30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:
    Bijdrager
    vlecht

Strandbal tijdens opstarten

Sinds een weekje krijg ik bij het opstarten van een MBP een dikke tien seconden de beruchte strandbal voor mijn kiezen. Dat is me de afgelopen zes jaar nog nooit gebeurd, dus dat leek me wel een berichtje waard.

Voorafgaand aan dit probleem heb ik geen noemenswaardige veranderingen aangebracht, dus ik heb er maar eens het bekende rijtje op losgelaten: inlogitems uitgeschakeld / veilig opstarten / NVRAM + SMC reset / schijf-EHBO / hardwaretest (niks) / Etrecheck (geen belangrijke bijzonderheden) / OS opnieuw geïnstalleerd. Helaas alles zonder resultaat.

Het enige dat soelaas bood, was het aanmaken van een testaccount: het opstarten ging als een zonnetje. Iemand enig idee wat het euvel kan zijn?

Bijdrager
    Brombeer

Post hier dan toch maar eens dat etrecheck-rapport.

Malwarebytes is ook nog een mogelijkheid.

Bijdrager
    pruus

Kijk eens even naar jouw schijf, heb jij een SSD of een HD? Hoe vol zit jouw geheugen? Welk processen draaien na het opstarten? Start eens op in de veilige modus. Er zijn mogelijk heel veel oorzaken. Dus wat @brombeer zegt is in ieder geval iets wat je moet doen. Succes.

Bijdrager
    GoeieDag

Het zit dus in de gebruikers account, aangezien een test account wel snel opstart. Dus laat maar een EtreCheck zien.

Bijdrager
    vlecht

Sorry voor de dubbele posting. Ik kreeg een melding dat mijn bericht niet was geplaatst. Vandaar.

Malwarebytes geeft geen meldingen. Deze machine heeft een SSD aan boord. Het probleem zit inderdaad in mijn gebruikersaccount, maar waar? Tussen de update naar 10.15.5 (begin juni?) en het ontstaan van de strandbal, zitten overigens enkele weken, dus dat kan het ‘m niet zijn, imho.

EtreCheckPro version: 6.2.6 (6C020)

Report generated: 2020-06-20 22:45:30

Download EtreCheckPro from https://etrecheck.com

Runtime: 2:05

Performance: Excellent

Problem: Beachballing

Description:

Beachball during startup. Even without inlogitems.

Major Issues: None

Minor Issues:
    These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems or opportunities for improvement.

Time Machine auto backup disabled – Time Machine auto backups are disabled.

Apps with heavy CPU usage – There have been numerous cases of apps with heavy CPU usage.

Unsigned files – There are unsigned software files installed. Apple has said that unsigned software will not run by default in a future version of the operating system.

32-bit Apps – This machine has 32-bits apps will not work on macOS 10.15 “Catalina”.

Kernel extensions present – This machine has kernel extensions that may not work in the future.

Hardware Information:
    MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)

MacBook Pro Model: MacBookPro11,2

2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7 (i7-4960HQ) CPU: 4-core

8 GB RAM – Not upgradeable

BANK 0/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600

BANK 1/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600

Battery: Health = Normal – Cycle count = 214

Video Information:
    Intel Iris Pro – VRAM: 1536 MB

Color LCD (built-in) 2880 x 1800

Drives:
    disk0 – APPLE SSD SM0512F 500.28 GB (Solid State – TRIM: Yes)

Internal PCI 5.0 GT/s x2 Serial ATA

disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB

disk0s2 [APFS Container] 500.07 GB

disk1 [APFS Virtual drive] 500.07 GB (Shared by 5 volumes)

disk1s1 – M*********************s (APFS) [APFS Virtual drive] (Shared – 278.28 GB used)

disk1s2 – Preboot (APFS) [APFS Preboot] (Shared – 83 MB used)

disk1s3 – Recovery (APFS) [Recovery] (Shared – 529 MB used)

disk1s4 – VM (APFS) [APFS VM] (Shared – 1.07 GB used)

disk1s5 – C******a (APFS) (Shared – 11.14 GB used)

