30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    johiem

Elke avond stekker uittrekken slecht voor iMac?

Beste,

Vandaag net mijn eerste iMac gekocht.

Nu klinkt het volgende misschien als een domme vraag, en als dat zo is vergeef mij het dan a.u.b.

s’avond trek ik altijd de stekker van mijn stekkerdoos uit het stopcontact, zo gaat stroom van al mijn hardware af. Mijn vraag is nu kan het kwaad dat de stekker van de iMac er elke avond wordt uitgetrokken? Ik meende namelijk dat er op elke moederbord een klein batterijtje zit, gaat deze dan niet sneller leeg?

Ik weet het klinkt dom, mijn excuses vooraf.

Groet,

J

Bijdrager
    Kleintje

Geen domme vraag. Maar als je dit graag zo wil kan je beter een stekkerdoos nemen met schakelaar. Dan slijt je stekkers, doos en bedrading niet.

Bijdrager
    Ezri Dax

“Beter een domme vraag dan een ongestelde vraag”

Batterij is alleen voor het vasthouden van data. Deze wordt niet bijgeladen. Dus het uitzetten van je iMac is op dat terrein geen probleem.

Bijdrager
    Hansi2124

Gefeliciteerd met je eerste iMac!

Het is niet verkeerd om je Mac aan te laten staan en als je deze niet gebruikt te laten slapen. Het is beter voor de diverse hardware als deze niet elke keer wordt opgestart en kost maar een klein beetje energie per jaar extra om dit te doen.
    Overigens moet je áls je de stekker eruit trekt op de manier die jij beschrijft, eerst de iMac gewoon uitzetten. Dat kan je bijv. het snelste doen met de toetscombinatie [control] cd-uitwerptoets en dan op enter klikken.

Bijdrager
    Kleintje

Mijn MacPro staat dag en nacht aan (wel in sluimerstand). Nooit problemen mee. Feli met je Mac btw.

Bijdrager
    johiem

Bedankt voor jullie reacties. Mijn vraag is beantwoord.

Het laatste wat ik wil met zulk mooi spul is dat het stuk gaat.

Tevens ook bedankt voor het aanpassen van de titel.

Met vriendelijke groet,

J

Bijdrager
    1984
    Kleintje op 11 september 2010

Maar als je dit graag zo wil kan je beter een stekkerdoos nemen met schakelaar. Dan slijt je stekkers, doos en bedrading niet.

De manier van @johiem is beter in geval van blikseminslag al moet je dan alle kabels loskoppelen, al is het beter zoals eerder vermeld om de de Mac aan te laten staan of sluimeren

Bijdrager
    johiem

Bij mijn pc deed ik het als volgt:
    – computer s’ochtends / middags aan
    – tussentijds in sluimer
    – en s’avonds uit.

Ik kan me niet voorstellen dat dit slecht is voor een Mac, of zie ik dit verkeerd?

Met vriendelijke groet,

J

Bijdrager
    Hansi2124

Slecht niet, maar beter is om niet altijd uit te zetten. Zie de berichten hierboven.

Bijdrager
    Yaris

Een goede stekkerdoos heeft een beveiliging tegen blikseminslag. Hoef je de stekker niet elke avond uit te trekken.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb mijn Mac’s al sinds de jaren negentig 24/7 aan staan.
    Alleen als ik langer dan twee dagen weg ben, gaat hij uit.

Bijdrager
    1984
    Yaris op 11 september 2010

Een goede stekkerdoos heeft een beveiliging tegen blikseminslag. Hoef je de stekker niet elke avond uit te trekken.

Die beschermen één keer tegen een korte hoge piek in de netspanning. Het kan net genoeg zijn, maar om een bliksem-inslag tegen te houden moet je van heel goede huize komen,

Bijdrager
    Hansi2124

En dan is het nog steeds belangrijk om de stekkers niet in de buurt te houden van een stopcontact, want de link is zó gelegd naar een dichtbij zijnde stekker…..

Bijdrager
    Vinhelper

Het verbruik in sluimerstand is zo minimaal, dat het hooguit 4 euro op een jaar aan stroom kost.

Daarvoor krijg je terug:

– binnen 1-2 seconden staat je Mac aan en uit
    – beter voor de Mac, minder kans op defecten
    – geen gedoe met stekkers uittrekken of schakelaars omzetten
    – je hoeft geen stekkerblokken aan te schaffen
    – enz….

:wink:

Edit: over die blikseminslag: dan kun je wel altijd heel je meterkast uitzetten, want er zijn nog veeel meer elektronische apparaten die niet tegen een inslag/stroompiek kunnen.:sealed: Lightning can strike at any moment!

