6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    BoraTDI

Structuur iTunes herstellen

Hallo,

door een fout mijnerzijds heb ik mijn externe harde schijf gewist waar mijn iTunes muziek groot 140Gb op stond. Nu heb ik met een programma genaamd Easy Recovery een scan gedaan en het blijkt dat waarschijnlijk de meeste bestanden er nog op staan. Alleen hebben deze geen bestandsnaam (getallen ipv een naam) meer en ook geen directory structuur.

Nu heb ik mijn oude muziekbibliotheek van mijn oude 20″ iMac op mijn nieuwe 27″ gezet en daarbij heeft iTunes twee files aangemaakt, iTunes Library.xml en iTunes Library.itl. Beide files staan onder de map iTunes. Van wat ik op internet gelezen heb, bevatten deze bestanden alle informatie over de structuur van de muziekbibliotheek.
    Mijn vragen zijn:

1. Als ik de files recover en terug zet op een harde schijf, is het dan mogelijk wanneer deze files weer onder de map iTunes staan, dat ik met deze twee iTunes files de meta data (Artiest, naam nummer, albumhoes) weer terug kan krijgen en de directory structuur?
    2. Of moet ik eerst met een soort Tag&Rename programma de bestandsnamen weer terug zetten vanuit de ID3tag en dan de bestanden weer in de iTunes map zetten?

Dank je wel alvast voor jullie hulp.

Bijdrager
    johnkeates

Nee. Je kan op geen eenvoudige wijze iTunes de mappen en bestandsnamen opnieuw laten herkennen als ze niet 100% matchen.
    Tag&Rename gaat je dus alleen helpen als je toevlalig al je 140GB aan muziek al op een Tag&Rename formaat een naam gegeven had.

Wat je wel kan doen is eerst een nieuwe iTunes bibliotheek maken (alt oid inhouden bij opstarten), daar al je muziek importeren en laten kopieren naar een schone iTunes Media map. iTunes zou dan in principe de namen goed moeten zetten waar nodig. Daarna kan je die mappenstructuur weer kunnen laten inlezen door je bestaande itl/xml combo (iTunes weer uit, van lib switchen).

Ik denk dat de kans klein is dat je dit succesvol gaat lukken. Als je je playcounts oid wil bewaren is dat helaas jammer. Als je je playlists wil bewaren valt het mee, exporteer ze en maak een nieuwe iTunes lib aan, voeg al je muziek opnieuw toe en importeer je playlists opnieuw. En dan zal je nog wat moeten fixen qua relaties tussen de Library en de Playlists.

Bijdrager
    BoraTDI

Dank je wel voor je antwoord.
    Waar het mij om gaat, is dat ik alle muziek weer zie in iTunes en dat alle albumhoesjes er ook in staan. Hoe dat onder de motorkap qua directorystructuur geregeld is, maakt me niet zoveel uit. Als het maar werkt zoals het voorheen gewerkt heeft.
    De bestandsnaam is veranderd in een getal maar de metadata per nummer ligt nog vast in het MP3 bestand lijkt me. Kijkt iTunes naar de bestandsnaam of naar andere gegevens om het bestand te identificeren en te plaatsen?

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Probeer eens 1 nummer erin te zetten.

Bijdrager
    BoraTDI

Nee. Je kan op geen eenvoudige wijze iTunes de mappen en bestandsnamen opnieuw laten herkennen als ze niet 100% matchen.

Wat moet er 100% matchen?
    is er een manier om dat voor elkaar te krijgen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Sowieso lijkt het me verstandig om die bestanden terug te halen — dan héb je ze in elk geval, daarna kun je uitzoeken hoe je er wat mee kunt doen.

En dan lijkt het me tijd voor een eenvoudig experimentje waarbij je een paar van die bestanden in iTunes sleept en kijkt wat die ermee doet. Zolang iTunes ze maar herkent als muziekbestanden zou het ze moeten importeren en dan heb je ze weer in je bibliotheek, waarschijnlijk met de juiste titel, artiest, e.d. omdat die gegevens in het bestand zelf bewaard worden. En zo niet, dan weet je dat je hoe dan ook heel wat werk met de hand te doen hebt …

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.