6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    michi_rishi

Storing MBP: spanning lekt weg???

Ik ben heel tevreden met mijn MBP (vorige model 15,4″) maar er is iets vreemds:

Ik heb hem vaak aangesloten op goedkope externe luidsprekertjes. Het audiostekkertje daarvan is wat beschadigd, maar dat geeft geen problemen.
    Nu had ik straks (tijdens de lunch) een kensington slot aan de MBP gemaakt. Zojuist wilde ik die eraf halen en stak daarom het sleuteltje in het slot.
    Tot mijn verbazing begon het geluid te kraken.
    Het lijkt dat er spanning lekt via de behuizing van de MBP. Kan dat kwaad of is het mogelijk ernstig?

Bijdrager
    PowerMac

Indien ik mijn MBP oplaadt via 220V zonder aarde, lekt ie stroom via behuizing.
    Dit is iets dat bij de PowerBooks ook voorkwam: had je hem aan een niet geaard stopkontakt en verbonden met geluidsinstallatie (PA) dan hoorde je duidelijk een 50 Hz brom.
    Aarden dus.

Moderator
    unSOUND

Be behuizingen van d aluminium notebooks hebben altijd al stroom gelekt als ze niet met een geaarde stekker in een geaard stopcontact zitten, dat is al zo sinds de PowerBooks.

[size=9:52a98fc945]( Zie ook de 1000-en-1 topics die er al zijn over deze vraag… )[/size:52a98fc945]

Bijdrager
    sven-

Stroom lekken? Kan iemand mij uitleggen wat dat dan inhoudt?

Bijdrager
    Sylvester
    ”unSOUND”

Be behuizingen van d aluminium notebooks hebben altijd al stroom gelekt als ze niet met een geaarde stekker in een geaard stopcontact zitten, dat is al zo sinds de PowerBooks.

[size=9:4e0734ca60]( Zie ook de 1000-en-1 topics die er al zijn over deze vraag… )[/size:4e0734ca60]

En de nieuwe Macbook Pro (late 2008) doet dat ook , heb ik ondervonden.
    Spijtig, want in de zomer was dat een heel nare ervaring. Als ik dan met de Macbook Pro buiten zat, pas in het zwembad geweest, met vochtige voeten op de grond, dan deed het zelfs pijn aan m’n handen en polsen.

Bijdrager
    Soulshaker
    ”sven-“

Stroom lekken? Kan iemand mij uitleggen wat dat dan inhoudt?

Dat is stroom die op een of andere manier van je elektrische onderdelen(moederbord,audioaansluiting, adapteraansluiting, enz) verbinding maakt met de behuizing (waar het kensington slot aan vast hangt) van de macbook pro.
    Als je dan verbinding maakt met de grond (aarding) kan de stroom via die manier “weglekken”
    Dat kan bij andere apparaten gevaarlijk zijn (bij 220 volt), maar de MBP heeft zulke spanningen niet
    Maar toch moet elk apparaat met een metalen behuizing geaard worden met de aarding van je stopcontact.
    En omdat stroom altijd de makkelijkste weg naar de aarde zoekt zal die via de aarding gaan en niet via jij

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.