8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Jesper

Stocksite voor muziek in NL

Ik heb zo nu en dan muziek nodig voor de animaties die ik maak. Ik haal dat nu vaak van audiojungle.net maar ik ben niet echt blij over de facturatie ervan en aangezien het een bedrijf is in Australië geeft het ook veel gedoe met de administratie. Weet iemand een vergelijkbare site als audiojungle.net maar dan binnen Nederland?

Bijdrager
    Nielsvr

Hoezo geeft het problemen? Als je je BTW nummer invoert bij ze krijg je netjes een 0% BTW factuur. Die kan je gewoon inboeken in je administratie, je hoeft daarover geen BTW af te dragen (want die betaal je immers ook niet). Makkelijker wordt het niet, het zelfde doe je met een NL factuur alleen dan moet je wel BTW terug betalen (wat dus eigenlijk meer werk is).

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk ook niet dat je een betere zult vinden en in Nederland al helemaal niet.

Bijdrager
    Jesper

De facturering van Audiojungle is een zooitje. Ik heb m’n BTW nummer opgegeven, maar nergens staat iets vermeld als “VAT reverse charged”. Bij de BTW aangifte moet je overigens wel zelf de BTW berekenen (“Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht”) die je dan vervolgens weer als voorbelasting kunt aftrekken.

Bijdrager
    Shmoo

Het is helemaal geen zooitje je moet gewoon beter kijken.

Er staat geen BTW op je factuur omdat je geen BTW betaald hebt. Zo simpel is het, kijk eens in de footer van je factuur:

Reverse Charge: VAT Act 1994 Section 55A applies.
    VAT to be accounted for by **** at the standard rate of VAT based on the VAT exclusive selling price shown above.
    All amounts shown on this invoice are in US dollars. To convert to your local currency, visit http://www.ecb.europa.eu

Zelfs je BTW nr. + die van Envato staan op het factuur bij de adresgegevens. Wat wil je nog meer dan?

Bijdrager
    Jesper

Hmm… ik zie nu dat dat BTW nummer en die footer op de facturen staan voor elk muziekje dat ik heb gekocht. Maar op de factuur die je krijgt nadat je je saldo hebt verhoogd, staat dit niet.

Wat het voor mij verwarrend maakt is dat je eerst een saldo moet aanmaken, om vervolgens met dat saldo muziek te kopen, waarbij je dan per muziekje 2 facturen krijgt. 1 voor het muziekje zelf en 1 “buyer fee”. Vervolgens moet je dan diezelfde dag zelf omrekenen wat het bedrag is in Euro’s. Verder is het saldo maar 1 jaar geldig.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Jesper.

Bijdrager
    Shmoo

Wat ze doen is ze maken niet gewoon een factuur excl. BTW zoals je dat zou verwachten wanneer een ooit iets bij een bedrijfje over de grens koopt maar ze creëren een FEE ( voor zichzelf ) die je eerst moet betalen en daarna als korting terug krijgt op de aankoopprijs ex-btw. Dit doen ze waarschijnlijk om te voorkomen dat het bedrijf jaarlijks te weinig belasting incasseert + op die manier hoeven ze hun leden ook minder provisie te betalen.

Ik ben geen kei in boekhouding maar wat jij volgens mij moet doen is niet beide factuurtjes bij elkaar optellen, omrekenen met de wisselkoers van die dag en dat opgeven als uitgaven zonder BTW bij de belastingdienst in Nederland maar juist andersom.
    Het bedrag dat PayPal of je creditcard maatschappij van je rekening afboekt toen je het saldo opwaardeerde bij dit online platform, dat bedrag, dat werkelijk uit de balans is gehaald moet je opgeven als uitgaven excl. BTW of BTW null hoe ze dat ook mogen noemen. Vraag het maar eens na bij iemand die veel weet van boekhouding volgens mij is dat bedrag, dat werkelijk van je rekening gaat of uit de kas gaat bindend. Jij moet daar alleen de passende facturen bijleggen.

Daarna pak je de nietmachine en zorg je voor dat drie documenten bij elkaar blijven, factuur 1 ( fee ), factuur 2 ( product ) en een kopie van PayPal, creditcard afboeking richting Envato. Dat de bedragen op de facturen samen niet dezelfde totalen zijn als wat er afgeschreven is dat is niet jouw probleem. Er staat immers nog steeds een saldo op je account dat gewoon geld excl. btw is. Als iemand er naar vraagt en ze komen controleren kun je gewoon laten zien dat het rest-bedrag dat je mist op de totalen van de facturen er nog steeds is het staat alleen online op een account.

Dat dit bedrijf gekke constructies heeft waardoor jouw saldo na een jaar inactiviteit komt te vervallen daar kan jij niet veel aan doen. Als ze daar moeilijk over gaan doen dan gaan ze maar bij dat bedrijf in het buitenland vechten en drama maken want jij hebt dat geld niet zoek gemaakt of afgepakt en in je eigen zak gestopt.

En ja, Envato is nog een tikkeltje arroganter dan Apple is maar dat krijg je vanzelf als jij de grootste bent en niemand in je omgeving iets kan doen.

Bijdrager
    Jesper

Hi Shmoo, bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is inderdaad dat Envato een soort van monopolie positie heeft wat dit betreft waardoor er niet zo snel een alternatief voor de hand ligt. Of je nou juist een overboeking van credit “reciept” moet opgeven in de administratie of alleen de “invoices” is mij nog niet helemaal duidelijk, maar dat zal ik nog even navragen bij mijn boekhouder. Immers op een overboeking zit sowieso geen BTW.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.