30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 808)
  • Q:
    Bijdrager
    XyonN

Stoppen met roken….

Na aanleiding van het “ik-ben-ziek” topic ga ik voor de zoveelste keer een poging wagen om te stoppen met roken. In de eerste plaats vanwege de gezondheid, en in de tweede plaats omdat het me te duur wordt. Zijn er nog meer maccers hier die nu in de “stop-fase” zijn? Zo ja, bespreek hier je bevindingen, tips en andere ik-ga-stoppen perikelen. Ik ga hier niet mijn dagelijkse afkick verschijnselen typen al;s een soort dagboek, dan hou ik het nog geen week vol:)

Wish me strength and luck!!!!
    XyonN

Bijdrager
    macdriek

Strength and luck to you.:)

Moderator
    unSOUND
    Bijdrager
    Zora la rousse

Opvallend lange topics……

Moderator
    unSOUND

Het ging mij vooral om het filmpje in de eerste post…

:P

Bijdrager
    Zora la rousse

OK ;-).

Bijdrager
    XyonN

Cool filmpje:D Erg motiverend zeg!!

Ik ga het gewoon doen, aangezien ik nu toch niet kan roken (dan ga ik me toch een partijtje over mijn huig joh!).

Bijdrager
    iTommie
    ”XyonN”

Na aanleiding van het “ik-ben-ziek” topic ga ik voor de zoveelste keer een poging wagen om te stoppen met roken. In de eerste plaats vanwege de gezondheid, en in de tweede plaats omdat het me te duur wordt. Zijn er nog meer maccers hier die nu in de “stop-fase” zijn? Zo ja, bespreek hier je bevindingen, tips en andere ik-ga-stoppen perikelen. Ik ga hier niet mijn dagelijkse afkick verschijnselen typen al;s een soort dagboek, dan hou ik het nog geen week vol:)

Wish me strength and luck!!!!
    XyonN

Aan al dat geld wat je nu al aan roken hebt uitgegeven, had je je mac vet kunnen opvoeren .. :P;)

Bijdrager
    XyonN

Opvoeren? Ik had dan eindelijk een iMac G5 kunnen aanschaffen!!!!!!! (dream on, XyonN!, Kinderen zijn way duurder dan roken :D)

Godspeed,
    XyonN

Bijdrager
    J-roen

Ik zou zeggen, ga er voor! Ik ben zelf vorig jaar gestopt tijdens een stevige griepaanval. Eigenlijk is dat ideaal want roken op dat soort momenten is toch al niet echt genieten. En de bijverschijnselen van het stoppen kun je er ook nog wel bij hebben als je toch al goed beroerd bent.

Bijdrager
    XyonN

Dat is ook exact de overweging waarom ik NU stop.
    Morgen gaan we naar de bloemencorso in Haarlem kijken op de Ged. Oude Gracht. Dan zien we wel hoe ik het volhou.

Godspeed,
    XyonN

Bijdrager
    iKink

Gewoon niet moeilijk doen, geen pleisters, geen kauwgum, geen andere zooi.
    Gewoon stoppen.
    Niks aan.
    Dan nog volhouden.

Bijdrager
    trabant

je hebt volgens het pakje teer en nicotine.
    Teer vreet je energie en asfalteert je inwendige.
    Nicotine zorgt voor de verslaving. De lichamelijke afhankelijkheid van nicotine is echter verrassend snel over. De geestelijke verslaving (en die van de macht der gewoonte) is wat moeilijker te doorbreken.
    Wat in NL niet op het pakje staat, is de rest van de samenstelling. Zo gooien ze er nogal graag ammoniak in, dat ervoor zorgt dat de nicotine meteen door de hersenen wordt opgenomen, wat vooral bij de eerste hijs de bekende bevredigende rush geeft. Qua werking is dat aspect eigenlijk net zoals bij heroïne.
    Je kunt beginnen met de tabak te rantsoeneren. Maak er desnoods een neukritueel van dat je niet te vaak doet en waar je dan ook speciaal voor gaat zitten. Dus niet uit automatisme een peuk in je bek hangen. Vervolgens vergroot je de tijdspannes tussen de neukmomenten geleidelijk. Stel vooral de eerste peuk van de dag zo lang mogelijk uit.

