11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    marcie89

iMac: strepen op scherm bij Kernel Panic

Hallo allemaal,

Heb me even aangemeld op OMT omdat ik een probleem heb met een imac.

Bij het opstarten van de imac krijg ik zo opeens allemaal korte strepen op het scherm en tevens een foutmelding in allerlei talen.

De vraag is, waar komt dit vandaan? Hoe kan ik het oplossen? of is hier gewoon iets goed kapot?

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Mijn advies is om even met ijskrabber van de auto over je scherm te halen en dan kijken of het weg is(grapje niet doen)

thanks voor de screenshot. Maar als je nu een duidelijk beeld maak van de tekst, dan kan je het vertalen via google translate.
    En als je taal herkend…………. doe je bij google translate : Taal herkennen.

Bijdrager
    mowat

Dat heet een kernel panic.
    Meestal is er dan iets heel fout met je computer.Misschien je videokaart kapot ?

https://support.apple.com/nl-nl/HT200553

Heb je bv. een “image” (CCC of superduper) ? Probeer daar eens van te starten .

Moderator
    Night

Is het probleem weer weg als je herstart hebt?
    Kijk ook even als je opstart in Safe Mode (opstarten met shift-toets ingedrukt gehouden) of je dan ook een Kernel Panic krijgt.

Bijdrager
    marcie89

@meeuw

Kan natuurlijk ook de hamer pakken. en met 2 talen ben ik machtig dus weet wat der staat.

@mowat

Hmmm was daar ook al aan het denken aan en nee weet ik niet moet ik ook navragen, tis van een kennis de imac.

@night
    Na herstart blijft het maar zal kijken of met de safe mode de kernel panic weg is, moet wachten tot morgen, is de zaak weer open.
    Mocht dit nu het geval zijn dat de kernel panic weg is wat dan?

Moderator
    Night

Dan zou het kunnen dat het euvel softwarematig is. In dat geval zou je kunnen kijken of een re-install van MacOS vanuit Recovery mode voldoende is om het probleem te verhelpen.

Bijdrager
    marcie89

@night

Dat zou een hele opluchting zijn, zodra ik meer weet post ik het meteen.

Bijdrager
    marcie89

@night

En andere uiteraard.

Safe mode, maakte niks uit, voor de zekerheid eens een recovery gedaan, maar helaas ook dit mocht niet baten…

Zijn der nog andere opties? Heb hem pas een paar maanden, smak geld uitgegeven voor de iMac, werkte perfect toeknik hem kocht.

Bijdrager
    GoeieDag
    marcie89 op 11 april 2017

Safe mode, maakte niks uit, voor de zekerheid eens een recovery gedaan, maar helaas ook dit mocht niet baten…

Beetje weinig info: wat gebeurde er in de Safe Boot? Deed de recovery mode het wel? Heb je de HD ermee gecontroleerd? Heb je er een nieuw macOS op gezet? etc.

Verder: heb je al eens alle randapparatuur (behalve muis en keyboard) al eens losgekoppeld en opnieuw opgestart (zoals in de het artikel van Apple over KP’s wordt genoemd)?

Wat is er met de Mac gebeurt voordat deze KP’s begonnen? Nieuwe hardware erin gezet (bv RAM), of nieuwe software geïnstalleerd?

Moderator
    Night

Als de volgende zaken geen verschil maken:
    • Opstarten in Safe mode
    • Herinstallatie OS via Recovery Mode
    • Volledig nieuwe installatie OS (bv. op een aparte externe HDD of SSD of lege partitie op je interne disk)

Dan vrees ik dat het toch een hardwarematig probleem aan ten grondslag ligt.

Aangezien je je Mac nog maar 3 maanden hebt, zou ik er direct mee teruggaan naar de leverancier (of heb je hem 2e hands gekocht bij een particulier? In dát geval is het dus gewoon pech hebben)

Bijdrager
    Saaihead

Welk type iMac is het? Ik had een paar dagen geleden hetzelfde, toen bleek mijn videokaart naar de getver te zijn. Was destijds een callback actie van Apple, maar toen had mijn iMac er geen last van. Jammer dat ik niet meer bij Apple terecht kon. Maar op Youtube een instructie gevonden om mijn videokaart in een oven te “bakken” – en dat heeft nog geholpen ook. Mijn problemen zijn voorbij nu. Toch mooi 600 euro uitgespaard.:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.