11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

Strandballen vraag

Mijn Macbook is onnodig traag sinds een aantal dagen; ik zie vaak strandballen van 3 a 4 seconden. Dit is vooral bij simpele opdrachten als apps opstarten of bij bijvoorbeeld woorden invoeren in een zoekmachine.

Oorzaak: ik heb niks gedownload, maar de laptop is vorige week wel een keer van het nachtkastje gevallen. Ik weet niet of dit gevolgen heeft voor de harde schijf (??)

Ik heb schijfhulpprogramma opgestart en de uitslag was dit:

Volume ‘Macintosh HD’ controleren

Ongeldig aantal bestanden op volume
    (Het moet 834415 zijn in plaats van 834416)

Ongeldig aantal volumedirectory’s
    (Het moet 198758 zijn in plaats van 198757)

Het volume ‘Macintosh HD’ moet worden hersteld.

Fout: Controle of herstel van bestandssysteem is mislukt.

Ben ik nu min of meer verplicht om de HD te herstellen?

Bijdrager
    nickvanderaa

(Overigens heb ik nog 60 G geheugen over, dus daar zal het niet aan liggen.)

Bijdrager
    Chorro
    nickvanderaa op 04 september 2012

maar de laptop is vorige week wel een keer van het nachtkastje gevallen. Ik weet niet of dit gevolgen heeft voor de harde schijf (??)

Dat kan zeker gevolgen hebben voor je schijf. Als de Macbook uit stond, is de kans hierop lager dan dat hij aan stond maar het risico van het beschadigen van je schijf bij een val blijft aardig groot.

Je vermeldt niet welke versie van het OS je draait, dus afhankelijk daarvan kan het volgende verschillen. Wat je moet proberen is om vanaf de installatiedisc (die bij je Macbook zat toen je hem kocht) op te starten, dat werkt alleen voor OS X 10.6 of lager. Voor nieuwere versies kun je via dit programma een recovery USB aanmaken (dit werkt sowieso voor OS X 10.7, waarschijnlijk ook voor 10.8) waarna je de USB stick in je Macbook stopt en opstart met alt ingedrukt.

Je krijgt dan de mogelijkheid op te starten vanaf die USB stick, doe dat en dan kun je ook bij datzelfde schijfhulpprogramma terecht komen. Probeer daar de harde schijf te herstellen. Aangezien je dan opstart vanaf de USB zijn de herstelmogelijkheden vaak ook wat groter voor de Mac dan dat je normaal kunt.

Lukt het dan nog niet, dan vrees ik dat je HDD aan de beurt is voor vervanging.

Inactief
    Anoniem

Start je Mac op via de DVD, en dan van daaruit kun je opnieuw proberen om de schijf te herstellen. Maar alleereerst zorgen voor een backup, als je die al niet had :thumbsup:

Bijdrager
    nickvanderaa

Hmm shit he..

Ik draai nog op 10.5.8

Als ik de hd herstel ben ik alles kwijt toch (ook programma’s enzo)?

Bijdrager
    Chorro

Als je kiest voor herstellen onder het tabje ‘Schijf-EHBO’ dan gaat er volgens mij niets verloren, maar daar durf ik geen 100% zekerheid over te geven.

Bijdrager
    GoeieDag

Nee, natuurlijk gaat bij een herstel niks verloren!

Bijdrager
    sedikit

Bij mijn weten gaat er inderdaad niets verloren
    En voor het geval je het niet weet hoe je het moet doen:
    -start je Macbook
    -stop je install dvd er in
    -zet de macbook uit
    -start de macbook met de c-toets ingedrukt
    -kies de taal Nederlands
    -ga in de menubalk naar Schijfhulp
    -“Controleer schijf”(rechts-onder)
    -“Hestel schijf”
    -Verlaat Schijfhulp
    -Verlaat installatie
    -Start op van de HD

Bijdrager
    Hansi2124

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Topic verhuisd van subforum iOS (???) naar dit subforum…..[/mod]

Bijdrager
    nickvanderaa

Hd herstellen vanaf de dvd is gelukt! Bedankt voor de duidelijke tips.

Ik mag hieruit opmaken dat mijn HD niet stervende is?

Bijdrager
    tinus_omt

Als je Disk Utility opent en dan de harde schijf selecteert (dus niet de partitie) staat onderaan rechts de SMART Status. Als er Verified staat heb je enige indicatie dat er nog geen problemen gevonden zijn. Als er Failing staat is het tijd om de disk te vervangen.

Als de regel met SMART Status niet verschijnt is het mogelijk dat je niet het goede ding hebt geselecteerd maar ook dat de harde schijf geen SMART ondersteunt, en dan weet je pas dat je harde schijf stuk is als hij problemen gaat opleveren of als je een scan uitvoert.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.