Ik haalde hierboven al de ammoniak aan, daarnaast zitten er ook een stoot conserveringsmiddelen en parfum in de sigaretten. In Frankrijk is men wat dat betreft eerlijker met de info op het pakje.

Mijn laatste merk was American Spirit. De tabak daarvan is veel zuiverder dan de gangbare merken; bovendien, of juist daardoor, stinken deze veel minder. Het was daardoor ook makkelijker voor mij om te stoppen omdat een gewone Marlboro of Lucky Strike, die men mij evt. aanbood me absoluut niet smaakte.

Ik stond al langere tijd open voor het idee te stoppen, en kon door een dom toeval spontaan besluiten te stoppen. Het schijnt dat momenten van grote verandering in je leven erg geschikt zijn om te stoppen met neuken: in mijn geval was mijn vader (81) een maand tevoren overleden. Hij had het vast toegejuicht.

Wat wel belangrijk is, is dat je wat moet doen met de herwonnen energie. Nu het weer weer beter wordt kun je vaker gaan fietsen, het gevaar dat je meer gaat snoepen ligt erg op de loer en die energie kun je het best meteen verbranden. Snoep dat niet in huis is, kun je ook niet wegkanen, maar als je kinderen hebt met een westers middelbare schooldieet heb je een probleem.
    Stokjes zoethout werken maar tot op zekere hoogte. Maar meer bewegen of zelfs echt gaan sporten is zeker bij het stoppen aan te raden.

Overigens kun je een half jaar na het stoppen nog steeds bruine rochels ophoesten. Langzaam wordt je binnen dan ook weer schoner, moet je dan maar denken.

Bijdrager
    XyonN

En dat laatste is het hem nou juist. Stoppen is geen reet aan. Maar het volhouden, das zo zwaar.
    Ik denk dat dit mijn tiende poging is, nu maar hopen dat ik het volhou.

Bijdrager
    els

Stoppen met roken – het beste wat ik ooit voor mezelf heb gedaan. Ik was een totale sigaretten-junk en na vele stoppogingen uiteindelijk toch al weer jaren rookvrij.

Twijfel niet aan je keuze om te stoppen, ga niet in discussie met jezelf, maar doe het. Succes!!

Bijdrager
    macpro

Post hier maar elke week een update.
    Maak er je stop-dagboek van.

Wij slepen je er wel door.

Bijdrager
    iTommie

Ohw ja, suc6!

Bijdrager
    ccsmotu

Ik ben het helemaal met els eens. Ik ben sinds februari dit jaar gestopt en voel me beter dan ooit. Gewoon doen! Je wordt iedere dag weer beloond met je top-fit voelen..volhouden is dan eenvoudig. Wees sterk!!

Moderator
    Night

Zet dan even DEZE desktop op je Mac… dan lukt het wel:)

Bijdrager
    inberlin

ben nu 2 jaar gestopt. Gewoon accuut. Mijn vriendin wilde stoppen en die zei: “vandaag is een goeie dag om te stoppen” Sindsdien roken we niet meer.Dat scheelt zo’n 10 pakjes per week. Weet niet eens meer wat ze kosten tegenwoordig.
    Soms komt de drang nog wel es, bij een lekker biertje.
    Verder opvallend: ik irriteer me ontzettend aan rokers (lachen). En als ik een avond in het cafe geweest ben, ruik ik s’morgens die smerige lucht door heel het huis. Vroeger rook ik dat niet.

Succes met stoppen, en als je kan leren om te roken, kun je ook leren om te stoppen.

Bijdrager
    Shark-o

Stoppen met roken is vooral een kwestie van willen. Als je echt wilt stoppen, lukt het wel. Je hebt dan alleen nog een goede aanleiding nodig om te beginnen met stoppen.