Mounted Volumes:
    disk1s1 – M*********************s [APFS Virtual drive]

500.07 GB (Shared – 278.28 GB used, 212.27 GB available, 208.80 GB free)

APFS

Mount point: /System/Volumes/Data

disk1s4 – VM [APFS VM]

500.07 GB (Shared – 1.07 GB used, 208.80 GB free)

APFS

Mount point: /private/var/vm

disk1s5 – C******a

500.07 GB (Shared – 11.14 GB used, 212.27 GB available, 208.80 GB free)

APFS

Mount point: /

Read-only: Yes

Network:
    Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

Interface en0: Wi-Fi

802.11 a/b/g/n/ac

Interface en3: Bluetooth PAN

System Software:
    macOS Catalina 10.15.5 (19F101)

Time since boot: Less than an hour

Security:
    Gatekeeper: App Store and identified developers

System Integrity Protection: Enabled

Antivirus software: Apple

Unsigned Files:
    Apps: 5

32-bit Applications:
    One 32-bit app

Kernel Extensions:
    /Applications/TechTool Pro 12.app

[Not Loaded] spdKernel.kext (Micromat, Inc., 1.0 – SDK 10.14)

/Applications/Toast 17 Titanium/Toast Titanium.app

[Not Loaded] TDIXController64.kext (Corel Inc., 2.0)

/Library/Extensions

[Loaded] LittleSnitch.kext (Objective Development Software GmbH, 4.5.2 – SDK 10.11)

System Launch Agents:
    [Not Loaded] 16 Apple tasks

[Loaded] 198 Apple tasks

[Running] 99 Apple tasks

System Launch Daemons:
    [Not Loaded] 35 Apple tasks

[Loaded] 197 Apple tasks

[Running] 105 Apple tasks

Launch Agents:
    [Running] at.obdev.LittleSnitchHelper.plist (Objective Development Software GmbH – installed 2020-05-26)

[Running] at.obdev.LittleSnitchUIAgent.plist (Objective Development Software GmbH – installed 2020-05-26)

[Other] com.adobe.ARMDCHelper.cc24aef4a1b90ed56a725c38014c95072f92651fb65e1bf9c8e43c37a23d420d.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2020-05-24)

[Running] com.bjango.istatmenus.agent.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2020-05-24)

[Running] com.bjango.istatmenus.status.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2020-05-24)

[Running] com.micromat.TechToolProAgent.plist (Micromat, Inc. – installed 2020-05-25)

Launch Daemons:
    [Running] at.obdev.littlesnitchd.plist (Objective Development Software GmbH – installed 2020-05-26)

[Loaded] com.adobe.ARMDC.Communicator.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2020-04-21)

[Loaded] com.adobe.ARMDC.SMJobBlessHelper.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2020-04-21)

[Running] com.bjango.istatmenus.daemon.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2020-05-24)

[Running] com.bjango.istatmenus.fans.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2020-05-24)

[Loaded] com.bjango.istatmenus.installerhelper.plist (Bjango Pty Ltd – installed 2020-05-24)

[Running] com.micromat.TechToolProDaemon.plist (Micromat, Inc. – installed 2020-05-25)

User Launch Agents:
    [Other] com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. – installed 2020-05-24)

[Loaded] com.google.keystone.xpcservice.plist (Google, Inc. – installed 2020-05-24)

Internet Plug-ins:
    AdobePDFViewer: 20.009.20067 (Adobe Systems, Inc. – installed 2020-06-03)

AdobePDFViewerNPAPI: 17.012.20098 (Adobe Systems, Inc. – installed 2020-06-03)

Safari Extensions:
    ABP (App Store – installed 2020-05-22)

ABP Control Panel (App Store – installed 2020-05-22)

Privacy Dashboard (App Store – installed 2020-06-06)

