24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Fokker3

“Stotterende” film op 100 Hz TV

Vraagje: ik heb een DV-film gemonteerd in iMovie (voor mij voldoende), en als ik die terug exporteer naar een leeg DV bandje, en afseel op mijn 100 Hz TV ziet alles er netjes uit. Nu heb ik een Mac met Superdrive, dus ik wilde wel eens een DVD maken. Kostte heel erg veel rekentijd (uurtje of 10), maar de DVD lukte wel. Speelt ook netjes af op mijn Mac.
    Maar niet op de DVD speler die aan diezelfde 100 Hz TV hangt! Daar lijkt het beeld af en toe te stotteren. Dit gebeurt niet met commerciële DVD’s overigens.

Enig idee waar ik moet zoeken voor een oplossing???

Bijdrager
    Tjerker

Terug naar 50 Hz – echt waar! 100 Hz verknoeit wel meer… Maar is het consequent? Altijd zelfde scene? Continue?

Bijdrager
    Fokker3

Hmm, zo dat eens goed moeten uitzoeken of het elke keer op dezelfde plek is. Kan ik nu even niet zeggen!
    Wel jammer, als 100 Hz niet altijd goed gaat, het ziet er wel mooi strak uit….

Bijdrager
    Ruben

Even een misschien beetje off-topic vraag, maar wat is eigenlijk het nut van 100 Hertz? Ik bedoel; de PAL standaard heeft toch sowieso maar 25 beelden per seconde, dus volgens mij kan je daar nooit meer van maken, al heb je een 500 Hertz TV, toch?

Bijdrager
    Steves lovechild

De camera speelt de film wel goed af op TV. Uit de camera komt gewoon video. Net als uit een DVD speler. Dus ligt het niet aan de TV. Bovendien speelt de DVD speler gewoon commerciele DVD’s. Het ligt dus aan het merk DVD-R/brandsnelheid/authoring. 100 Hz heeft er niets mee te maken. Dan over PAL: Een gewone 50 Hz TV speelt 50 halve beelden/sec. Een 100 Hz TV verdubbelt dit intern tot 100. Voor een rustiger beeld. Geef info over bovenstaande, ook het merk DVD speler. Dan komen we misschien verder.

Bijdrager
    Ruben
    ”Steve’s

Een gewone 50 Hz TV speelt 50 halve beelden/sec.

Kijk, dat van die HALVE beelden wist ik dus niet. Zo leer ik iedere keer weer wat nieuws van S.L.C. :-D Back on-topic…

Bijdrager
    Zout

eerst de even beeldlijnen dan de oneven

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”iRuben”
    ”Steve’s

Kijk, dat van die HALVE beelden wist ik dus niet. Zo leer ik iedere keer weer wat nieuws van S.L.C. :-D Back on-topic…

Je geheugen is wat kort, geloof ik. Volgens mij hebben we het er eerder over gehad. :wink:
    http://www.macosx.nl:16080/forum/viewtopic.php?t=4423

Bijdrager
    Tjerker
    ”Steve’s

… Een 100 Hz TV verdubbelt dit intern tot 100. Voor een rustiger beeld….

precies – maar dat gaat lang niet altijd even goed!

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Tjerker”
    ”Steve’s

… Een 100 Hz TV verdubbelt dit intern tot 100. Voor een rustiger beeld….

precies – maar dat gaat lang niet altijd even goed!

Maar waarom dan wel bij afspelen van dat ZELFDE filmpje vanaf de camera? Is beiden gewoon laagfrequent video hoor. Dus dezelfde invoer voor de TV. Als ook via de camera het beeld zou stotteren had je een punt.

Bijdrager
    Ruben
    ”Steve’s

Je geheugen is wat kort, geloof ik. Volgens mij hebben we het er eerder over gehad. :wink:

Ik heb inderdaad soms een kort geheugen, maar dit is weer wat anders dan dat ik dacht dat je bedoelde. Ik dacht dus dat je het echt over HALVE beelden had, dus eerst de bovenste helft en dan een keer de ondersta ofzo (okee, call me stupid). Dat Interlacing verhaal kon ik wel, maar ik wist inderdaad ook weer niet dat je daarmee dus 25 beeldjes in 50 beeldjes per seconde kon weergeven…

Hmmm… deze zin is een beetje krom geworden en weet ook niet precies hoe ik ‘m recht moet maken, maar daar gaat het ook niet om… ik ben weer een fractie wijzer geworden hier en daar gaat het om.:-P

Bijdrager
    hans dorsman

Heb je de dvd interlaced gemaakt? (die halve beelden dus)?
    Voor een goed beeld op de tv moet het interlaced zijn.

