10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Obi-wan Kenobi

Strandballetje… constant

Hoi! Ik heb een MacBook Pro 15″ i7 2,2 GHz. Op aanraden van een kennis die een computerwinkeltje heeft, zit er nu 16 GB RAM in een een 1 TB harde schijf met 7200 toeren. Het ding draait op Mountain Lion.
    Sinds die nieuwe harde schijf er in zit, heb ik het systeem helemaal vers geïnstalleerd, zonder iets automatisch over te zetten via Time Machine of wat dan ook, zodat er geen oude, onnodige bestanden liggen te slingeren.
    Helaas heb ik vrijwel constant (lees: minstens om de vijf minuten) het bekende ronddraaiende kleurrijke strandballetje. Hoewel het best wel een mooi balletje is, is dit toch wel vrij hinderlijk, vooral omdat de laptop ook voor mijn werk gebruikt wordt.

De suggesties die ik las, gingen vooral om het nakijken van het RAM-gebruik. Ik dacht dat 16 GB toch wel voldoende zou moeten zijn om bijvoorbeeld 7 apps te draaien? Ten minste, als het geen extra zware apps zijn, maar ik denk dat ik er zo geen heb. In activiteitenweergave gebruikt het grootste programma 379,9 MB. Ik heb daarop het programma ‘Memory Cleaner’ in de app store gedownload, zodat ik het verbruik constant via de menubalk in het oog kan houden. Volgens dit programma had ik slechts 2 GB van de 16 vrij! Na een druk op de knop ‘Clean memory’, sprong dit even naar 6 GB, maar ondertussen (nog geen vijf minuten later), zit het alweer op 4,02 GB…

Is er iets dat ik nog kan doen om dit te verhelpen? Een schijfcontrole (met het schijfhulpprogramma) signaleerde geen problemen.

Alvast hartelijk dank voor hulp!

Bijdrager
    bitsflew

Om de +/- 5 minuten?

Staat “Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk” toevallig aan? (Systeemvoorkeuren -> Energiestand)

Inactief
    Anoniem

Misschien problemen met je nieuwe RAM? Zet de oude eens terug.

Of maak eens een 2e gebruikeraccount en kijk of het daar ook mis gaat.

Bijdrager
    Niels

Even een Apple hardware test uitvoeren, het strandballetje kan duiden op een aantal problemen:
    – defecte hardeschijf (ja, ook een nieuwe schijf kan defect zijn)
    – defect/onjuist geheugen. Welk geheugen heb je geplaatst? Juiste aantal Mhz, latency, etc.?

Voor de test:
    http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale=nl_NL
    http://support.apple.com/kb/PH11342

Bijdrager
    GoeieDag

Smart Utility.

Bijdrager
    Brims

En even PRAM-ZAppen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je behalve de meegeleverde Apple software niks anders geïnstalleerd had kunnen we een software probleem uitsluiten.
    Als de OS installatie probleemloos ging (dus niet verdacht lang duurde) dan lijkt mij de hd ook wel in orde. Blijft over het RAM. Dus zet zoals gezegd het oude RAM eens terug.

Memory cleaner daar heb je totaal niets aan. Als je in activiteitenweergave naar je RAM verbruik kijkt dan zie je dit staan:

Het inactieve geheugen is geheugen dat gebruikt was door afgesloten applicaties. Als zo’n applicatie dan herstart wordt gaat dat extra snel. Wat bij ‘beschikbaar‘ staat is de hoeveelheid die sinds de laatste herstart nog niet gebruikt was. Je totale hoeveelheid vrije geheugen is dan de som van die twee.
    Memory cleaner laat alleen die laatste zien en laat je memory cleaner zijn werk doen dan verandert ‘inactief’ geheugen in ‘beschikbaar’ en zie je het zelfde als wanneer je zelf die twee bij elkaar telde. Maar dan ben je wel de optie kwijt om een pas afgesloten programma snel te laten starten. Direct daarna zie je die waarde dan weer zakken en dat komt gewoon omdat memory cleaner iets doet wat het OS niet wil.

Wat je ook kunt proberen is even een safe boot uitvoeren. Naast een (basale) schijfcontrole wordt het system cache ververst dat bij corruptie voor vreemde symptomen kan zorgen. Start daarna gelijk normaal op.

Het herstellen van de bevoegdheden heeft geen nut na een clean instal, maar proberen kan geen kwaad.

Bijdrager
    Applefan12345

Niet een strandbal maar The Marble of Doom

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Boeiend hoor… Die cursor heeft vele namen, maar oorspronkelijk werd het door de community de “beachball of dead” genoemd vanwege de gelijkenis met een echte strandbal en wordt ook nu nog het meest gebruikt.
    Officieel is de naam die Apple er aan geeft: “Spinning Wait Cursor”.

———————–
    Hier een artikel met mogelijke oorzaken.

Bijdrager
    Obi-wan Kenobi

Allen hartelijk dank voor de reacties. Ik ben begonnen met het uitvinken van ‘Plaats harde schijven in sluimerstand’ en het lijkt toch al wat te helpen!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.