Ik heb zes jaar gerookt en was het al een tijdje zat eigenlijk toen ik vorig jaar op mijn verjaardag in een paar uur tijd een pakje had leeggerookt. Ik was hier zo ziek van dat ik de volgende dag echt geen zin meer had in een peuk. gelukkig was m’n pakje ook leeg en ik besloot op dat moment gewoon geen nieuwe meer te kopen. Ik ben inmiddels een jaar en twee maanden verder en ben nog steeds niet opnieuw begonnen. Ook al is de verleiding er heel soms wel.

Deze week had ik een enorme kutdag op m’n werk en bij het verlaten van het pand op weg naar huis had ik besloten op het station een pakje sigaretten te kopen. F*ck it dacht ik. Blijkbaar was ik dat besluit alweer vergeten voor ik op het station aankwam want ik bedacht vanmiddag ineens weer dat ik dat idee vandeweek had. En toen werd ik ineens heel erg blij: Ik ben er echt vanaf!!!

Bijdrager
    suicide

Heel veel succes ermee:)

Bijdrager
    nma

Gouden Tip:

Niet zeiken, gewoon stoppen. Simpel. Het is geen heroïne of cocaïne, dus met die afkickverschijnselen valt het reuze mee. Geen ‘Trainspotting’ taferelen dus, al doen veel mensen alsof dat wel het geval is…. En ja, ik ben ervaringsdeskundige.

Oh, en nog iets:

Bijdrager
    XyonN

Jeetje, wat een support hierzo!:D Thanks!
    Ik zal inderdaad eens in de week maar vertellen hoe ik me houdt tegen het roken.
    Die wallpaper is wel cool!!!! Magere Hein in de vorm van rook (of andersom).
    @ Shark-o: Heel netjes, ondanks dat je het wel van plan was, maar meteen vergeten:D
    Mijn vrouw weet het nog niet, dat komt zo wel, als ze me de eerste aanbied. Ik ben het gewoon zat dat het zo duur is en dat het zoveel van mij vreet. Ik heb ruim voldoende beweging, aangezien ik fietsend door de duinen naar mijn werk in Haarlem moet. Ik ben al bijna 20 kilo kwijt in 1 jaar. En zoals trabant al vertelde, het snoep dat er niet is, kan je ook niet op eten.

Godspeed,
    XyonN

Bijdrager
    iMac-Boy

Ik heb mijn laatste sigaret gerookt in juli 2001, ik was begonnen met stoppen in maart 2001. Zoals je ziet zijn er ook mensen waar het stoppen niet zo makkelijk gaat. Voor mij persoonlijk vond ik het goed dat ik soms nog een sigaretje pakte en dan weer opnieuw kon beginnen. Klinkt stom maar ik zal het je uitleggen. In die 4 maanden maart t/m juli stak ik er soms nog wel eens een op met de gedachte ik kan het toch gewoon laten toen ging ik denken ach 1 per dag kan wel en na 3 dagen 2 per dag enz. na een week besefte ik weer dat ik weer normaal rookte. Toen kon ik weer opnieuw beginnen, ik rookte in die periode alleen als ik stress had, moeilijke klus op het werk, ruzie met mijn vriendin enz. Op een gegeven moment merkte ik dat ik soms een meningsverschilletje uitlokte want dan kon ik weer even afkoelen oftewel roken. Toen ik mezelf eindelijk doorhad was het al bijna te laat met mijn relatie ging het slecht en ik was een heel naar persoon geworden in de omgang. Op een gegeven moment besefte ik dat ik echt moest stoppen en niet steeds van die halfslachtige pogingen. Ik heb toen direkt alles weggegooit zelfs niet het beroemde laatste sigaretje gerookt. De eerste paar dagen waren zeer zwaar voor mij en besefte ik dat ik nu echt wilde stoppen. Met veel steun van mijn vriendin en vrienden is het gelukt. Het heeft mij ontzettend veel moeite gekost om te stoppen, daarom zal ik nooit meer een sigaret roken, die hele periode wil ik niet meer meemaken, nooit meer. Die periode is mijn grootste motivator om nooit meer een sigaret te roken. Als tip kan ik je geven hou een soort dagboekje bij en schrijf daar je gevoelens in op dat waren op dat moment voor mij dingen waar ik moeilijk met iemand over kon praten en kon ze op die manier toch kwijt. Dit boekje heb ik nog steeds en als ik het nu nog eens lees zie ik weer hoeveel moeite het mij heeft gekost om te stoppen en wat voor rare gedachte kronkels ik af en toe had en weet ik zeker dat ik nooit meer een sigaret zal roken.
    Ik wens je veel sterkte en denk eraan je doet geen poging om te stoppen, je bent gestopt met roken.

