26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Nielson30

Stofje in scherm nieuwe iMac 27 inch?

Hallo allemaal,

Even een kleine intro van mezelf, ik ben Niels, 30 uit Den Bosch en sinds deze week heb ik m’n aller eerste Imac in huis.
    Onwijs blij mee, na 3 dagen lijkt alles zo vanzelf te gaan, en dat 27 inch scherm…. heaven, na ja… heaven…

Ik ben bang dat ik een klein stofje in m’n scherm heb…:-( Ik baal er enorm van, want ik blijf er nu naar kijken. Het is niet heel groot, en zit ook niet in het midden van het scherm (rechtsonder), maar toch… Ik twijfel een beetje wat te doen:
    Ik heb hem tijdens de BTW vrije dagen bij de Media Markt gekocht, en weet nu al dat ze mijn model niet meer op voorraad hebben om zo even om te ruilen, dus ja.. wat te doen. Deze retour brengen en 2 a 3 weken wachten op een nieuwe? Of accepteren dat het er zit…?

Hmm, foto bijvoegen lukt niet 1,2,3 maar ik denk dat het geen kapotte pixel is aangezien het 2mm in de lengte is, als een soort haartje, maar dan heel klein. Ook met een dead pixel test ziet het er niet uit als een dode pixel.

Iemand ervaring met de service van Apple of MM i.v.m. stof achter het scherm, is er iets wat ik zelf kan doen, behalve het scherm eraf halen? (en heel hard blazen… :sarcastic:)

Gr. van een nieuwe Imac fan!

Bijdrager
    Dick de Roos

Is het geen beestje? Een klein soort insectje dus?
    Die willen nog wel eens op/tussen het scherm kruipen.
    Maar goed, het is een nieuwe machine, dus de MM zal het beestje/stofje even moeten verwijderen.
    Hopelijk zit het net achter de glasplaat en is het verwijderen een fluitje van een cent.

Bijdrager
    Moriarty

Gewoon even bij een Service Provider langs, die halen de glasplaat er voor weg, en maken deze dan schoon.

Dit valt gewoon binnen je garantie, en vaak kun je er op wachten.

(Het maakt niet uit waar je je Mac gekocht hebt, je kunt altijd bij een Service provider terecht)

Hier kun je zien waar het dichtsbijzijnde servicepunt is:
    http://www.apple.com/nl/buy/locator/

Bijdrager
    Vinhelper

Welkom op het forum!

Aangezien jij er niets aan kan doen dat het stofje er zit, en je vast de originele aankoopbon nog hebt liggen (toch?) heb je recht op reparatie, of vervanging.

Ik raad je niet aan zelf aan de iMac te sleutelen, zeker niet als het je eerste Mac is. Je hebt kans dat de garantie vervalt als er iets misgaat, en je sloopt in dat geval misschien meer dan dat je ermee oplost.

Ik zou als eerste stap eens het telefoonnummer bellen, (wat je ongetwijfeld ergens op de papieren bij de iMac kan vinden), de supportservice van Apple. De eerste 3 maanden na aankoop kan je dat gratis bellen.

Vraag daar naar advies, en naar wie je het beste kan teruggaan (Apple winkel of MediaMarkt) en vertel ook over de korting die je op de iMac had.

En misschien kan het een aantal weken duren, maar dan heb je wel een perfecte iMac. (overigens ben je lang niet enige met dit probleem, en in de meeste gevallen kunnen ze zelfs de nieuwe brengen voordat de oude wordt opgehaald, lekker pronken op je bureau met 2 iMacs:razz: )

Bijdrager
    Nielson30

Wow, bedankt voor alle snelle reacties, dat stelt me enorm gerust.
    Heb net nog een test gedaan door een printscreen te maken, maar daarop is het stofje (logisch) niet te zien. Is dat wel zo als je een dode pixel hebt?

Ga maandag eerst maar eens wat telefoontjes plegen, naar de MM maar ook naar de Amac store.

Zal hier wel vermelden hoe het allemaal is gegaan.

Gr. Niels

Bijdrager
    Moriarty
    Vinhelper op 29 januari 2011

Ik zou als eerste stap eens het telefoonnummer bellen.

Even ter volledigheid, dat nummer is: 0900-7777703.

En, wel of geen korting op je Mac, je hebt gewoon een jaar fabrieksgarantie dus geen reden om dat te vermelden:)

Moderator
    Poezenbeest

Als het de glasplaat is, die gaat er heel makkelijk vanaf, kwestie van even een zuignap boven in het midden zetten en dan langzaam, maar met kracht, er aan trekken.

Bijdrager
    Chorro
    Nielson30 op 29 januari 2011

Heb net nog een test gedaan door een printscreen te maken, maar daarop is het stofje (logisch) niet te zien. Is dat wel zo als je een dode pixel hebt?

Bij een stofje of dode pixel zul je het stipje of streepje altijd op exact dezelfde plek moeten zien, het kan dus eigenlijk niet verplaatsen. Als het om stof gaat zijn uitzonderingen daargelaten (stof kan nou eenmaal dwarrelen).

