4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    eugy

Striped Raid (raid 0) en partities op Lacie 2big thunderbolt

Beste allen,

Afgelopen vrijdag een Lacie 2big Thunderbolt 6 TB gekocht. Ik dacht deze wel even snel in gebruik te kunnen nemen maar helaas.
    Na het hele weekend er mee bezig te zijn geweest kom ik er nog steeds niet uit.

Omwille van de snelheid wil ik de disk in Raid 0 draaien. Ik begrijp dat dit niet zonder risico is maar ik maak voldoende backups.
    Ik vind het namelijk zonde om zo’n snelle schijf als een JBOD of raid 1 te draaien. De snelheden van de schijf zijn read en write dik 300 mb/s. De geluidsproductie is overigens zeer laag. Dit voor degene die ook een dergelijke disk op het oog hebben.

Nu komt mijn vraag.

Ik heb eerst de raid 0 gemaakt. Ik krijg dan één hele grote schijf van 6 TB te zien. Nu wil ik er een bootable kloon naartoe schrijven maar dan heb ik wel een partitie nodig zo geeft Carbon Copy en Intego aan. Als ik deze via het schijfhulpprogramma wil maken dan wordt er aangegeven dat alle data gewist wordt. Ik heb er inmiddels 3 TB aan data op staan dus dat kost weer de nodige uurtjes data van en naar de nas overpompen.
    Wellicht doe ik iets verkeerds en is het na het instellen van raid 0 en overbrengen van de data wél mogelijk om een partitie aan te maken zonder data kwijt te raken. Heeft hier iemand ervaring mee?

Is het ook mogelijk om twee parties te maken en afzonderlijk te kiezen of je ze al dan niet in raid 0 wilt hebben of is raid 0 alleen mogelijk voor beide volledige schijven? Het zou namelijk handig zijn om voor TM een partitie aan te maken zodat hij niet de hele schijf volschrijft.

Ik hoop dat iemand antwoord op mijn vragen heeft.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    iMad
    Bijdrager
    eugy

@iMad, heldere uitleg. Deze had ik nog niet gevonden. Dank je!

Bijdrager
    eugy

Dat wordt overnieuw beginnen dus.:( Als ik het nu goed begrijp is het volgende mogelijk.

Op beide schijven twee partitites aanmaken;
    Van elke schijf één partitie ‘koppelen’ in een Raid Striped met de andere partitie.
    De andere twee partities in een Raid 1 laten draaien.

Dus

schijf 1 schijf 2

partitie snelheid 1 Partitie snelheid 2 in Raid Striped

Data 1 Data 2 in Raid 1

Ik ben niet zo thuis in deze materie maar als ik het goed lees is dit dus mogelijk?

En betekent dit dat de data op partitie ‘snelheid’ bij een defect aan één van de schijven niet meer te redden is en de data op partititie ‘data’ na het plaatsen van een nieuwe hdd weer terug te halen is?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.