Hans

Bijdrager
    Steves lovechild

Alle gewone dv camera’s werken interlaced. Alleen erg dure camera’s kunnen non-interlaced (progressive scan) opnemen. En monteren met FCP 4. Zie eerdere posts. iMovie, FCE etc. werken alleen interlaced.

Bijdrager
    zakalwe

Wat is de bitrate van de DVD?

Ik heb wel eens gemerkt dat somige DVD spelers problemen hebben met hoge bitrates ( >8 Mbit/s ). Vergeet ook niet je audio erbij op te tellen.

Bijdrager
    KR1275
    ”iRuben”
    ”Steve’s

Je hebt ook DVD-spelers met Progessive Scan. Als je die aansluit op een TV die een component-ingang heeft, heb je 50 HELE beelden per seconde en daardoor stabieler beeld. Maar dat terzijde…

Een 100 Hz TV vereist zeer goede elektronica. Een TV van 1000 euro met 100 Hz techniek mag je niet serieus nemen. Je kunt dan beter 50 Hz kopen. Op een 100Hz TV zijn artifacts een consequent verschijnsel, tenzij je een goede TV hebt. 100 Hz TV is altijd digitaal, dus het analoge signaal moet worden omgezet, en daar gaat het meestal mis. Vooral bij snelle TV-beelden erg storend.

Bijdrager
    Tjerker
    ”Richard

Vooral bij snelle TV-beelden erg storend.

En gaat het daar toevallig fout?

Bijdrager
    Fokker3

Nee, het gaat niet toevallig bij snelle beeldwisselingen fout. Gewoon iemand die het beeld uitwandelt, herinner ik me.

Sorry dat ik niet eerder op alle opmerkingen gereageerd heb, maar ik heb het waanzinnig druk (gehad, hoewel eigenlijk nog steeds) dus geen gelegenheid één en ander te checken/proberen.
    Ga ik wel doen natuurlijk, ik hoop dat ik er dit weekend een gaatje voor kan vinden! In elk geval hartelijk dank daarvoor!!!!

Bijdrager
    KR1275
    ”Fokker3″

Nee, het gaat niet toevallig bij snelle beeldwisselingen fout. Gewoon iemand die het beeld uitwandelt, herinner ik me.

Dat bedoel ik, geen beeldwisselingen, maar bewegingen in beeld, zoals cameraverplaatsing of… iemand die uit beeld loopt. Dat is een verschijnsel die meer 100Hz vertonen. Daar kun je niks aan doen. Dat zou zich ook moeten voordoen bij TV-programma’s.

Bijdrager
    Fokker3

Ja, zowaar wat tijd gevonden om één en ander na te kijken. Eerst wat merk-info en zo:
    – DVD brander: de “eerste” SuperDrive, pioneer DVDR-103, wel met die update van Apple eroverheen.
    – DVD speler: Akai DVR 3100 ss
    – TV: JVC AV28WZ4EP 100 Hz breedbeeld
    – media: Bulkpaq 2xspeed

Afspelen: op de Mac alles 100% OK. Op de DVD speler afgespeeld: minder scherp dan afgespeeld van tape (via camcorder), en beeld stottert inderdaad. Bijv ook een zoom-in: op tape vloeiend, op DVD schokkend. Op DVD afgespeeld in de Mac: ook vloeiend.

Kortom: volgens mij moet ik het in de – inderdaad goedkope – Akai DVD speler zoeken.

Eens??

Bijdrager
    Steves lovechild

Ik ben het niet helemaal met je eens.
    Dat het NIET aan je TV ligt heb ik gelijk al gemeld. Want anders zouden andere bronnen ook problemen geven.
    Maar je hebt gezegd dat commerciele films prima spelen op je DVD speler en TV. Ik wil niet doordrammen, maar dan is je speler dus gevoelig voor niet optimaal gemaakte eigen DVD’s. Dat was ook mijn eerste optie.
    Koop eens een top DVD-R. Die van Maxell. Kies 1x speed bij de kopie van je huidige DVD-R in Toast. Speelt hij dan nog niet goed, DAN ligt het aan je speler of de bitrate die te hoog is. Speelt hij WEL goed, dan ligt het aan de media. Waarmee is de DVD gemaakt? Met iDVD?