Bijdrager
    XyonN

euhm, zojuist toch eentje opgestoken. Erg zwak van mezelf!!!!! :x :x :x
    Ik probeer het bij deze te houden voor vandaag.

Bijdrager
    Jef Peeters

edit

Bijdrager
    Chartreuse
    ”XyonN”

euhm, zojuist toch eentje opgestoken. Erg zwak van mezelf!!!!! :x :x :x
    Ik probeer het bij deze te houden voor vandaag.

Foei toch! Probeer sterk te zijn, en denk desnoods aan je kinderen als je er weer eentje wilt opsteken. Die zijn nu nog jong en in het bezit van prachtige schone longetjes zoals moeder natuur die heeft bedoeld. Wil je dat die nu al worden geasfalteerd door het meeroken – dat, zo is inmiddels gebleken, nog schadelijker is dan men altijd heeft gedacht? Stop dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor hen. Ze zullen je later dankbaar zijn.

Probeer het niet te zien als ‘stoppen met roken’, maar als ‘beginnen met gezond leven’, dat is veel positiever. Vergeet niet dat je na een paar weken ook al gunstige effecten ziet als een veel frissere en schonere huid, zonder die grijze waas die je vaak bij rokers ziet en die hen zo’n afgemat aanzien geeft. Dat in combinatie met niet snoepen en elke dag 20 km fietsen geeft mij de hoop dat we je binnenkort als rookvrije jonge god in ‘Hunk van de dag’ mogen begroeten:wink:

En voor alle ex-rokers: petje af.

Bijdrager
    trabant
    ”XyonN”

(…) Mijn vrouw weet het nog niet, dat komt zo wel, als ze me de eerste aanbied.(…)

Die moet natuurlijk ook gezonder gaan leven. Samen sterk! Samen een goed voorbeeld voor het kroost.
    Er zijn heel plezierige methodes om samen de toegenomen energie kwijt te kunnen. Het feit dat jullie twee kinderen hebben, zegt mij dat die methodes niet geheel onbekend zijn;)

Bijdrager
    XyonN

@Chartreuse: Ik heb het geluk van een stralend gezonde huid en uitstraling, al ben ik kaal.
    Op mijn buikie na zegt mijn vrouw net dat ik zo al in dat draadje mag, maar daar ben ik het niet mee eens.:D;)

@trabant: Ik kan van haar wel verlangen dat zij ook stopt, maar het zou alleen werken als het 100% uit haatreigen vrije wil komt. Als ook maar 1 deel van jeo heb ik dus vandaag, toen ik over de bloemencorso in Haarlem liep, 2x een peuk opgestoken na het nuttigen van een consumptie.
    Wederom erg zwak van me. Ik moet zeggen dat ik wel enorm minder rook, en dat ik hoop het in rap tempo af te kunnen bouwen. Ik heb al eerder geprobeerd in één klap te stoppen, maar dat is tot dusver nog nooit gelukt. Ik ga het dus in snel tempo afbouwen.

Iedere dag de eerste peuk later nemen, tot je helemaal zonder kan.

En roken deden we toch al niet binnenshuis, vanwege de kinderen.

XyonN

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 808)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.