8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Cybershooter

strepen bij het reinigen macbook pro matte scherm

Wanneer ik mijn macbook pro scherm wil schoonmaken met het standaard meegeleverde doekje, ontstaan er telkens strepen en vegen, met name als je in een ruimte zit waar het zonlicht op het scherm schijnt is dat een heel irritant gezicht. Ik heb het ook met speciale vochtige cleaning doekjes van “Fellowes” geprobeerd, maar dan worden de strepen nog erger. Mijn vraag is hoe je het scherm egaal streeploos schoon kan krijgen, zoals die bij wijze van spreken uit de fabriek komt rollen?

Bijdrager
    macosxfreaky

ik doe het altijd met een nat doekje
    en dan met een droog afdrogen

Bijdrager
    G-Force

Nodig:
    2 microvezeldoekjes

Maak de eerste microvezeldoek goed vochtig met water, net niet nat. Veeg over je scherm heen. Pak DIRECT de droge doek en wrijf het scherm droog. Resultaat: schoon en geen strepen.:)

Als je water gewoon laat opdrogen krijg je meestal strepen.

Bijdrager
    Jeroen Ruiter
    Bijdrager
    Edwin
    ”macosxfreaky”

ik doe het altijd met een nat doekje
    en dan met een droog afdrogen

Door mijn werk maak ik op deze manier maandelijks enkele tientallen laptops schoon alvorens deze voor soft- of hardware onderhoud onderhanden worden genomen. Sommige zijn te vies om beet te pakken, andere bevatten enkele honderden vette vingerafdrukken terwijl op het scherm van mijn eigen laptop geen vingerafdruk of stofdeeltje (bij wijze van) is te vinden.

Ik ga als volgt te werk;

Theedoek *licht* vochtig met gekookt water en een half druppeltje afwasmiddel. Direct daarna met een droge doek en veel ‘asem’ om de vlekken weg te krijgen (inmiddels heb ik de bijnaam “de hijger”)

Scherm ziet er in veel gevallen werkelijk als nieuw uit. Schat dat ik er inmiddels zo’n vijfhonderd de afgelopen jaren zo heb schoongemaakt. Vervolgens nog een beetje perslucht over het toetsenbord wat ik op dezelfde manier reinig maar de laptop hou ik wel ondersteboven om geen vocht er in te laten lopen.

Bijdrager
    Cybershooter

Ik heb van iemand Lensbright met een heel zacht doekje gebruikt (is normaal gesproken bedoeld voor het schoonmaken van brillenglazen en op alcoholvrije basis gemaakt). Dit spul en met name het doekje doet wonderen, ik heb geen streep meer kunnen ontdekken, zelfs niet in fel licht. Bij het opspuiten van het dit goedje heb ik gezorgd dat het beeldscherm horizontaal is komen te liggen, zodat er niet toevallig vloeistof tussen de randen door kunnen sijpelen. Vraag is alleen of ik dit kan gebruiken, lijkt mij wel, aangezien vloeistoffen speciaal bedoeld voor het reinigen van beeldschermen, nagenoeg op dezelfde basis vervaardigd zijn, het is met name het speciale doekje dat de vloeistof zo goed verdeeld over het scherm.

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Officieel mag dat volgens mij niet, maar ik heb tot nu toe altijd brillendoekjes gebruikt van de Kruitvat. Alleen voor mijn MacBook gebruik ik speciale die van de Hema vandaan komen.

Bijdrager
    RowanW

LCD/Plasma-cleaner kit (microvezeldoekje+spuitbusje) bij de lokale computerboer. Werkt perfect!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.