12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ctxppc

String aan mekaar plakken

Ik kan geen simpele Hello, World programma maken waarbij ik “Dag, ” & naam van een tekstveld & “!” string kan maken. Hoe plak je een string aan elkaar en waar doe je dat.

NSString of NSMutableString? :oops:

Bijdrager
    tjetta

Misschien is het handig om te vermelden over welke taal je het hebt… :|

Bijdrager
    ctxppc

Objective-C 2.0 (in Xcode) met Cocoa-klassen

mijn GUI App plakt de tekst niet wanneer ik het doe met insertString: of appendString: of zoiets…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik ben niet echt bekend met C, maar zo of zo misschien?

Bijdrager
    HerQ

Gewoon zo:
    [code:1:ec794d1b25]NSString *string = [NSString stringWithFormat:@"Dag %@!", [textField stringValue]];[/code:1:ec794d1b25]

Bijdrager
    ctxppc
    ”HerQ”

Gewoon zo:
    [code:1:823336c5f1]NSString *string = [NSString stringWithFormat:@"Dag %@!", [textField stringValue]];[/code:1:823336c5f1]

Oh dank u! :D
    De string initialiseren!:roll:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ligt het aan mij of is dat wel heel erg omslachtig voor iets dat je in veel andere gangbare talen gewoon kan doen met iets als:
    [code:1:a6f53cce44]"Dag " + naam + "!"[/code:1:a6f53cce44]
    ? Om maar niet te noemen een manier die je zelf volgens mij nooit ontdekt als je niet al weet dat het ongeveer zo moet …

Bijdrager
    ctxppc
    ”Jakko

Ligt het aan mij of is dat wel heel erg omslachtig voor iets dat je in veel andere gangbare talen gewoon kan doen met iets als:
    [code:1:5dec45083c]"Dag " + naam + "!"[/code:1:5dec45083c]
    ? Om maar niet te noemen een manier die je zelf volgens mij nooit ontdekt als je niet al weet dat het ongeveer zo moet …

jep das waar!,:x

Bijdrager
    HerQ
    ”Jakko

[code:1:2fcad89df5]"Dag " + naam + "!"[/code:1:2fcad89df5]

Ach, documentatie van Apple is zeer duidelijk en uitgebreid, wat dat betreft schort er niets aan. Het is iets waar je misschien aan moet wennen maar verkeerd is het niet. +[NSString stringWithFormat:] kun je eventueel zo definiëren:
    [code:1:2fcad89df5]#define str(…) [NSString stringWithFormat:__VA_ARGS__][/code:1:2fcad89df5]
    zodat je iets makkelijker strings aan kunt maken, maar wat mij betreft gebruik je gewoon stringWithFormat:, zoveel maakt dat nu ook weer niet uit;)

Deze is handig voor PHP’ers:
    [code:1:2fcad89df5]#define array(…) [NSArray arrayWithObjects:__VA_ARGS__, nil][/code:1:2fcad89df5]

Bijdrager
    ctxppc
    ”HerQ”
    ”Jakko

[code:1:d64c981c29]"Dag " + naam + "!"[/code:1:d64c981c29]

Ach, documentatie van Apple is zeer duidelijk en uitgebreid, wat dat betreft schort er niets aan. Het is iets waar je misschien aan moet wennen maar verkeerd is het niet. +[NSString stringWithFormat:] kun je eventueel zo definiëren:
    [code:1:d64c981c29]#define str(…) [NSString stringWithFormat:__VA_ARGS__][/code:1:d64c981c29]
    zodat je iets makkelijker strings aan kunt maken, maar wat mij betreft gebruik je gewoon stringWithFormat:, zoveel maakt dat nu ook weer niet uit;)

Deze is handig voor PHP’ers:
    [code:1:d64c981c29]#define array(…) [NSArray arrayWithObjects:__VA_ARGS__, nil][/code:1:d64c981c29]

Is dat allemaal chinees?! :nietblij:

Bijdrager
    HerQ

Nee toch? 8)

#define wordt gebruikt om iets te definiëren, ongeveer zoiets als #import alleen dat doet het wat anders.
    str(…) zegt dat we de functie str() moeten definiëren en de puntjes staan daar om aan te geven dat we eindeloos veel argumenten mee kunnen geven. Wat er achter staat is de implementatie van de functie, en __VA_ARGS__ is nu een variabele met de waarde van de meegegeven argumenten van de functie.

Bijdrager
    arri
    ”Jakko

Ligt het aan mij of is dat wel heel erg omslachtig voor iets dat je in veel andere gangbare talen gewoon kan doen met iets als:…?
    Om maar niet te noemen een manier die je zelf volgens mij nooit ontdekt als je niet al weet dat het ongeveer zo moet …

nee, het is niet omslachtig.
    het is gewoon een heel andere taal dan de ‘gangbare’ talen waarover je het hebt en objc werkt op veel manieren nogal anders. o.a. wat betreft types, memory management etc..

daarnaast is wat jij omslachtig noemt juist handig als je meer van de taal leert.
    misschien kun je daarvan al een beetje begrijpen als je de patronen in dit lijstje ziet…

[code:1:5ce4a4a633]+ stringWithCharacters:length:
    + stringWithString:
    + stringWithCString:encoding:
    + stringWithUTF8String:
    + stringWithContentsOfFile:encoding:error:
    + stringWithContentsOfFile:usedEncoding:error:

– initWithBytes:length:encoding:
    – initWithBytesNoCopy:length:encoding:freeWhenDone:
    – initWithCharacters:length:
    – initWithCharactersNoCopy:length:freeWhenDone:
    – initWithString:
    – initWithCString:encoding:
    – initWithUTF8String:
    – initWithFormat:
    – initWithFormat:arguments:
    – initWithFormat:locale:
    – initWithFormat:locale:arguments:
    – initWithData:encoding:

– stringByAppendingFormat:
    – stringByAppendingString:
    – stringByPaddingToLength:withString:startingAtIndex:

+ stringWithContentsOfURL:encoding:error:
    – initWithContentsOfURL:encoding:error:
    + stringWithContentsOfURL:usedEncoding:error:
    – initWithContentsOfURL:usedEncoding:error:

– stringByReplacingOccurrencesOfString:withString:
    – stringByReplacingOccurrencesOfString:withString:options:range:
    – stringByReplacingCharactersInRange:withString:
    – initWithContentsOfFile:encoding:error:
    – initWithContentsOfFile:usedEncoding:error:[/code:1:5ce4a4a633]

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.