Bijdrager
    iDuck

Met een printscreen kan je geen dode pixels zien, het is iets van het scherm en niet van de videokaart. En stofjes natuurlijk al helemaal niet:lol:

Bijdrager
    bjorngra

Heb vanmorgen zelf nog de glasplaat eraf gehad. Zat een lichte waas achter het glas (sigarettenrook). Plaats aan de bovenzijde op de hoeken een zuignapje en trek er voorzichtig aan. De glasplaat komt dan los. Stelt niks voor. Veeg het glas af met een microvezeldoekje en klaar. Geen schroevendraaier nodig.

Bijdrager
    G-Force

Mijn glas is ook ontzettend vies als het zonlicht er op schijnt, allemaal vegen en vlekken er achter. Denk dat ik hem binnenkort maar naar een AASP breng. Heb het eens geprobeerd zelf te doen met m’n vorige 24″ en dat liep niet zo geweldig af (stof stof en nog eens stof)..

Bijdrager
    bjorngra

Een AASP doet niet meer dan jezelf. Glasplaat eraf en schoonmaken. Zo moeilijk is het toch niet? Je moet alleen boven aan de zuignap trekken. NIET beneden. Een beetje beter je werkplek poetsen. :sarcastic:

Bijdrager
    G-Force

In Amerika hebben service providers een roller met plakspul erop om het glas en het lcd te ontdoen van stof, ik weet niet of ze die hier ook gebruiken maar ik ga niet weer zelf prutsen aan m’n iMac. Er komt geheid meer stof achter… Daarbij lees ik hier en daar dat de vlekken soms niet eens zelf te verwijderen zijn dus waarom zou ik me er überhaupt zelf aan wagen.

Wie heeft er ook vlekken in zijn iMac 27" scherm?

En mijn werkplek is altijd schoon, ik rook niet en ik haal stof hier vaak weg. Overigens was hij vanaf de fabriek al niet echt schoon, het is enkel wat erger geworden af afgelopen maanden.

Bijdrager
    Nielson30

Net gebeld naar Apple Care, daar zeiden ze inderdaad dat ik hem naar Amac mocht brengen.
    Alleen daar zeiden ze dat ze hem dan moeten opsturen naar Utrecht, en ben ik hem dus een paar dagen kwijt:-(

Maar goed, ik wil het wel opgelost hebben, dus dat gaan we maar doen.

Wordt vervolgd..

Bijdrager
    Nielson30

Nou, de diagnose is gesteld, ze zeggen dat er een stofje IN het LCD zat, dus deze moest opnieuw besteld worden:-( Nu vraag ik me toch af of het geen pixel was, waarom anders het hele LCD scherm vervangen?
    Hoop dat ik hem snel terug heb….
    Gr. Niels

Bijdrager
    Chorro

Omdat het scherm zelf 1 compartiment is en het stofje verwijderen daardoor veel meer kost dan een nieuw scherm leveren.

Bijdrager
    Nielson30

Inmiddels heb ik m’n `Imac een dag terug, keurig opgelost door de Amac store, nieuwe LCD plaat gekregen, en hij ziet er keurig uit. Brandschoon beeldscherm zoals het hoort…. TOP!

Bijdrager
    bjorngra

Mooi!

Bijdrager
    Moriarty
    G-Force op 30 januari 2011

In Amerika hebben service providers een roller met plakspul erop om het glas en het lcd te ontdoen van stof, ik weet niet of ze die hier ook gebruiken

Jazeker, die gebruiken we hier ook…

Eerst je scherm schoonmaken van binnen en vervolgens met de roller al het losse stof verwijderen en zorgen dat de plaat negatief geladen is, en dus geen stof meer aantrekt.

Bijdrager
    Ap

Ik ben al een tijdje bezig met de stofproblemen in mijn iMac. Paar uur lezen op het net leert dat er veel, heel veel mensen zijn met dit probleem.
    Dat er een probleem kan zijn is met een apparaat is niet verrassend maar mijn grootste afknapper is toch wel de buitengewoon arrogante houding van Apple.
    Als een iMac van 1.500euro binnen een jaar een scherm krijgt met zwarte stofwolken is het gewoon rotzooi.
    Problemen worden niet opgelost terwijl ze gehouden zijn op in ieder geval 2 jaar garantie te geven.
    Heel zwak om dan de consument af te schepen met lulverhaaltjes over luchtvochtigheid, stof, rook etc.

Ik ga nog een ultieme poging wagen maar ik schat de kans groot in dat ik hem ZELF gratis omruil bij Apple in Amsterdam. Krijgen zij de mijne…

Bijdrager
    Moriarty

Niet iedereen over 1 kam scheren graag…er zijn ook AASP’s die wel degelijk ruggespraak houden met Apple om dit probleem opgelost te krijgen.

