11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Jbos

Strandbal in finder

De laatste tijd merk ik dat mijn mac book pro, 13 inch, steeds vaker een strandbal toont als ik bezig ben in finder, als ik bijvoorbeeld 4 documenten selecteer en deze wil samenvoegen in 1 map.
    Op dit moment zit er 8 gb Ram geheugen en een ssd in mijn macbook pro

Nu wil ik graag achterhalen of dat er een probleem aan het ontstaan is maar, ik weet niet hoe.

Zou iemand mij kunnen helpen.

Bijdrager
    SvS

Niet best en erg irritant. Hoeveel vrije ruimte staat nog op je macbook?
    Als je nieuw gebruikersaccount aanmaakt, is het probleem er dan nog?

Bijdrager
    Jbos

heb nog 290 gb vrij van de 500, en heb het probleem helaas ook nog als ik een andere gebruiker pak

Bijdrager
    SunKeeper

Om de oorzaak aan te wijzen in software of hardware, is het een optie om een nieuwe installatie te testen. Je huidige data blijft dan ongewijzigd.

Maak een tweede partitie aan in die vrije ruimte. bijv. 50GB is ruimschoots voldoende, installeer daarop een nieuwe OS X.

Als het daarin wel goed werkt is er e.e.a. mis in je installatie.
    Als het daarin ook niet goed werkt is er misschien iets mis met de interne SATA-kabel.

Uit welk jaar is je MBP? Toevallig 2010 of 2011? Welke merk SSD?

Bijdrager
    Jbos

heb een MacBook Pro (13-inch, medio 2012) en met een crucial m500 SSD.

met de release van el captain heb ik een clean instal gedaan, ga later deze week wel een partitie maken.

Kan ik op een manier testen of het probleem in mijn SSD zit? Iets van een test draaien

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, door op een externe harde schijf of SSD te installeren.

Al gaat dat natuurlijk standaard trager dan vanaf de interne SSD.

Inactief
    Anoniem

Ik zou ’s met Schijfhulpprogramma de “schijf-EHBO” is starten. Wellicht dat hij iets kan herstellen, wat nu de boel vertraagd.

Bijdrager
    Jbos

@THX-1138, heb dat gisteren gedaan.(y) maar helaas geen verbetering.

Inactief
    Anoniem

Heb je je Mac al is in Safe-mode opgestart? Probeer is of het euvel ook optreedt in veilige modus.

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan altijd even kijken of de AHT iets vindt (Opstarten met D ingedrukt gehouden)
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Bijdrager
    Jbos

Hey Mensen,

het is een tijd geleden, sorry dat het zo lang heeft geduurd. update van mijn kant, heb een clean install gedaan en zelf al mijn losse bestanden overgezet naar een externe harde schijf. maar zelfs na de clean install is de strandbal nog regelmatig aanwezig, dit gebeurt nog steeds alleen in Finder.

naar mijn idee is het dus mijn SSD is er iets van een progamma om dit te testen?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.