Privacy Protection (App Store – installed 2020-06-06)

3rd Party Preference Panes:
    TechTool Protection (Micromat, Inc. – installed 2020-05-25)

Time Machine:
    Auto backup: No

Volumes being backed up:

C******a: Disk size: 500.07 GB – Disk used: 291.27 GB

Destinations:

M****************a [Local] (Last used)

Total size: 1.00 TB

Total number of backups: 5

Oldest backup: 2020-06-01 02:06:02

Last backup: 2020-06-18 00:12:38

One local snapshot

Oldest local snapshot: 2020-06-18 00:11:43

Last local snapshot: 2020-06-18 00:11:43

Performance:
    System Load: 1.74 (1 min ago) 1.52 (5 min ago) 0.79 (15 min ago)

Nominal I/O speed: 7.25 MB/s

File system: 15.80 seconds

Write speed: 678 MB/s

Read speed: 775 MB/s

CPU Usage Snapshot:
    Type Overall

System: 2 %

User: 3 %

Idle: 95 %

Top Processes Snapshot by CPU:
    Process (count) CPU (Source – Location)

WindowServer 10.76 % (Apple)

EtreCheckPro 6.94 % (Etresoft, Inc.)

bluetoothaudiod 5.02 % (Apple)

kernel_task 4.25 % (Apple)

Music 2.56 % (Apple)

Top Processes Snapshot by Memory:
    Process (count) RAM usage (Source – Location)

EtreCheckPro 496 MB (Etresoft, Inc.)

Music 250 MB (Apple)

MTLCompilerService (4) 198 MB (Apple)

Little Snitch Network Monitor 114 MB (Objective Development Software GmbH)

AMPLibraryAgent 102 MB (Apple)

Top Processes Snapshot by Network Use:
    Process Input / Output (Source – Location)

mDNSResponder 13 KB / 12 KB (Apple)

apsd 4 KB / 4 KB (Apple)

netbiosd 708 B / 354 B (Apple)

SystemUIServer 0 B / 64 B (Apple)

routined 0 B / 0 B (Apple)

Top Processes Snapshot by Energy Use:
    Process (count) Energy (0-100) (Source – Location)

WindowServer 5 (Apple)

bluetoothaudiod 3 (Apple)

coreaudiod 2 (Apple)

Music 1 (Apple)

AMPLibraryAgent 1 (Apple)

Virtual Memory Information:
    Physical RAM: 8 GB

Free RAM: 2.55 GB

Used RAM: 3.31 GB

Cached files: 2.14 GB

Available RAM: 4.69 GB

Swap Used: 0 B

Software Installs (past 30 days):
    Install Date Name (Version)

2020-05-22 Gatekeeper Configuration Data (181)

2020-05-22 AdBlock (1.23.0)

2020-05-22 Adblock Plus (2.1.2)

2020-05-24 Adobe Acrobat Reader DC (Continuous) (20.009.20063)

2020-05-24 Adobe Acrobat Reader DC (20.009.20065) (20.009.20065)

2020-05-25 Pages (10.0)

2020-05-25 Numbers (10.0)

2020-05-25 Keynote (10.0)

2020-05-25 Canon IJScanner2 (4.1.4)

2020-05-25 Canon ScanGear (18.2.0)

2020-05-25 MP Navigator EX (407)

2020-05-25 TechTool Pro 12.0.2 (1.0)

2020-05-27 macOS Catalina 10.15.5-update

2020-06-01 Toast 17 Titanium (16.0)

2020-06-01 Aanvullende macOS Catalina 10.15.5-update

2020-06-03 Adobe Acrobat Reader DC (20.009.20067) (20.009.20067)

2020-06-06 DuckDuckGo Privacy Essentials (1.4.1)

2020-06-12 XProtectPlistConfigData (2123)

2020-06-12 MRTConfigData (1.62)

2020-06-12 Mactracker (7.9.3)

