12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Stroomgebruik van een NAS

Beste OMT leden,

Ik zit al best wel lang met een ‘brandende’ vraag. Ik kan het zelf nergens vinden.

Wat is het stroomverbruik van een ‘gemiddelde NAS’? ( het betreft bij mij een WD My Cloud )

Ik gebruik hem erg vaak, maar ik heb zo’n vermoeden dat het erg veel stroom kost ok zo’n ding te laten draaien.

Wie kan mij hier uit helpen?

Ge.

Bijdrager
    RamonV

Gemiddeld genomen is het volgens mij iets van 40 Watt, als de NAS niet bezig is is dit natuurlijk minder.

Bijdrager
    erwinde

Als het een Western Digital MyCloud met 1 disk betreft, zit het stroomverbruik rond de 10 Watt met matige schijfactiviteit. Ik heb dat toevallig van de week gemeten bij een 2Tb exemplaar, omdat ik 2 van die apparaten op zonne-energie in het veld moet aansluiten.

We hebben het pure stroomverbruik van de unit gemeten. Als je hem via de meegeleverde adapter op 220V aansluit, zijn er ook verliezen in de adapter. Die heb ik niet gemeten, maar gegeven het feit dat de adapter niet warm aanvoelt na een tijdje gebruik, zal de efficiency best goed zijn. In totaal zal het wel onder de 15Watt blijven via de meegeleverde adapter op netspanning.

Bijdrager
    koen

Watt?

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Kortom, het verbruikt niet veel? Want dan laat ik hem vaker aanstaan.

Bijdrager
    recoiller

Veel NAS systemen werken met een energy-safe functie waarmee hij pas actief wordt op het moment dat er netwerk activiteit is. Als ik me niet vergis gebruiken de NAS-systemen van Synology in deze safe-mode iets van 9 Watt geloof ik..

Bijdrager
    BoniMacX

mijn Synology DS414 verbruikt gemiddeld zo’n 30watt.
    Als je hem dus 7×24 uur aan laat staan kost je dat 60 euro per jaar.

Bijdrager
    computer space

Gewoon een weekje meten en je weet het precies.

Bijdrager
    Maurice Hooijmans

Dan laat ik hem gewoon vaken aanstaan. Heel mijn iTunes bibliotheek staat ook op mijn NAS, zo’n 450 tv groot, dus dan is het altijd wel handig om er gelijk bij te kunnen.

Ik ga er ook van uit dat hij dan ongeveer 60 euro per jaar aan staat, maar ik zet hem niet 24×7 aan, misschien wat minder.

Bedankt allen!

Bijdrager
    koen
    BoniMacX op 31 mei 2014

mijn Synology DS414 verbruikt gemiddeld zo’n 30watt.

Per uur, per dag, per week, per jaar?

Bijdrager
    BoniMacX

@koen: gebruik is effe je verstand voor je iets vraagt. Hoe kan een 4-bay NAS nu slechts 30watt per week of per jaar gebruiken en dan op 60€ uitkomen per jaar?
    Er bestaat ook zoiets als google om te gebruiken.

Bijdrager
    koen

Anders nog iets?:roll:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.