15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    OMT-fan

Stroomverbruik iMac

Ben benieuwd naar het stroomverbruik per jaar van mijn iMac.

Ik heb dit gevonden:

Als ik uitga van 24/7 aanlaten en 12 uur sluimerstand en van de overige 12 uur 8 uur in gebruik, zou dan het verbuik zijn:

12 x 70 W + 4 x 70 W + 8 x 197 W = 2696 W per etmaal.

Dus per jaar 365 x 2696 W = 984 kWh

Zeg maar ca. 1000 kWh per jaar?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  OMT-fan.

Bijdrager
    stel maar

Die 70W is als de iMac aanstaat maar niet gebruikt word. Ik ga er vanuit de het beeldscherm e.d. aan is maar er zijn geen programma’s geopend om het even kort te zeggen. En de 197W is als er bijvoorbeeld een zwaar programma geopend is voor bijvoorbeeld video bewerking.

In sluimerstand verbruikt de iMac maar een paar watt. Dat zal ook wel ergens op de pagina staan waar je dit tabelletje hebt gevonden.

Environmental Report iMac 27″

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  stel maar.

Bijdrager
    OMT-fan

aaaahhh ik dacht dat de 70W voor slaapstand gold.

Bij 1,23 W (als in jouw link) wordt het plaatje wel veel zuiniger.

12 x 1,23 W + 4 x 1,23 W + 8 x 197 W = 1595 W per etmaal. Dus 1595 W x 365 = 582 kWh per jaar.

Bij een kWh tarief van €0,17 altijd nog rond de €99 per jaar.

Waarbij de 197 W dus ook niet altijd verbruikt wordt omdat er niet altijd een “zwaar” programma draait.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  OMT-fan.

Bijdrager
    Leonard1948

OMT, Ik heb exact dezelfde iMac met 24 Gb RAM   Volgens Hardware.info gebruikt ie in slaapstand 66W en in gebruik gemiddeld [?] 237 W
    mijn vorige Mac [mini] gebruikte in slaapstand slechts 5,5 W . Mede vanwege het verschil zet ik de iMac gewoon elke avond uit.
    Het is nogal milieu-onvriendelijk om de machines 24/7 te laten draaien.

Bijdrager
    Ziegler

Ik kan me niet voorstellen dat hij in slaapstand 66W gebruikt. Ik denk niet dat je dat goed hebt.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Moderator
    Night

Je moet de tabellen wel goed lezen. Inactief wil niet zeggen ‘Slaapstand’ maar ‘aan en niet in gebruik’. Altijd leuk, die slecht dekkende of zelfs ronduit misleidende vertalingen.

Bij gebruik verbruikt je iMac, afhankelijk van de belasting, dus tussen de 70 en 179 watt en bij temperaturen boven de 35°C zelfs zo’n 50 watt meer.

Bij ‘Display-off’ loopt dit al terug naar waarden tussen de 42 en 140 watt terwijl in de slaapstand slechts iets tussen de 1 en 2 watt wordt verbruikt. Grappig detail: Zelfs als je je iMac helemaal uit zet, verbruikt deze nog stroom: zo’n 0,25 watt. Dit verschil met het verbruik in de slaapstand (in combinatie met de voordelen hiervan) is al reden genoeg om dan toch de slaapstand te verkiezen boven het geheel uitzetten.

Ik denk dat je meer hebt aan de info in de pdf die @stel-maar al aangaf.

Bijdrager
    wouter57

Gaan we binnenkort ook de korreltjes tellen van een pak suiker ? Zo’n nutteloze vraag. Wat ga je nu doen met die wetenschap hoeveel stroom een Mac verbruikt ?

Bijdrager
    mhoeve

Ik ben ook wel benieuwd naar de aanleiding van deze vraag. Als er iets is waarover ik me totaal niet druk maak (en nooit druk heb gemaakt) is het wel het stroomverbruik van mijn computer.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn teennagels zijn afgelopen twee weken 3mm gegroeid.

Bijdrager
    wouter57

<p class=”cite”>Shmoo op 12 maart 2018 om 21:18</p>
    Mijn teennagels zijn afgelopen twee weken 3mm gegroeid.

Das maar een bietje hahaha. Ik kan circus Rens afspelen op mijn parketvloer .

Bijdrager
    GoeieDag

Leonard1948 op 12 maart 2018 om 16:29
    Het is nogal milieu-onvriendelijk om de machines 24/7 te laten draaien.

Gooi het ding dan de deur uit. Nee beter: koop er geen, want ontwerp, productie, transport en verkoop kost allemaal energie.

En de getallen moeten jou dit zeggen: sluimer 1,19W en uit 0,26W.

Als je dat verschil ‘nogal milieu-onvriendelijk’noemt, denk je niet na.

Bijdrager
    GoeieDag

Leonard1948 op 12 maart 2018 om 16:29
    Volgens Hardware.info gebruikt ie in slaapstand 66W en in gebruik gemiddeld [?] 237 W

Aangezien praktisch alle energie in warmte wordt omgezet, betekent dat twee en halve gloeilamp van 100W. Wat denk je zelf?

Bijdrager
    OMT-fan

Het enige wat ik wou weten is hoeveel stroom de Mac gebruikt.

ik constateer dat mijn stroomverbruik 2x zo hoog is al de “standaard” waarden voor mijn situatie.

Was benieuwd waar dat allemaal in zit.

Niks meer en niks minder dan dat.

We maken ons druk over energiebesparing in NL en zo’n Mac vraagt dus toch bijna €100/jaar.

Bijdrager
    Ziegler

Wel als je je mac 8 uur per dag redelijk intensief belast en de rest van de dag aan laat staan. Ik denk dat de meeste mensen dat niet doen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.