Diagnostics Information (past 7-30 days):
    2020-06-20 01:17:21 freac.app – High CPU Use (4 times)

Executable: /Applications/freac.app

2020-06-19 00:34:33 signpost_reporter – High CPU Use (3 times)

Executable: /usr/libexec/signpost_reporter

End of report

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt al een keertje te hebben opgestart in de veilige modus. Als je toen geen strandbal zag is het duidelijk. ‘Iets’ in je account vertraagd het opstarten. Als je al hebt bepaald dat dit niet een log-in item is in je account venster dan kan het nog steeds dat een log-in item de oorzaak is. Maar die staat dan in je thuisbibliotheek in de map “launchAgents”. Dus verwijder die ook eens tijdelijk als het om onderdelen gaat van derden. Dat zijn namelijk achtergrond processen die je niet terugvindt in de bekende lijst van je account.

Bijdrager
    pruus

Je kunt ook een gastaccount aanmaken, dan daarmee opstarten. En als je dan als een speer gaat, dan is het probleem dat @hendrik_ijzerbroot aangeeft het probleem. Dan zul je op zoek moeten gaan welke apps vanaf start laden. Eventueel start je in de recovery-mode om macos er opnieuw op te zetten. Je verliest geen data, maar dan worden plooien rechtgestreken. Is jouw accu wel oké? Ik heb daar ook problemen mee gehad.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>pruus op 26 juni 2020 om 18:50</p>
    Je kunt ook een gastaccount aanmaken, dan daarmee opstarten. En als je dan als een speer gaat, dan is het probleem dat @hendrik_ijzerbroot aangeeft het probleem. Dan zul je op zoek moeten gaan welke apps vanaf start laden. Eventueel start je in de recovery-mode om macos er opnieuw op te zetten. Je verliest geen data, maar dan worden plooien rechtgestreken. Is jouw accu wel oké? Ik heb daar ook problemen mee gehad.

Al die informatie staat hierboven al. Hij heeft al van een ander account opgestart, en dat ging goed.

Plus: Battery: Health = Normal – Cycle count = 214

Bijdrager
    vlecht

Voordat ik het vergeet: dank voor alle reacties (tot nu toe).

En voor alle duidelijkheid: ik krijg in alle gevallen continu de strandbal tijdens het opstarten (óók in veilige modus), behalve als ik een testaccount gebruik.

Het tijdelijk parkeren van de bestanden uit de map “launchAgents” en daarna herstarten deed het ‘m ook niet…

Moderator
    Night

Wat voor een harddisk zit er in je MacBook?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

SSD

Bijdrager
    vlecht

Ook ooit een fameuze Amerikaanse hardcoreband, maar dat terzijde…

Moderator
    Night

Apart, ik zie een hoge CPU gebruik van SignPost reporter. Dat is een systeemonderdeel dat performance-problemen in de gaten houdt.

Wellicht dat in het System log meldingen staan van Signpost Reporter die je meer duidelijkheid kunnen geven waar je het probleem moet zoeken.

Bijdrager
    vlecht

Aha. Interessant. Waar en naar wat dien ik dan te zoeken?

Moderator
    Night

Apps > hulpprogramma’s > Console

System.log openen

Dan gewoon zoeken op Signpost… dan moet je er wel uitkomen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat blijkt dus een API te zijn die de performance van een programma (niet van de Mac zelf dus) analyseert. En dat gebeurt vast niet tijdens het opstarten. Maar de aanwezigheid ervan doet mij vermoeden dat het een restant is van een bepaald programma van derden, een soort ‘de-bug’ tool:

Measuring performance with os_signpost

Bijdrager
    vlecht

Dit kreeg ik als enige melding:

Jun 26 21:52:31 MacBook-Pro com.apple.xpc.launchd[1] (com.apple.xpc.launchd.domain.pid.signpost_reporter.5529): Failed to bootstrap path: path = /usr/libexec/signpost_reporter, error = 108: Invalid path

Moderator
    Night

Dat zou dus inderdaad kunnen duiden op een niet goed of onvolledig verwijderde app…

Heb je de afgelopen tijd een of meerdere apps verwijderd?

