9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Theo Wijers

streaming airport time capsule 2013 niet goed

Hallo,

Ik heb al enkele dagen zo’n beetje alle topic’s doorgeworsteld op het gebied van time capsule’s en airports maar kan geen antwoord vinden voor de problemen die ik ondervind bij oa. het streamen van content via airplay bij het gebruik van de nieuwste Time Capsule 3TB versie 2013.

Twee weken geleden heb ik een airport time capsule 2013 aangeschaft met het idee om een betere/snellere wifi te creëren in huis omdat mijn vrouw thuis werkt.Voor aanschaf van de Time Capsule gebruikte ik een LynkSys 3000 router waarmee we overigens weinig problemen hadden met de wifi verbinding.
    Ik heb toch gekozen voor de Time Capsule omdat ik opslag nodig had voor Back-Ups, het leek me beter om alles dan maar van Apple te hebben vanwege integratie van alle apparaten.

Ik heb de snelheden gemeten en kom uit op hogere internet snelheden dan bij gebruik van de LynkSys, 62Mb bij de Apple tegen 50Mb bij de LynkSys, dus dat is oké.
    Echter…..wanneer ik wil muziek of video gaan streamen naar b.v. Apple Tv vanaf de iMac of MacBook komen de problemen, het streamen gaat hakerig of stopt helemaal. Mijn vrouw is afhankelijk van de telefoon die aangesloten is op haar bedrijfs laptop en dus via internet verbinding maakt met de server van haar bedrijf, sinds ik de Time Capsule heb aangesloten hapert die telefoonverbinding ook en da’s nie goe daar zijn ze op de bank niet blij mee.

Bij de LynkSys had ik voor wat betreft het streamen geen problemen, ook niet als ik tegelijkertijd content streamde, aan het downloaden was, mijn vrouw op haar laptop bezig was en contact had met klanten, zij ook nog via airplay muziek aan had staan, en de iMac aan het back-uppen was.

Dus Help!!

De set-up;
    iMac met 10.8.4 > beneden in de kamer
    MacBook air met 10.8.4 > zo’n beetje door het hele huis.
    Time Capsule 3TB versie 2013> in de trapkast zodat het signaal door het hele huis kan door het trapgat (geen beton en zo, alleen hout)
    Apple TV nieuwste firmware > bij de TV in de kamer
    2 Bedrijfslaptop’s (met Windhoos)> in het kantoor op de eerste verdieping via WiFi, telefoon headset via bekabeling aan laptop.
    iPhone van mijn vrouw > op de eerste verdieping, streamt (internet)muziek naar Philips Fideleo Ringspeaker
    Samsung Note1 (sorry,sorry ;-)) van mezelf> daar waar ik ben…

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je de Linksys nog? Je zou de Linksys weer op z’n plek beneden kunnen terugzetten, een ethernetkabel trekken van de Linksys naar de eerste etage, en daar je nieuwe Time Capsule op aansluiten, en vervolgens de TC een eigen netwerk laten aanmaken (niet “netwerk uitbreiden”). Als je geen ethernetkabel wilt trekken zou je kunnen overwegen om in de plaats daarvan een powerline-setje te gebruiken. Andersom kan natuurlijk ook: Time Capsule beneden, en Linksys boven.

Als je voor je werk afhankelijk bent van een Internet-verbinding, verdient een ethernetkabel (ipv WiFi) sowieso de voorkeur.

Bijdrager
    Theo Wijers

Heb ik wel overwogen, maar het signaal lijkt oké te zijn. Volgens iStumbler heb ik zo’n 62%. Volgens de WiFi van de KantoorLaptop heb ik nagenoeg volledig bereik (het laatste streepje knippert zo’n beetje).
    Met de internet verbinding voor het “normale” werk, dus alle benodigde programmatuur, is verder ook alles oké, alles werkt prima, het enige probleem is de telefoonverbinding die dus via de laptop met de server van het bedrijf contact moet maken. Die hapert dus zo nu en dan en dat is uitermate vervelend als er net een klant aan de lijn hangt.
    Ook het streamen van content naar de Apple TV en de Philips wifi speaker hapert, dus daar zit dan ergens een probleempje.

Kan ik de lynksys niet aan een van ports van de time capsule hangen om het signaal sterker te maken?? En zou dat helpen??? Ik kan nu niet te veel gaan klooien omdat het kantoortje in vol bedrijf is en je wil niet horen wat ik naar mijn hoofd geslingerd krijg als ik het net even platleg ;-)).

Kabel leggen kan eventueel (liever niet, huis staat te koop) maar heeft dat invloed op het streamen???

Bijdrager
    TheBigZ
    Theo op 24 juli 2013

Kan ik de lynksys niet aan een van ports van de time capsule hangen om het signaal sterker te maken? En zou dat helpen?

Ja dat is precies wat ik hierboven beschreef. Dat helpt zeker.
    .
    .
    .

Theo op 24 juli 2013

Kabel leggen kan eventueel (liever niet, huis staat te koop) maar heeft dat invloed op het streamen?

Ja uiteraard. De Linksys E3000 is ook een gigabit-router. Met de juiste ethernetkabels loopt het stukker sneller dan draadloos. En storingsvrij.

Bijdrager
    Theo Wijers

Ik zit toch te denken om de boormachine te pakken en maar op de ouderwetse manier gaten te gaan boren….:-P

Ik gebruik cat6 kabels dus dat moet goed zijn.
    Maar stel dat ik eerst probeer de lynksys er bij aan te prutsen via een kabel aan een poort van de time capsule, stel ik dan de lynksys in als brug? En wat worden dan de instellingen? gewoon de “oude” instellingen van de lynksys zoals protocol, wepkey, ssid enz?? of moet alles ingesteld worden met de airport gegevens??

Bijdrager
    TheBigZ

Ja de Linksys E3000 zet je in brugmodus. Op de Linksys doe je dat door de router een vast local IP adres te geven in de range van de Time Capsule en DHCP uit te schakelen. Dat kun je allemaal doen via de webinterface van de Linksys. En je laat de Linksys zijn eigen draadloze netwerk opzetten met eigen SSID, wachtwoord etc. Dat kan eventueel dezelfde naam+wachtwoord zijn als je op de TC hebt ingesteld (maar dat hoeft niet).

Bijdrager
    Theo Wijers

Oké, ik ga het allemaal proberen. Dacht na de overstap op Apple van microsof gezeur af te zijn…….tot nog toe ging alles afgelopen 3 jaar ook perfect totdat de harde schijf van de iMac het begaf dus ga ik er maar vanuit dat het een klein hobbeltje is in de overigens gladde weg:-)

Bedankt voor je snelle antwoord

Groet Theo

Bijdrager
    Theo Wijers

Sorry dat ik je nog even lastig val maar……ik kan nergens vinden hoe ik de poortinstelling kan veranderen in de TimeCapsule. Via airportconfig. kan ik er niet bij en ook via netwerkvoorkeuren en netwerkhulpprogramma zie ik geen optie….

iStumbler geeft aan dat er meerdere routers op hetzelfde kanaal zitten dus ik dacht, “pas dat even aan”

Het is de nieuwste versie Airport Configurator dus 6.3.1

wat doe ik fout??

Bijdrager
    TheBigZ

Het kanaal van de Linksys aanpassen gaat makkelijker (via de webinterface).

Voor de AirPort familie: http://support.apple.com/kb/PH9877

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.