13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bummenawt

Strandbal vastloper

Beste,

Sinds enige tijd krijg ik op mijn iMac uit 2010 (waar sinds kort Mavericks op staat) op willekeurige momenten de strandbal te zien. Soms als er een aantal programma’s open staan (zoals Safari, Mail, iPhoto, Word) maar ook als er enkel één programma openstaat zoals Mail. De strandbal blijft maar draaien en er werkt niks meer. Dan ben ik altijd genoodzaakt om de iMac te resetten (power knop ingedrukt houden).

Wat kan ik het beste aan deze situatie doen?

1: is de hdd aan het kapot gaan en moet ik dit testen? (met welk programma?)
    2: is de iMac vervuild geraakt in loop der jaren en is een clean install verstandig?
    3: zijn er in Mavericks opties die ik kan uitproberen?

Bijdrager
    WhiteElephant

Je kunt in elk geval de toetscombinatie cmd+alt+esc indrukken. Dan kun je het programma dat is vastgelopen uitzetten zonder dat je je iMac hoeft uit te zetten.

Voor reacties op je drie vragen houd ik mij ook aanbevolen (iMac mid 2007 en MacBook 2009). Is er een ‘ schoonmaakprogramma’ dat veilig is, alternatief voor MacKeeper (waar veel slechte berichten over gemeld worden).

Bijdrager
    cids

Check of je actuele versies gebruikt van eventuele extensies en onderdelen zoals Flash player en zo…

Bijdrager
    bummenawt

@WhiteElephant, bedankt voor de toetscombinatie. Die kende ik nog niet.

@cids
    , in de Appstore wordt aangegeven dat er geen updates zijn. De Flashplayer is ook up-to-date. Op welke eventuele extensies doel je?

Bijdrager
    Tomac5

Gaat lekker met Mavericks. Ik zie erg veel topics verschijnen met trage MBP’s etc.
    Ik stel de upgrade nog maar even uit.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

al zovaak hier geschreven ….NIET TE SNEL downloaden!!!!!Ze smijten het op de markt en wij mogen het uitproberen en met de kop tegen de muur lopen…….

Bijdrager
    bartvdv

Sssssttttt. Je mag dat hier niet zeggen dat er talrijke problemen zijn met Mavericks; of je krijgt op je kop.

Bijdrager
    AlmeerMac1

Ik heb er ook last van.

Wat je misschien zou kunnen doen is een schijfcontrole doen.

Klik op het vergrootglas rechtboven en tik daar in : schijhulpprogramma

Open het programma. Klink in de linker kolom op je harde schijf.

Klik daarna op “controleer schijfbevoegdheden” Als er daarna items opgesomd worden, dan klik je op “herstel schijbevoegdheden”

Het zou kunnen dat ie daarna weer een stuk soepeler loopt.

Maar…… ik heb sinds Mavericks ook vaak strandballen en vastlopers op m’n MacBook Pro medio 2009

Succes!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

1: is de hdd aan het kapot gaan en moet ik dit testen? (met welk programma?)
    2: is de iMac vervuild geraakt in loop der jaren en is een clean install verstandig?
    3: zijn er in Mavericks opties die ik kan uitproberen?

Een van de redenen dat een nieuw systeem problemen geeft is dat er processen automatisch worden gestart die niet compatible blijken te zijn met het nieuwe OS.
    Het is daarom verstandig om voordat je gaat installeren alle third-party processen niet te laten starten. M.a.w: verwijder ze voorlopig uit je log-in lijst en test ze later één voor één. (Dit geldt vooral voor processen die al eerder voor problemen zorgden bij een upgrade en in mindere mate voor processen die in het verleden juist geen problemen veroorzaakten)
    Ook wordt het aanbevolen om in het geval van een upgrade (i.p.v. een clean instal) de bevoegdheden te herstellen voordat je de installatie start.

Deze twee middelen kunnen al heel wat problemen voorkomen.

Vraag1:
    Open schijfhulpprogramma in de map hulpprogramma’s en kijk wat er staat achter “SMART status”. (Als je drive OK is staat er “gecontroleerd”). Je kunt ook dit programma even draaien die voert een strengere (soms een beetje te streng) SMART test uit.

Ook kun je via schijfhulpprogramma de drive controleren op integriteit van het bestandssysteem.
    Als je vaak de strandbal ziet kun je ook een keertje opstarten in safe-mode. Zie je ook daar de strandbal dan is de kans groot dat je hd het aan het begeven is of soms een her-instal van het OS nut heeft.

Maar ook een proces dat constant veel %CPU gebruikt kan de boosdoener zijn. Kijk daarom in het programma activiteitenweergave of dit het geval is (selecteer dan “alle processen”)

Vraag2:
    Een clean instal is het laatste redmiddel en helpt niet als de oorzaak softwarematig is omdat nadat je alles weer terug gezet hebt het probleem er ook weer is.

Vraag3:
    Nee. Zie bovenstaande.8-)

Sleutelbeheerder
    Night

Nou, ik heb ook getest in safe-mode; ook dáár deden zich dit soort problemen voor.
    Volgens mijn bescheiden mening is de enige verstandige koers van varen de volgende:

1) een clean install
    2) controle van alle permissies
    3) testen van alle Apple-eigen software, zoals Mail, Safari, iLife, etc.
    4) stuk voor stuk de gewenste pre-Mavericks 3rd-party software opnieuw installeren en testen.

Langdurig proces, maar zo kun je wel nagaan waar het evt. fout gaat.

Er zitten wat mij betreft nog véél teveel hiaten in Mavericks. Ik heb het dan ook maar weer snel verwijderd en (uiteraard;-) ) een backup van m’n ouwe vertrouwde ML teruggezet. Werkt alles tenminste weer naar behoren!

Bijdrager
    bbqwerty

In dit draadje , staan ook een hoop dingen die je wellicht kunnen helpen.

Bij mij was een clean install de oplossing. OSX mavericks loopt nu echt als een trein. wel even backuppen dan natuurlijk

Bijdrager
    bbqwerty
    Bijdrager
    bummenawt

Bedankt voor alle reacties! Ik ga vanavond alles rustig even uitproberen en kijken wat werkt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.