Bijdrager
    Fokker3

SLC, ik denk dat wij het samen wel eens zijn, hoor. Die TV vertrouw ik ook wel. De gebruikte media is zeker niet topkwaliteit, maar die wilde ik voor een eerste poging in DVD land ook niet inzetten. Ik had ze toch liggen als backup medim (en daarvoor voldoen ze prima).
    De DVD was inderdaad gemaakt met iDVD 3, iets anders heb ik niet (nou ja, Toast dan).
    Ik heb nog 2 Apple DVD-R’s liggen, die bij mijn G4 zaten. Zijn die goed genoeg?
    En stel je nu voor een kopie te maken van de DVD, of een nieuwe DVD te maken vanuit iMovie? Volgens mij moet er in die stap ook nog een aantal parameters zitten.

Ingewikkeld allemaal hoor, ik dacht de Apple filosofie te volgen: filmpie maken in iMovie, dan naar iDVD3, en klaar, met prima kwaliteit. Valt me dus wel wat tegen.

Bijdrager
    GrandMaster

het probleem klinkt me heel bekend in de oren ik heb dat stotteren tijdens overgang van het ene hoofdstuk naar het andere. Het heeft te maken met de dvd speler, hoe ik dit weet??? Simpel heb 2 dvd spelers en bij de ene heeft die er wel last van en de andere niet. In mijn geval gebruik ook ik de Princo Bulkpaq 4X dvd-r en met commerciele gekopieerde dvd’s heb ik nergens last van.

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Fokker3″

SLC, ik denk dat wij het samen wel eens zijn, hoor. Die TV vertrouw ik ook wel. De gebruikte media is zeker niet topkwaliteit, maar die wilde ik voor een eerste poging in DVD land ook niet inzetten. Ik had ze toch liggen als backup medim (en daarvoor voldoen ze prima).
    De DVD was inderdaad gemaakt met iDVD 3, iets anders heb ik niet (nou ja, Toast dan).
    Ik heb nog 2 Apple DVD-R’s liggen, die bij mijn G4 zaten. Zijn die goed genoeg?
    En stel je nu voor een kopie te maken van de DVD, of een nieuwe DVD te maken vanuit iMovie? Volgens mij moet er in die stap ook nog een aantal parameters zitten.

Ingewikkeld allemaal hoor, ik dacht de Apple filosofie te volgen: filmpie maken in iMovie, dan naar iDVD3, en klaar, met prima kwaliteit. Valt me dus wel wat tegen.

Je kunt het ook met Apple schijven proberen. Hoewel de kwaliteit ervan sterk wisselt. Als de film nu zonder problemen op de Mac speelt, kun je hem in Toast inderdaad gewoon dupliceren. Kies 1xspeed. Een nieuwe DVD uit iDVD maken kan natuurlijk ook.
    Aangezien jouw Akai DVD speler niet getest is door Apple, is het onmogelijk om te zeggen of hij wel goed eigen DVD-R moet kunnen afspelen. Hoewel gebruikers op dvdrhelp.com aangeven dat hij DVD-R goed speelt. Sommige oudere DVD spelers hebben wel degelijk moeite met de relatief hoge bitrate die iDVD in de beste(60 min.) stand maakt. Dit komt voornamelijk omdat er ongecomprimeerde audio wordt gebruikt. Met AC-3 audio hebben veel minder spelers last.

Bijdrager
    Fokker3

Aangezien jouw Akai DVD speler niet getest is door Apple, is het onmogelijk om te zeggen of hij wel goed eigen DVD-R moet kunnen afspelen. Hoewel gebruikers op dvdrhelp.com aangeven dat hij DVD-R goed speelt. Sommige oudere DVD spelers hebben wel degelijk moeite met de relatief hoge bitrate die iDVD in de beste(60 min.) stand maakt. Dit komt voornamelijk omdat er ongecomprimeerde audio wordt gebruikt. Met AC-3 audio hebben veel minder spelers last.

Hmm, mijn film was (net iets) langer dan 60 minuten, dus de hoogste kwaliteit ging toch al niet. OK, ik ga een kopietje maken, en bericht wel weer wat de bevindingen zijn!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.