink:

Nogmaals bedankt,

Yorick

Inactief
    Anoniem
    ”Jedokus”

Ik ben niet thuis in het illegale circuit van apple.

Circuit voor Apple-software is uiteraard iets minder uitgebreid, maar wel meestal gemakkelijker aan de praat te krijgen, wegens het ontbreken van ingewikkelde serienummers… software van Adobe is iets moeilijker. :innocent:

Bijdrager
    MacbookTo

Off topic

Zakske, ik heb een keer op je link geklikt. Genoot van het prachtige landschap tot….., Het is maar goed dat ik geen hartklachten heb, want anders!!!!!!!

Bijdrager
    Xenophon

Vooral grafische software is voor de Mac heel simpel illegaal te vinden. Maar ik zou wel een Macbook nemen met 7200rpm harde schijf, dat maakt enorm veel verschil als je veel programma’s tegelijk gebruikt, en voor min. 1,5 gig Ram. Dan is de processorsnelheid veel minder belangrijk.

Bijdrager
    Jedokus

Ik ben iemand tegen gekomen die z’n 15.4″ MacBook Pro 2.0Ghz/2GB RAM/100GB HD/SuperD
    wil verkopen voor 700 euro. Dit is toch erg goedkoop?
    Ik vertrouw het zaakje niet helemaal.
    De man zit in engeland en wil via een internationaal shipping ding het regelen.

Op zich zou dit wel een prima deal zijn of niet?

Bijdrager
    Juch

iets te prima, of vraagt hij er 700 pond voor?

Bijdrager
    Therasan
    ”Jedokus”

Ik ben iemand tegen gekomen die z’n 15.4″ MacBook Pro 2.0Ghz/2GB RAM/100GB HD/SuperD
    wil verkopen voor 700 euro. Dit is toch erg goedkoop?
    Ik vertrouw het zaakje niet helemaal.
    De man zit in engeland en wil via een internationaal shipping ding het regelen.

Op zich zou dit wel een prima deal zijn of niet?

Dit ruikt naar zo’n klassiek verhaal..

Marktplaats –> Wonen in UK –> Nigerianen = Geld + MBP weg.

@Juch 700pond vind ik alsnog weinig

Bijdrager
    505

Weet iemand misschien wat het kost als je CS2 koopt via Surfspot?

Bijdrager
    MacbookTo

Even neuzen op surfspot.nl

Bijdrager
    505

Daar heb je een gebruikersnaam voor nodig. :)

Bijdrager
    chlot
    ”CoreDuo”

Weet iemand misschien wat het kost als je CS2 koopt via Surfspot?

Iets van rond de €240.

Bijdrager
    505

Oke, dat is goedkoop.

Bijdrager
    MacbookTo

Ik heb het even voor je nagekeken en wat genoteerd.

Adobe Contribute 4 (UK) €118,50
    Adobe Creative Suite Premium 2.3 (UK) €414,75
    Adobe Photoshop CS 2 (UK) € 288,75
    Adobe Photoshop Elements 4.0 (UK) € 75,75

Bijdrager
    Jedokus

Hallo jongens,

Ik heb wat investeerders geregeld dus die macbook moet er wel komen.
    Ik vroeg me alleen af of mac problemen heeft met doorsnee wireless modems.

Ik heb internet van versatel..
    Ik weet niet of iemand hier mee ervaring heeft?

Groeten Yorick

Bijdrager
    renegrader

de prijzen van software verschillen per school, en aangezien hij een grafische opleiding doet kan het nog wel lager uitvallen 8)

Bijdrager
    Eswip
    ”Jedokus”

Hallo jongens,

Ik heb wat investeerders geregeld dus die macbook moet er wel komen.
    Ik vroeg me alleen af of mac problemen heeft met doorsnee wireless modems.

Ik heb internet van versatel..
    Ik weet niet of iemand hier mee ervaring heeft?

Groeten Yorick

mag geen probleem zijn

Bijdrager
    createyourown

Het staat voorop dat Apple de beste keuze is voor al je grafische werk. Ik doe zelf ook een grafische opleiding en werk zowel op Apple als PC, maar toch bevalt mij het werken op Apple al 2 jaar beter dan PC. De Adobe pakketten, zijn relatief ‘goedkoop’ te verkrijgen via Slim.nl en Surfspot.nl, maar ook via Apple valt er een studenten editie aan te schaffen van Creative Suite 2.3 voor 254,-. Zelf heb ik al gekeken naar CS3, de ‘Master Collection’ is voor studenten 499,-.

Creative Suite 2.3 valt zowel op de de MacBook (Intel Core 2 Duo) als de MacBook Pro (Intel Core Duo 2) prima te runnen, zelf heb ik momenteel zelfs Creative Suite 2 op een PowerMac G4 runnen al hoewel dit wel aan de trage kant is.

Binnenkort maar MacBook Pro aanschaffen.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.