5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    arri

strepen op scherm – dittering?

ik was benieuwd of iemand anders dit ook was opgevallen?
    en of dit nu een gevolg is van de dithering op het scherm van de 13″ mbp dat (volgens verschillende bronnen) maar 65536 kleuren weergeeft?

het gaat om de strepen in het ‘wit’ op het scherm in de foto. links-onderin heb ik grijze lijntjes getekend om het patroon illustreren.

het ‘wit’ in de foto is op het scherm ook echt wit. Digital Color Meter geeft dat aan, en ‘ziet’ zelf die lijntjes niet.

Bijdrager
    Yggdrasil

Blokkeert je mac of kun je nog altijd doorwerken, ondanks de strepen?

Ik heb ook strepen gehad, verticale welliswaar maar ik heb m’n mac binnengedaan (binnen de periode van twee jaar na aanschaf) en bij mij werd een nieuwe videokaart (lees: nieuw moederbord, de videokaart is eraan bevestigd).

Ik hoop dat het van jou op te lossen valt onder de garantie. Het kan natuurlijk iets anders zijn, maar uit mijn recentelijke ervaringen mag je ervan uitgaan dat het gaat om iets met de grafische kaart.

Bijdrager
    Nick Nack

Die strepen heeft hij zelf geplaatst, hij bedoeld het patroon in het scherm, volgens mij is dat normaal.

Bijdrager
    arri

het is ‘normaal’ als het inderdaad een gevolg is van bv. dithering. maar dat is dus ook mn vraag.
    en ‘normaal’ zou dit dus op 15″ macbook pro’s niet aanwezig zijn, omdat in die machines het lcd-panel gewoon 16M kleuren weergeeft.

let wel, Digital Color Meter.app ‘ziet’ het patroon dus niet; alle pixels zijn zogenaamd volledig wit. het is dus (blijkbaar) alleen visueel aanwezig in de fysieke pixels van het lcd-panel.

op mn externe monitor (samsung P2250) zijn de strepen ook niet zichtbaar, daar is alles gewoon helemaal wit.

en het is ook zeker NIET het zgn. ‘pinstripes’ patroon wat bij vorige OSX versies prominent aanwezig was in de GUI.

ik heb het tot nog toe trouwens alleen in witte vlakken kunnen waarnemen. niet in andere kleuren.

Bijdrager
    arri

dus er is geen enkele andere mbp 13″ (mid/late 2009) eigenaar die dit verschijnsel ook waarneemt?
    gôh..

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.