15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Max1990

Stotterend beeld MacBook pro aan tv

Beste forumleden,

Ik sluit mijn MacBook pro (early 2011, 15 inch, 2.2 GHz, 128 gb ssd) regelmatig aan op mijn LCD tv om 1080p HD films te kijken.
    Vroeger gebruikte ik hiervoor een 60hz Philips HD-ready tv. Laatst heb ik een Sony KDL46NX710F gekocht vanwege het prachtige beeld en design van deze tv. Echter, wanneer ik mijn MB hieraan aansluit krijg ik een stotterend beeld, het geluid blijft wel goed doorlopen. Het gaat echt om een soort van frameskipping.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de tv’s van 100hz en hoger extra beeldjes berekenen om een vloeiend beeld te krijgen. Mijn oude 60hz tv doet dat niet en daarmee had ik dit probleem niet.

Ik heb het probleem proberen op te lossen door de instellingen van de tv te wijzigen. Zo is het mogelijk om de motionflow functie uit te schakelen, dat wil zeggen dat de tv niet langer zelf extra beeldjes gaat uitrekenen om het beeld vloeiender te laten lopen. Dit loste niets op.
    Daarnaast is het mogelijk om de beeldverversing op de MB op 24hz te zetten. Dan schakelt de 24p modus op de tv ook in. Zelfs dit loste niets op.

In de winkel waar ik de TV gekocht heb mocht ik de hele showroom af om andere tv’s te proberen. Zelfs op de duurste LCD tv’s en plasma’s was het niet mogelijk om een vloeiend beeld te krijgen. Ieder merk had dit probleem.

Ik heb VLC, XBMC, PLEX en mplayerx gebruikt om de mediaspeler als veroorzaker uit te sluiten. Het viel mij op dat XBMC het beste afspeelde, maar nog steeds niet vloeiend.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing heeft.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bijdrager
    hobbes2210

Hoi,

Als alle TV’s het niet doen, twijfel je dan niet aan je MacBook?

Je HD ready tv van vroeger had een veel lagere resolutie en speelde de films dus ook niet 1080P af, maar zeer waarschijnlijk 1440i (tussen resolutie)

Mijn macbook pro (2010) krijgt echt geen 1080p uit zijn displayport, dan stottert alles.

Daarentegen lukt 1080i en 720p wel wel.

Probeer het eens op deze resoluties.
    Ben erg benieuwd

Succes

Bijdrager
    Max1990

@Hobbes2210

Ik twijfel er niet aan aangezien ik ook een andere (windows) laptop heb geprobeerd van een vriend van me.

Mijn macbook pro kan met gemak 1080p uit z’n thunderbolt poort sturen. Het is het op 1 na snelste model wat apple momenteel kan leveren (de 2.3 heeft niet echt een meerwaarde voor mij).

Ik heb zelfs een vloeiende film gekeken op een 60hz full hd lcd van 50 inch.

Ook met andere resoluties heb ik dit probleem. Ik vrees zelf dat er een verschil zit in het aantal verversingen van het beeld dat de macbook uitstuurt en het aantal verversingen dat de tv wil uitvoeren.

Ik heb op andere fora gelezen dat intel dit volgend jaar wil oplossen met de ivybridge processor (ik snap zelf niet echt wat de processor ermee van doen heeft, maar goed….)

Ik kan alleen nergens een oplossing vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen die net zoals ik doe nu naar stotterende films zit te kijken :sarcastic:

Bijdrager
    Max1990

M’n oude tv speelde trouwens in 720p

Bijdrager
    Ritsurt

Ik heb zelf ook een 100hz televisie, ook een Sony (Bravia 1080p) maar ik heb nergens last van, ik heb een Macbook Pro 13” i7 8GB en bij mij loopt alles goed, gister had ik bij een film dat hij soms wel even voor 2/3 seconden bleef vasthangen maar zelf heb ik nooit het probleem gekregen wat jij hebt..

Ik wist trouwens niet eens dat televisies 100hz halen als je videocontent via een machine afspeelt, of is dat toch niet zo?

Bijdrager
    joke_name

Staat je graphics kaart aan zodat hij mooi 1080P kan uitsturen.

Bijdrager
    Max1990

@Ritsurt

Tsja, mijn MacBook pro is grafisch en qua processor behoorlijk krachtiger dan de MacBook Pro die jij gebruikt. Dus daar zou het niet aan mogen liggen. En de tv draait bij mij altijd in 100hz als ik een 1080p film kijk.

Hoe oud is jouw TV? Ik vermoed dat het ligt aan het feit dat de modernste tv’s uitgerust worden met beeldverwerkingssystemen die veel geavanceerdere frameinterpolatie toepassen dan de ‘oudere’ tv’s.
    En dat dit de storing veroorzaakt lees ik ook veel internet, alleen kom ik nergens oplossingen tegen.

Bijdrager
    Max1990

@Joke_Name

Jep, ook dat.

Bijdrager
    McShamus

Lijkt me dan toch een codec dingetje. Heb je Perian geinstalleerd?

Bijdrager
    Ritsurt

@Max1990

Ik heb een Sony Bravia KDL 32EX500, de tv heb in zo’n 3 maanden geleden gekocht.

Zelf had ik dit probleem ook vaak met mijn Sony Vaio die ik hiervoor had, die was krachtig genoeg om 1080p te draaien maar toch kreeg ik het maar niet soepel draaiend, met welke speler of codec dan ook.

Toen heb ik Arcsoft Total Media Theatre eens getest en toen was al het gezeik over, wellicht dat je die dus nog eens kan proberen.

Bijdrager
    Max1990

@McShamus

Perian is een quicktime plugin. Ik heb hem inderdaad gewoon geïnstalleerd, maar quicktime speelt ook niet goed.

@Ritsurt

Bedankt voor de tip. Ik zal de trial vanavond eens proberen.

Bijdrager
    Max1990

@ Ritsurt

Het helpt niets. Kijk jij wel echt 1080p m/v containers? Of kijk je gewoon naar avi’s?

Is er dan helemaal niemand die dit probleem herkent :cry:?

Bijdrager
    Ritsurt

Wat bedoel jij met m/v containers?

Ik kijk meestal bestanden van 9 t/m 13GB dus die zijn volgens mij wat gecomprimeerd als je dat bedoeld;)

Bijdrager
    Max1990

Ja, sorry :). Ik. bedoelde MKV bestanden…. Maar je kijkt dus wel hoge kwaliteit, net als ik :). Ik snap niet hoe het kan dat jij het niet hebt. Waarschijnlijk toch een verschil in beeldverwerking.

Bijdrager
    Ritsurt

Hmm, dan ben ik ook out of options, succes ermee!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.