Bijdrager
    1984
    Vinhelper op 11 september 2010

Edit: over die blikseminslag: dan kun je wel altijd heel je meterkast uitzetten, want er zijn nog veeel meer elektronische apparaten die niet tegen een inslag/stroompiek kunnen.:sealed: Lightning can strike at any moment!

daar heb je gelijk in @Vinhelper “Lightning can strike at any moment!”

en soms helpen alle voorzorgsmaatregels helaas allemaal niet, en ben je alles kwijt. C’est la vie

Bijdrager
    syltheboy

Oké, ik heb m’n iMac nu langer dan een jaar en als ik het goed begrijp is het dus beter om hem te laten sluimeren? Eerst dacht ik dat dit veel meer stroom zou gaan kosten en dat je meer kans heb op blikseminslag, maar volgens Vinhelper is daar niets van waar?

Bijdrager
    Vinhelper

Blikseminslag geeft er geen moer om of jij je iMac aan, in sluimerstand of uit hebt staan. Zodra de stekker in of in de buurt van het stopcontact zit, heb je kans op schade. Zo simpel is het.

Maar hoe vaak komt dat in praktijk voor?

Aan stroom kost het sluimeren je max. 4 euro op een jaar. Bedenk daarbij dat het aan- en uitzetten ook stroom kost, wat je niet hebt als je hem laat sluimeren.:wink:

Bijdrager
    1984

hem laat sluimeren.:wink:

Over dat sluimeren word ook verschillend gedacht :

unSOUND op 07 februari 2009

Schijven slijten harder van het downspinnen en upspinnen dan van continu doordraaien, dat is één van de redenen. Ook is het minder schadelijk doordat de temperatuur dan veel minder schommelt. ( Maar dan moet je dus ook niet de schijven laten sluimeren, want dat heeft hetzelfde effect als uitzetten.

http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-uitzetten-of-sluimer?quote=1512935#postform

Bijdrager
    syltheboy

Bij mij zit de stekker ‘bijna’ rechtstreeks in het stopcontact, maar dat is dus niet verstandig? Ik heb hem in zo’n stekkerdoos (zonder snoer met stekker) die je aan en uit kunt zetten

Bijdrager
    Pivni Pes

Was het niet zo dat tijdens het sluimeren er een aantal cron-jobs werden uitgevoerd?
    Bij mij staat hij altijd aan, en ± 1 keer per week herstart ik.

Bijdrager
    chatsmit

mijn ervaring: 98% sluimeren ok, en 2% uit-aan vindt ie wel eens lekker.

Bijdrager
    snipper

Blikseminslag geeft er geen moer om of jij je iMac aan, in sluimerstand of uit hebt staan. Zodra de stekker in of in de buurt van het stopcontact zit, heb je kans op schade. Zo simpel is het.
    Maar hoe vaak komt dat in praktijk voor?

Inderdaad. (Al is een off site backupje à la crashplan in dat soort gevallen wel goud waard natuurlijk.)

Nog sterker: Als de bliksem vlakbij inslaat bestaat de kans dat je elektronica kapot gaat, alleen al door de magnetische flux. Dat is het magnetische veld wat zo’n blikseminslag opwekt. Dat is kort, maar hevig en omdat er altijd metalen draden en onderdelen in bv je computer zitten, gaat daar onder invloed van dat magnetische veld een stoom lopen. Beetje zoals in de spoel van een fietsdynamo. Zelfs als je alle stekkers los hebt (bliksem kan immers ook via telefoonlijn, ethernet, ‘tv’kabel etc binnenkomen) kan je door de flux schade hebben, maar dan moet het wel echt heel dichtbij inslaan.

Aan stroom kost het sluimeren je max. 4 euro op een jaar. Bedenk daarbij dat het aan- en uitzetten ook stroom kost, wat je niet hebt als je hem laat sluimeren.:wink:

Dat aanzetten meer stroom kost dan aan staan.. als dat al zo is, is dat nauwelijks in eurocenten uit te drukken. Zie aflevering van Mythbusters waarbij gemeten werd wat het ‘extra’ kostte om een lamp/tl/spaarlamp/etc aan te zetten, daar kan je een TL maar een paar seconden voor laten branden. Oftwel het loont qua stroomverbruik al na een paar seconden om lampen uit te zetten.

Blijft dat de meeste soorten lampen, alleen LEDs niet, harder slijten van aan/uitzetten, vooral door het temperatuurverschil, net als bij harde schijven.

Bijdrager
    chonazz

Gewoon aan laten staan en een goeie stekkerdoos ertussen. Je hebt bij Media Markt stekkerdozen van fabrikanten die claimen dat ze je tot 500 000€ Terug terug betalen als de hardware die je er in hebt zitten stukgaat door een spanningspiek of blikseminslag. Ik heb er gelukkig nog nooit gebruik van moeten maken. Ze kosten rond de 40€, en dan heb je ook wat.