Daarnaast ben ik wel benieuwd of je iets wijzer wordt als je in Gedetailleerde Modus opstart. Dan zie je wat je Mac aan het doen is (met welke bewerking hij bezig is) tijdens het opstarten, en dus ook waar hij zich op moet stukbijten (en een strandbal veroorzaakt).

Bijdrager
    vlecht

Dat klinkt interessant. Daar ga ik vanavond eens goed voor zitten. Kan ik ook in TimeMachine duiken om te kijken welke apps ik eventueel verwijderd heb, want m’n geheugen laat me even in de steek.

Bijdrager
    fatboysmart

Als ik het Google dan is signpost_reporter gewoon een proces van het systeem zelf, niet van een app.

https://apple.stackexchange.com/questions/360064/what-is-signpost-reporter

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is een API geïntroduceerd door Apple. De ontwikkelaar kan daarmee zijn programma code testen op performance. Het is dus een OS feature dat samenwerkt met een programma in ontwikkeling. Maar is dat programma eenmaal uit de beta fase dan is het wel de bedoeling dat die ‘signpost’ events verwijderd worden.

De vraag is nu of dit de oorzaak is van het opstart probleem hier. Voor zover ik weet verschijnt de strandbal niet als het OS nog aan het inladen is (m.a.w: grijs of zwart scherm). Het vroegste moment is als de desktop verschijnt. Misschien krijg je er wat meer zicht op als je activiteitenweergave even toevoegt aan je opstart items (en dan als eerste in de lijst) zodat je kunt zien of de CPU zwaar wordt belast en door wat.

Stel de weergave van activiteitenweergave dan eerst in op CPU en “alle processen”

Ook kun je de tijd noteren van het verschijnen van de strandbal en dan in het system log via het “console” programma kijken wat er bij die tijd staat.

Bijdrager
    vlecht

Misschien heb ik de vermoedelijke dader te pakken. In Activiteitenweergave piekt tijdens het verschijnen van de desktopomgeving gedurende ettelijke seconden ‘sharedfilelistd’ prominent bovenaan met een goeie 100% CPU-druk (zo heet dat toch?). Kan iemand van jullie hier wat mee?

Ik kan voorts niet ontdekken dat ik apps heb verwijderd voorafgaand aan het ontstaan van dit probleem. Opstarten in gedetailleerde modus was erg interessant, maar geen idee wat er aan me voorbijkwam (ging trouwens ook erg snel, voor zover ik er al iets van had begrepen).

Bijdrager
    Kwadraatje

Probeert ie bij het opstarten met de een of andere fileserver te verbinden misschien?

Bijdrager
    vlecht

Ik heb bij ‘Delen’ in Systeemvoorkeuren alles uitstaan (hopelijk is dat het antwoord op je vraag).

Bijdrager
    Kwadraatje

In de sidebar van de Finder ook geen ‘gedeelde’ schijven/servers/shares of wat dan ook in favorieten staan?

Bijdrager
    vlecht

Nope. Ook niet bij Locaties.

Bijdrager
    fatboysmart

Zomaar een idee… heb je misschien veel bestanden, of grote (video) bestanden op je desktop staan? Dit kan in sommige gevallen beach balls veroorzaken. Zou ik verklaren waarom je geen beach balls krijgt in je test account.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer dan ook eens als je nu ingelogd bent uit te loggen bij iCloud.

Bijdrager
    vlecht

Nee, geen grote bestanden op het bureaublad. Alleen wat aliassen en kleine illustraties.

En bij iCloud heb ik nog nooit ingelogd – blijf ik ver van vandaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik gebruik ook geen iCloud, maar kijk toch maar even wat je status is. Mogelijk ben je ingelogd zonder het te weten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.