6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Stomme vraag over version control – Git

Ik heb de proefversie van Tower gedownload en was een beetje aan het oefenen met Git version control, gewoon lokaal op de computer dus niet omdat ik mijn broncode wil delen online met andere mensen.

Nu heb ik in mijn folder met projecten op de computer een test repository aangemaakt en heb daar wat bestanden in gegooid om te spelen, bewerken, opslaan zodat ik een aantal commits op deze bestanden kon uitvoeren en dat werkt dus prima. Dit ziet er niet heel ingewikkeld uit en ik begrijp dit tot nu toe alleen stel ik wil deze lokale repository naar een online dienst als Bitbucket pushen hoe werkt dat?

Ik zie het niet hoor. Er zijn wel buttons waar Push en Pull bijstaat maar die zijn continue grijs en gedeactiveerd. Ik heb al een account aangemaakt op Bitbucket en kan wel vanuit het programma een nieuwe repository aanmaken die dan zichtbaar wordt op Bitbucket.org maar hoe krijg mijn lokale patches die ik zojuist heb uitgevoerd richting die online repository? Ik heb het vermoeden dat het alleen andersom kan. Dus je maakt een repository aan online en die Pull je dan offline en dan ga je er pas in werken en Push je je rommel terug online. Klopt dat?

Moderator
    Raymon

Het idee van Git is dat je op de desktop een clone maakt van een repository dat op de git server staat. Ik heb zelf geen ervaring met Tower, maar met Github Desktop (dat bij github.com hoort) maak je ook eerst een repo aan dat vervolgens ook een lokaal pad heeft:

Bijdrager
    Shmoo

Hmm dat dacht ik al. Ik probeer te werken vanuit de omgekeerde wereld.

Bijdrager
    Ree

Ik ben geen git expert, maar je kunt doorgaan waar je nu gebleven bent, tenminste, dat denk ik:P

als ik mij niet vergis;

1. Maak elders een nieuwe git repository (bitbucket, github etc)
    2. kopieer daarvan de git://blablabla/project.git url
    3. op de terminal in de lokale project: git remote add origin <plak hier de online url>

hierna zou je moeten kunnen pushen.

Maar nogmaals, ik ben geen git expert, het is voor mij ook dagelijks googlen.

verder;

Mocht Tower niet bevallen, probeer ook eens SourceTree.

Bijdrager
    feek

Ik gebruik ook Tower, na een tijd Source Tree gebruikt te hebben. Vele male fijner en stabieler dan Source Tree!

Om eerlijk te zeggen stel ik de setup van mijn git altijd snel via Terminal omdat dit veel sneller gaat. In zowel Github, Bitbucket als Gitlab (de laatste is ook een prima -gratis- dienst, van oorspring NL ook met oneindig private projecten) wordt na het maken van een Repository direct een aantal terminal commando’s gegevens om de remote in te stellen. Aangezien je ook voor het instellen in Tower naar deze pagina moet voor de instellingen, is dat sneller:)

Dus voor Tower:
    – maak een nieuwe Repository aan op Bitbucket/Gitlab
    – Zodra je deze gemaakt het komt meteen de pagina “Repository setup” tevoorschijn en kies dan “I have an existing project”
    – de gegevens die daar staan onder de tweede regel staat iets van “git remote add origin git@bitbucket.org:feek/test.git” ik gebruik de ssh key zodat ik niet steeds een wachtwoord hoef in te vullen. Bij jou staat mogelijk iets met https://bitbucket.org/feek/test.git
    – kopieer het deel na origin
    – Ga naar Tower, Menu > Repository > Add new Remote
    – Kies voor naam “origin” => meestal de naam voor de remote
    – vul de ww gegevens in

Dat zou het moeten zijn.

Maar ik raad je aan dit gewoon te doen via terminal:
    cd /path/feek/test
    git remote add origin https://bitbucket.org/feek/test.git

sleep vervolgens de map naar Tower en ga aan het coderen:)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  feek.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb al een account aangemaakt op Bitbucket

In Bitbucket maak je een nieuwe repo aan. Dan klik je vanuit Bitbucket “Clone in Sourcetree” en je bent klaar.

Als je al een project op je computer hebt push je het vanuit de terminal. Als je de terminal opent vanuit Sourcetree (button rechtsboven) hoef je niet eerst het pad aan te geven.
    Je typt dan:

git remote add origin <a href="mailto:git@bitbucket.org">git@bitbucket.org</a>:schmoo/myrepo.git
    git push -u origin --all # pushes up the repo and its refs for the first time

That’s all. In tegenstelling tot anderen hier heb ik ene voorkeur voor Sourcetree, nadat ik eerst Tower heb gebruikt.
    Tower en Sourcetree lijken heel erg op elkaar, maar Sourcetree is, net als bitbucket, van Atlassian.
    En dus heel goed geïntegreerd. En ook nog eens gratis.

en kan wel vanuit het programma een nieuwe repository aanmaken die dan zichtbaar wordt op Bitbucket.org maar hoe krijg mijn lokale patches die ik zojuist heb uitgevoerd richting die online repository?

Met push

Ik heb het vermoeden dat het alleen andersom kan. Dus je maakt een repository aan online en die Pull je dan offline en dan ga je er pas in werken en Push je je rommel terug online. Klopt dat?Ik heb al een account aangemaakt op Bitbucket

git is “decentralised”. Het maakt niet uit waar je werkt. Je hoeft de repo niet op te halen om er in te werken (in tegenstelling tot bijv. Subversion).
    Je hebt niet eens echt een remote repo nodig als je in je eentje werkt, maar het is wel handig als archief en backup.

In plaats van je remote repo bij Bitbucket onder te brengen kan je die ook op je webserver zetten. Dan kan je git gebruiken om je wijzigingen, die je eerst lokaal getest hebt, naar je webserver te pushen.

//edit: die terminal code klopt weinig van. Dit forum maakt er links van omdat er een @ staat.
    Nogmaals:

git remote add origin git@bitbucket.org:schmoo/myrepo.git
    git push -u origin –all # pushes up the repo and its refs for the first time

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  EagerB0bNerd.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.