Jonas

Bijdrager
    sjonnie

Maar los van het stroomverbruik en wat wel of niet beter is voor de computer, hoe groot is de kans dat hij in brand vliegt? Ik heb op youtube wel een paar iMacs vlam zien vatten? Hoe groot is die kans als hij uitstaat? Of heb ik me gek laten maken?

http://www.youtube.com/watch?v=6n84P29NH2A

Moderator
    Pete.Z
    chonazz op 12 september 2010

Gewoon aan laten staan en een goeie stekkerdoos ertussen. Je hebt bij Media Markt stekkerdozen van fabrikanten die claimen dat ze je tot 500 000€ Terug terug betalen als de hardware die je er in hebt zitten stukgaat door een spanningspiek of blikseminslag. Ik heb er gelukkig nog nooit gebruik van moeten maken. Ze kosten rond de 40€, en dan heb je ook wat.
    Jonas

Trap er niet in jongen, voor 40 euro heb je helemaal niks op dat vlak, die dingen smelten net zo hard weg als je computer bij een eventuele inslag.
    Een echte overspanningsbeveiliging is veel duurder.
    (en die claims van de fabrikant, neem het met een zak zout, dat zijn puur verkooptrucs gebaseerd op statistiek, want bij 99,999% van de kopers zal nooit de bliksem inslaan)

Bijdrager
    mowat

Ik heb daar zelf ooit eens een draadje voor geopend , naar aanleiding van een artikel in MacFan denk ik.
    Daarin stond dat als je de stekker er in laat er toch een zekere mate van spanning op je computer blijft , in die mate dat dan het interne batterijtje niet langer ontladen wordt.
    Normaal zou het interne batterijtje ( gegarandeerd) zo’n 3 jaar meegaan , maar met de stekker er altijd in aanzienlijk langer.

levensduur backup-batterij iMac

Bijdrager
    McRemco
    sjonnie op 12 september 2010

Maar los van het stroomverbruik en wat wel of niet beter is voor de computer, hoe groot is de kans dat hij in brand vliegt? Ik heb op youtube wel een paar iMacs vlam zien vatten? Hoe groot is die kans als hij uitstaat? Of heb ik me gek laten maken?
    http://www.youtube.com/watch?v=6n84P29NH2A

Als jou computer begint te roken; pak je dan een videocamera of zorg je als de wiedeweerga dat de stroom eraf gaat en dat ding niet verder afbrandt. Oftewel hoe groot acht jij de kans dat dit daadwerkelijk een filmpje is van een spontaan in de fik vliegende mac.

Ik denk dat er een grote kans is dat dit in de lijn van verwachting lag op het moment dat ze die video camera klaar legden.

Bijdrager
    sjonnie

@McRemco:

Daar zit wel wat in:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Even wat feiten op een rijtje:

1) Alle apparatuur met elektronica slijt sneller als het vaak aan/uit/aan wordt gezet. Ook in sleepmode slijt er natuurlijk het een en ander, en het is daarom moeilijk te bepalen in hoeverre dit de levensduur beïnvloed. Het hangt sterk af van de mate en “stijl” van gebruik. Vermoedelijk maakt het niet veel uit. Apple adviseert om de Mac uit te zetten als je hem langer dan 3 dagen niet gaat gebruiken.

2) De levensduur (Apple claimt 5-7 jaar) van de PRAM batterij wordt verkort als de computer vaak lang uit staat. (Als de computer aan staat wordt hij namelijk veel minder belast)

3) De kans op een bliksem inslag is veel kleiner dan stroom pieken veroorzaakt door een probleem met de stroomvoorziening. M.a.w: die power surge protectors hebben in dit opzicht dus wel nut.

4) Cronjobs worden als de computer vaak aan staat (ook s’nachts) op een regelmatige basis uitgevoerd. Staat de computer uit of in de sluimerstand, dan worden ze indien nodig uitgevoerd zodra hij aan gaat. (D.w.z: sinds 10.4.6) Dit verklaart dan vaak het “verdacht grote” lees/schrijf gedrag van de hd.

5) Hoewel het energie verbruik tijdens sleepmode vrij laag is (±10 Watt) geldt natuurlijk voor een portable dat de batterij sneller leeg is.

6) Hoewel OS-X ontworpen is om 24/7 in gebruik te zijn, is het verstandig om als je geregeld veel applicaties opent en sluit toch in ieder geval om de paar weken een re-boot te doen. Dit heeft te maken met het feit dat ook het RAM geheugen een soort van fragmentatie ondervindt door afgesloten applicaties waardoor er een achteruitgang in de performance kan worden waargenomen. (M.a.w: een applicatie aan laten is beter). En aangezien na een re-boot al het virtuele geheugen en temp files op de harde schijf weer wordt vrijgegeven kan dit ook nuttig zijn bij een haast (±85%) volle schijf.

Bijdrager
    Pieterr
    hendrik op 12 september 2010

Hoewel OS-X ontworpen is om 24/7 in gebruik te zijn, is het verstandig om als je geregeld veel applicaties opent en sluit toch in ieder geval om de paar weken een re-boot te doen.

Dat doet ieder weldenkend mens sowieso (tenminste, als het goed is), want eens in de paar weken komt er een Security Update uit. Zie Apple-beveiligingsupdates.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.