Vaak laat Apple het probleem gewoon oplossen, ik heb van Apple nog nooit een bullshit verhaal gekregen over luchtvochtigheid enz. Overigens worden machine’s binnen een jaar gewoon gerepareerd bij ons door er een nieuwe display in te plaatsen.

Wat wel vaak gebeurt is dat er grote hoeveelheden nicotine achter de glasplaat terecht komen als mensen zitten te roken bij de Mac, ook dit probleem lossen wij op door voor onze eigen klanten kosteloos het scherm schoon te maken. Heb je hem ergens anders gekocht – tja, misschien daar even navraag doen?

Bijdrager
    Ap

Na een jaar ben ik op zoek gegaan naar een oplossing en informatie gevonden op:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=861355

Het was een lastige klus maar het is gelukt. Het scherm is helemaal schoon!

Vraag is natuurlijk hoelang het duurt voordat er weer nieuwe wolken komen.

Bijdrager
    bjorngra

@Ap – Zou je de oplossing (tekst) misschien hier willen posten i.p.v. de link? Alvast bedankt.

Bijdrager
    Ap

Ik heb de foto’s bij de link gebruikt als leidraad.
    Op de foto’s is niet alles te zien wat van belang is, er zijn nogal wat details waar je op moet letten.

1) verwijder met een zuignap het front met een korte, iets krachtige beweging. Deze zit vast met magneten.
    2) Pak een TX8 schroeven draaier. Beter is nog om een handgreep met magnetische bitopname te gebruiken. In de buurt van een aantal van de 8 schroeven zitten namelijk magneten die het fixeren van
    de schroeven lastiger maakt wanneer je ze straks weer vast draait, met een magnetische bithouder zal dat makkelijker gaan.
    Draai de 8 schroeven los om het LCD scherm los te kunnen maken. Als de schroeven los zijn haal dan de bovenkant iets naar voren.
    Je ziet daar 4 connectoren naar het binnendeel. Haal deze voorzichtig los. Kijk goed waar ze vast hebben gezeten. Advies, neem een foto voordat je ze loskoppelt, of liever laat iemand een foto maken en hou zelf het LCD vast.
    3) als het LCD lost is begint het echte werk. Leg de LCD op een zacht doek op een tafel.
    Haal alle tape los of snij het door met een scherp mes. Links en rechts zitten aan elke kan nog twee schroeven, deze moeten ook los.
    De onderkant, het deel met de kruiskopschroeven hoeft NIET los. Het losmaken van de bovenkant van het LCD van het frame is het lastigst.
    Je kan het best de tape helemaal lostrekken. Onder de tape zitten 5 drukpunten. Wrik deze voorzichtig los met een platte schroeven draaier.
    Druk het geheel voorzichtig uit het frame. Vouw het LCD voorzichtig open en maak het schoon. Ik heb voor de zekerheid een droog microvezeldoekje gebruikt.

4)druk het LCD scherm weer in het frame en monteer de vier schroeven in de zijkanten. Het is lastig om de losgetrokken tape weer te gebruiken, ik heb zoveel nieuwe tape gebruikt, een isolatietape.
    Ik weet op dit moment niet of dat geschikt is of niet. In mijn beleving maakt het niet veel uit. Misschien is het zelfs beter om geen tape te gebruiken omdat bij niet stofsporen het wellicht met
    een compressor is schoon te blazen. Het is sowieso verstandig om het binnenwerk goed schoon te blazen als het LCD er toch uit is.
    Probeer de schuimkussentjes opnieuw te gebruiken, deze voorkomen vermoedelijk resonantie.
    Werk de nieuwe tape netjes af, gebruik niet teveel, aanvankelijk liep de onderste ventilator vast omdat ik de tape niet goed had aangebracht.
    5)verbindt de connectoren, draai de 8 schroeven weer vast en verwijder eventuele vingerafdrukken van het LCD voordat je het frontscherm terug zet.
    Maar ook de binnenzijde van het frontscherm mooi schoon.

Al met al een nauwkeurig werkje. Probeer ongeveer een uur uit te trekken zonder gestoord te worden. Een paar extra handen is aan te bevelen.

Hoewel de omgeving rond mijn iMac niet erg stoffig is heb ik nu wel alle dingen erom heen weggehaald, hopelijk scheelt het.
    Mocht ik het weer doen dan maak ik wat foto’s of een filmpje.

Als je tussentijds nog vragen hebt, stel ze dan, ik probeer meteen te reageren.

Succes.

Bijdrager
    bjorngra

Bedankt voor het plaatsen van de beschrijving. Het is dus wel te doen? Dus de stof/aanslag zit eigenlijk achter het LCD panel? Dat afplakken zou het niet beter zijn om helemaal rondom af te plakken of heb ik dan het verkeerde beeld?

Bijdrager
    Ap

Het is te doen. Ik kan niet uitsluiten dat het stof misschien achter het frontscherm zit, maar daar kom je snel achter als je deze verwijdert. Een houder met zuignap van een TomTom of iets dergelijks is trouwens een handig hulpmiddel.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.