7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    TheoKl

Stroombesparing iMac

Hallo allemaal,

Excuses van te voren als hier al een topic over bestaat maar dan kon ik deze niet vinden.
    Het gaat om het volgende: Mavericks zou stroom moeten besparen (efficiënter omgaan dus) maar geldt dit ook voor ouder iMacs zoals de 2 die ik hier in huis heb? Of alleen voor nieuwere machines? Als ik op Toon kijk van Eneco maakt Mavericks totaal geen verschil met Snow Leopard! Verbruik blijft hetzelfde. De beide machines zijn een iMac 2.16Ghz uit 2007 en een iMac Early 2008 2.66 Ghz allebei met uitgebreid geheugen, 4 en 6 Gb.
    Hoor graag van jullie ervaringen cq meningen. Alvast bedankt.

Mvg Theo

Bijdrager

Volgens mij gaat het ‘stroom besparen’ alleen maar op bij de MacBooks. Zodat ze langer op één acculading meegaan.

Bijdrager
    KarelWillem

Vrijwel alle stroombesparende maatregelen zijn geoptimaliseerd voor de portable Macs.

Als er al merkbaar verschil is, zal dat als eerste merkbaar zijn op Macs die gebruik maken van een accu.

Je gaat in het rechtstreekse energieverbruik op een iMac echter echt geen verschil kunnen meten tussen Mountain Lion of Mavericks.

Bijdrager
    Groverr

In die periode begon Apple zuiniger en milieubewuster te worden onder druk van Greenpeace. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en zijn de onderdelen doorontwikkeld en zuiniger. Mijn iMac, ook uit 2008, was toen zuinig ten opzichte van andere grijze pc kasten. Nu zal hij gemiddeld zijn ten opzichte van pc systemen. Ik denk dat we voorlopig nog geen sloopregeling gaan krijgen voor onze iMacs;-)

Ik begrijp echter nog niet waarom je je afvraagt hoe efficiënt je iMac is om de volgende redenen:
    – je iMac gebruikt netstroom en de accuduur speelt dus geen rol.
    – het beetje stroom dat je iMac meer verbruikt staat niet in verhouding tot de milieubelasting van het produceren en vervoeren van een nieuwe iMac.
    – het beetje stroom dat je iMac meer verbruikt staat niet in verhouding tot de extra kosten die je maakt voor de aanschaf van een nieuwe iMac.
    – stroom besparingen lijdt tot een computer die minder reactief is, omdat onderdelen slapen of langzamer werken.

Ik ben benieuwd waarom je het energieverbruik van je iMac meet en vergelijkt. Wat waren de waarden?

Bijdrager
    computer space

De besparingen hebben te maken met de nieuwere Haswell processoren.
    Die zijn vergelijkbaar met Ivy Bridge, alleen draaien ze stationair lagere toeren. Kijk naar de nieuwe MBP’s. Die gaan “nog maar” tot 2.3Ghz i.p.v. 2.6 bij de oude. Verschil is dat ze dus standaard slomer draaien, en de turboboost (3.6Ghz oid) is gelijkgebleven. Daarom sparen ze accu.
    Een Ivy of Sandy bridge is helaas nog niet zo flexibel.

Beste oplossing: iMac gewoon uitzetten als je klaar bent.

Bijdrager
    TheoKl

Hallo KarelWillem,

Ik begrijp je vragen maar die bedoeling daarbij had ik eigenlijk niet. Ik denk dat ik de energie-besparing te algemeen heb genomen en verkeerd heb begrepen dat Mavericks met ALLE Macs beter met energie omsprong maar klaarblijkelijk is dat dus niet zo en is het vooral bedoeld voor de portable Macs. Overigens vind ik dan wel dat dat door Apple (en ook anderen) wat overdreven wordt neergezet deze efficiëntie. Veel te algemeen.

Bijdrager
    KarelWillem

Hallo TheoKl,

Ik geloof niet dat ik ook maar één vraag heb gesteld.;)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.