12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

stroke inside – randje van de achtergrondkleur zichtbaar

Ik vraag mij af of dit normaal is.

Als ik de vector stroke op inside zet dan krijg ik een heel dun blauw randje van de achtergrondkleur, hoort dat bij vector-programma’s.

Gekke is als ik het hele gedoe overzet van Affinity Designer naar Sketch en dan vergroot nar 2500% dan zie ik het lijntje nog steeds.

Zelfs als ik een snelle export maak naar png is het zichtbaar.

Bijdrager
    KarelWillem

Eh… het origineel gemaakt in Affinity Designer?

En hoe is de aansluiting op die punten?

Bijdrager
    Shmoo

Alles origineel. Ik vind het fijn om te tekenen met objecten (shapes) ik trek dan bijv. een rectangle, stel daarna de kleuren en stroke (inside) en the hole shebang in maar op welke manier ik het ook doe deze micro dunne outline blijft zichtbaar.

Ik dacht dat het een of andere instelling is in de print-industrie was maar als je gewoon een export maakt naar bitmap dan wordt deze lijn zelf nog duidelijker dan in vector formaat.

Dit is klote, want eigenlijk is Sketch gewoon een geweldig programma om 2D te teken met vector-objecten maar ik had bewust voor AD gekozen zodat ik later niet in de problemen zou komen mocht zo’n poppetje ooit afgedrukt moeten worden. Als ik nu opnieuw moet beginnen dan zakt de moed wel in mijn schoenen, hier zitten uren/dagen werk in.

Bijdrager
    pruus

Hi Shmoo, je kunt in AD ook twee getekende objecten laten combineren. Ik weet niet of je dat al gedaan had. Zo ja, dan is het een bug.

Bijdrager
    Shmoo

Dat kan, je zou ook gewoon twee objecten los op elkaar laten liggen. Ze hoeven niet perse verboden te zijn maar ik ben bang dat wanneer je dan gaat schalen dat de verhoudingen niet gelijk blijven in het totale project omdat je in Designer ook een stroke optie hebt – scale with object.

Het mooie aan deze functie is dat wanneer je gaat schalen dat die border ook dikker of dunner wordt. Dit is ideaal wanneer je kleiner moet gaan werken dan dat je nu aan het ontwerpen bent. Als je dat niet zou activeren dan wordt het gezichtje veel te vet omdat de border-lijnen dan fixed 2px verhouding blijven.

Ik heb voor mijzelf namelijk een style guide gemaakt waarin ik beschrijf hoe deze poppetjes gemaakt dienen te worden zodat andere versies dezelfde diktes qua lijnen en stijlen krijgen. Ik maak ze niet allemaal in één keer dus over 2 maanden weet je niet meer precies wat de verhoudingen waren. Het hoofd en lichaam krijgen 2px border waar de oorbellen maar 1px krijgt en de onderkant van elk gezichtje heeft een dikkere verhouding zodat het lijkt dat de border daar uitloopt.

Nu heb ik heel wat poppetjes ‘klaar’ maar nu merk ik dat ik veel borders op center heb staan en dan krijg je dit wanneer je gaat meten en exporteren.

Je artwork is dan laten we zeggen 350px breed maar als je gaat exporteren wordt deze altijd iets groter omdat de strokes op center stonden en het poppetje dus eigenlijk buiten deze lijnen valt. Dit is zwaar irritant, ook met klonen van objecten die vervolgens geen border nodig hebben.

Strokes/borders vind ik gewoon zo’n geweldige uitvinding omdat het simpel is en je online er ook iets mee kunt. Strokes en borders lijken op elkaar. Als je tekent met vector-objecten kun je relatief eenvoudig deze dingen ook maken in CSS. Ideaal dus en online zit de border aan de binnenkant van de width. (border-box)

Daarom, Sketch is eigenlijk onbetaalbaar en begrijpt dit soort dingen ook gewoon heel erg goed. Dit is zo’n print (strokes) vs web (borders) stink verschilletje. Omdat Sketch gebouwd is met het oog op digitale content maken kan het veel beter met dit soort fratsen omgaan.
    Waarom ik mij ook weer heb laten verleiden om Designer voor zoiets te gebruiken. Ik had het meteen in Sketch moeten maken. Grrr…

Bijdrager
    Buzz
    Shmoo op 22 januari 2017

Ik dacht dat het een of andere instelling is in de print-industrie was maar als je gewoon een export maakt naar bitmap dan wordt deze lijn zelf nog duidelijker dan in vector formaat.

Ik heb geen ervaring met de genoemde software, maar om dit soort problemen bij export van vector naar bitmap op te lossen kan je de volgende tip gebruiken:
    1: Exporteer de vector naar een bitmap met (meer dan) twee keer de benodigde resolutie.
    2: Resize de bitmap naar de gewenste grootte, met bijvoorbeeld bicubic interpolation.

