24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    lotjenr1

Stom gedaan met HD

Ik heb net een nieuwe imac (trotse 24″)!

Nu gebruik ik hem vooral voor fotobewerking en dacht slim te zijn door mijn HD te herschikken door een extra map er op te maken en daar alle zooi voor de HD in een aparte map te doen. Als ik nu klik op icoon HD, zie ik dan alleen dat mapje en mij Fotomapje.

Toen logde ik gewoon uit… (slapen moet ook, ondanks nieuwe mac….). Volgende dag weer aangezet: moet ik opeens mijn wachtywoord geven, geen internet meer, ook systeemvoorkeuren niet meer op te starten. Dacht toen al: ok, kennelijk mag ik niet met mapjes schuiven op HD. Dus ik alles terug zetten. systeemvoorkeuren doet het weer, rest nog niet. Moet nog steeds inloggen….. Een aantal mapjes laat zich niet terug plaatsen (ben niet geautoriseerd, vraagt ook niet om wachtwoord ofzo….

WAT NU? HELLUP!

Inactief
    Anoniem

Van de standaardindeling op je harde schijf (Bibliotheek, Gebruikers, Programma’s en Systeem) moet je afblijven… en ook van je thuismap (dat huisje) mag je niet zomaar de naam veranderen.

Veel hulp kan ik je niet bieden, want ik heb geen idee hoe je harde schijf er op dit moment uitziet.

Bijdrager
    lotjenr1

moet ik systeem opnieuw instaleren en is het dan weer goed? Dat is voor mij niet zo’n probleem, daar er nog bijna niks op staat…

Bijdrager
    The Gimp

misschien dat dat de beste oplossing is, zorg wel dat je een backup neemt van je bestanden !

raadpleeg verder http://www.macmiep.nl voor hulp bij de herinstallatie,
    je kan dan ineens de talen en printerbestanden die teveel zijn laten verdwijnen.. :o)

Inactief
    Anoniem

Als er bijna nog niks op staat lijkt opnieuw installeren me de meest eenvoudige optie.

Als je op je harde schijf klikt zie je links mappen als “Documenten”, “Films” en “Afbeeldingen”. Mik je troep gewoon daarin, of maak op je Bureaublad een map “Rommel” of “Troep” aan, dat werkt prima.

Bijdrager
    lotjenr1

ok, ik doe dat maar dan… wel zo makkelijk (hoop ik, haha!)

Bijdrager
    Oppie

Om dat te doen was je ook wel van Lotje … :wink:

Bijdrager
    vogel

Maar wat wilde je eigenlijk met deze actie bereiken? Je mag best schuiven met mappen op je harde schijf, maar doe dat vooral in de thuismap zelf.
    Installeren is makkelijk. Opstarten vanaf cd (c indrukken tijdens opstarten) en schone installatie kiezen (eerst even een backup maken zou handig zijn).

Bijdrager
    lotjenr1

Om dat te doen was je ook wel van Lotje …

Waar heb ik zoiets vaker gehoord…. maar hey, ik kom er ook eerlijk voor uit dat ik macleek was…

Maar wat wilde je eigenlijk met deze actie bereiken?

Eigenlijk hetzelfde als zakske zei, maar er nooit zo over nagedacht… oepsie….

Inactief
    Anoniem

Ik neem aan dat alles nu weer werkt? Dus…

[size=18:14b6e62e92]Niet schuiven met de hoofdmappen![/size:14b6e62e92]

en…

[size=18:14b6e62e92]Niet de naam van het huisje veranderen![/size:14b6e62e92]

:wink:

Bijdrager
    vogel

Pas op. Als je het zo groot schrijft ga ik het nog proberen ook. Gewoon om te kijken wat er dan gebeurt…

Inactief
    Anoniem

Ik heb de tekst even snel rood gemaakt, dat ziet er gevaarlijker uit… hoop ik.:wink:

Bijdrager
    MacBeer

Lotje, in principe hoe je nooit te komen in het venster van je harde schijf. De mappen ‘bibliotheek’ en ‘systeem’ zijn erg belangrijk. Die mag je nooit verplaatsen omdat je Mac anders de draad kwijt raakt.
    Datzelfde geldt ook voor de mappen ‘bibliotheek’ en ‘systeem’ in jouw eigen map (de map met het huisje). Ook die daar blijf je liever vanaf.
    En ja, het is heel belangrijk dat je de naam van de map met het huisje niet gaat veranderen door er even een andere naam in te typen. Maar dat heeft ons Zakske al duidelijk gemaakt.

Succes met je mac. is echt een hele puike machine die 24 iMac

Bijdrager
    lotjenr1

ga het morgen proberen! nu op het werk…

dank allen! macleek heeft weer wat geleerd!

Bijdrager
    Freek.

lotje, als je al die mappen in een nieuwe hebt gezet dan zet je de handel gewoon weer terug zoals het stond.
    Als het goed is is er een nieuwe user(s)map aangemaakt. Dat doet je systeem vanzelf als de vorige niet op de juiste plek staat. En dat staat ie niet want je hebt ‘m verplaatst. Als je de mappen gaat terugzetten zal er gevraagd worden of je nieuwe mappen wil vervangen voor de oudere. En ja, dat wil je. Effe uitloggen of herstarten. Assut goed is ben je nu weer waar je gisteren was.

PS: voor de veiligheid kun je de nieuw aangemaakte map ook ergens anders tijdelijk parkeren (bv desktop of externe hd).

Bijdrager
    lotjenr1

@ freek:

Dus ik alles terug zetten. systeemvoorkeuren doet het weer, rest nog niet. Moet nog steeds inloggen….. Een aantal mapjes laat zich niet terug plaatsen (ben niet geautoriseerd, vraagt ook niet om wachtwoord ofzo….

Bijdrager
    Freek.

:oops: Sorrie, niet alles even goed gelezen… Welke kan je niet terug zetten? Even 1 voor 1 proberen?

Inactief
    Anoniem

@Freek.: ze heeft hem net en er staat eigenlijk nog niks op, daarom leek het me het gemakkelijkste om gewoon met behulp van de opstart-dvd alles er opnieuw op te zetten.

Bijdrager
    lotjenr1

orrie, niet alles even goed gelezen… Welke kan je niet terug zetten? Even 1 voor 1 proberen?

Ook al geprobeerd. denk dat opstart dvd beste is, en er voortaan met de tengels af willen blijven

Bijdrager
    vogel

Nog een tip. Je gaat je Mac voor fotobewerking gebruiken. Als je je foto’s met iPhoto gaat beheren, doe dat dan vooral vanuit iPhoto en nooit in de finder! iPhoto zal niks meer terugvinden als je dat laatste doet.
    Als je iPhoto niet gebruikt kan je je foto’s neerpleuren waar jij wil, in de thuismap dan.

Bijdrager
    Freek.
    ”Zakske”

@Freek.: ze heeft hem net en er staat eigenlijk nog niks op, daarom leek het me het gemakkelijkste om gewoon met behulp van de opstart-dvd alles er opnieuw op te zetten.

Da’s dan ook een prima advies Zakske, zeker omdat er nog practisch niets op staat.

:)

Bijdrager
    lotjenr1

bedankt allen! Alles is weer goed!

Bijdrager
    MCNONAMUS

Gelukkig maar!

Shake hands: volgens mij is dit de meest voorkomende beginnersfout :)

Heeft wel een voordeel: je móet gelijk je 1e installatie doen, zijn wij als beginners ook weer van die (windows) angsten af 8)

Bijdrager
    lotjenr1

al 15 jaar aan de mac hoor!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.