Stap 1 kan in de vector editor, en stap 2 in elke bitmap editor. Maar beide stappen kan je ook gewoon in Preview doen.

Op deze manier vallen dat soort kleine randjes, die door afrond-verschillen in de vector-data veroorzaakt kunnen worden, meestal vanzelf weg.

Bijdrager
    Pharris

Volgens mij is het normaal en is het alleen een voorvertoning om het einde van de losse paden aan te geven.

Bijdrager
    feek

Hey @shmoo

Shapebuilding is inderdaad een mooie methode voor het maken van illustraties. Ik gebruik het ook erg veel. Ook gebruik ik vaak strokes, soms meerdere lijnen.

Het is heel herkenbaar de problemen met het tijdens het ontwerp proces niet consequent doorvoeren van inside / center / outside lijnen. En dat breekt je altijd op. Daarom kies ik gedurende een project altijd wat de beste methode is en zet dat ik een kleine text layer in het document! Ook met bepaalde standaard lijndiktes / formules enz enz,

Wat jij noemt als voordelen (dat vind ik vaak ook) van het ontwerpen van bv icoontjes met bv lijndiktes is meteen ook de valkuil bij het delen van van documenten. Standaard voor lijnen “Scale with object” is niet voor iedereen gelijk, dus kunnen er bij schalen grote problemen ontstaan. Ook de rendering van de lijnen kan een probleem opleveren. Zoals je weet worden gekromde lijnen op basis van de grootte en richting van handles in de kooppunten bepaald. De lijnen worden dan weer “rekenkundig” op basis van deze lijnen weergeven. En daar gaat het bij jou probleem fout. De mogelijke afrondingsfouten leveren net een andere curve op voor de buitenkant van jouw lijn ten opzichte van het object dat wordt omsloten door de lijn. (Illustrator presteert het soms bij een vast ingestelde waarde voor een object zomaar een eigen waarde te geven: 10,000 wordt 9,999 grrrrr daar gaan mijn nekharen van overeind staan). Kortom jouw probleem is een bug/reken/afrondings probleem.

Dat brengt me tot de kern van het aanleveren van bestanden aan derden. Converteer lijnen ALTIJD in de uiteindelijke definitieve versie naar objecten! Dan heb je nooit scholingsproblemen of een kans dat iemand spontaan inline->outline instelt (waardoor jouw ontwerp wordt vern**kt).
    Vervolgens zorg altijd dat je de grootte van de vulkeur een fractie kleiner maakt dan de outline (ik kies meestal halve dikte van de lijn, Illustrator doet dat overigens automatisch!).
    Ja dat is meer werk, maar bezorgt je uiteindelijk minder kopzorgen.

Bijdrager
    pruus

@ Shmoo: een melding richting AD is zeer aan te bevelen. Mijn ervaring is dat de ontwikkelaars goed luisteren en snel reageren. Wellicht wordt het dan straks een optieknop in de volgende versie. Anderen zijn je er dankbaar voor.

Bijdrager
    Buzz
    feek op 22 januari 2017

Illustrator presteert het soms bij een vast ingestelde waarde voor een object zomaar een eigen waarde te geven: 10,000 wordt 9,999 grrrrr daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Dat ligt niet aan Illustrator, maar is inherent aan hoe computers met floating-point getallen rekenen.

Bijdrager
    Shmoo

@pruus

Ik zal het zeker melden bij de developers, had ook al een topic aangemaakt bij hen. Ik ben alleen bang dat het luisteren en alles zien op hun forum nu een beetje zal afnemen nu ze 4 apps moeten onderhouden en er nog twee in productie zijn. Ik ben bang dat ze heel snel het overzicht kwijt zullen raken en niet meer goed kunnen meelezen wat mensen van hun software vinden maar veel meer hun eigen ding gaan doen. Zie je heel vaak wanneer softwarebedrijven beginnen te groeien als kool.

@Buzz
    Dat van die floating-point klinkt aannemelijk. Het rare is dat mij dit nog nooit is opgevallen in eerdere versies terwijl ik de techniek toch al jaren zo toepas. Misschien is het een document upgrade probleem tussen app versies of een OS Sierra probleem. Ik ben nog niet zo heel lang over op Sierra en dit is de eerste keer dat ik in dit document werk. Morgen eens voor de zekerheid een nieuw document aanmaken.

Ontopic.

Ik had wel nog iemand gevonden in het Windows Affinity Designer Beta forum. Deze persoon laat precies hetzelfde probleem zien.

https://affinity.serif.com/forum/index.php?/topic/27694-problem-with-align-stroke-to-inside/

Bijdrager
    pruus

@Shmoo: de servicedeskmedewerker staan onder druk, door de twee versies voor Windows gok ik. Zal wel weer de nodige reacties hier opleveren. Als je mij laat weten waar jouw reactie staat, dan zal ik die ‘plussen’!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.