12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Grrromit

Stills beoordelen tijdens productieproces

Heeft iemand een idee hoe ik op een slimme manier het volgende kan opzetten. Er is een productieproces waarbij met een snelheid van 20 meter per minuut een rol materiaal van bv. 50 cm breed wordt bedrukt.

Ik zou graag, zonder de machine stop te zetten, dmv scherpe evt. HR foto’s of camera stills de bedrukking willen beoordelen. De camera hangt er dan recht boven. Er zijn natuurlijk dure intelligente systemen die direct feedback aan de machine kunnen geven maar dat gaat iets te ver.

Als je bv. vast een foto- of filmcamera boven hangt en er af en toe handmatig(met afstandbediening) wat foto’s of stills van neemt en wil bekijken op een aangesloten monitor gaat dit dan werken? Is hier speciale software voor?

Het moet een goede maar geen extreem dure oplossing zijn. Het is puur voor het van bovenaf beoordelen van dit drukwerk ed. Jullie expertise/ideeën zijn van harte welkom. :)

Bijdrager
    nookie

Hoe kan je d.m.v. een foto drukwerk beoordelen?
    Dat doe je of met je blote oog of met een dergelijk computersysteem.
    Een stukje vakmanschap.

Bijdrager
    Grrromit

@nookie
    Ik begrijp wat je bedoelt en ik ben het ook met je eens dat je het beste kan doen om de machine stil te zetten en goed te voelen en te kijken, maar,ja dat kan juist niet. En het gaat hier niet alleen om het beoordelen van standaard drukwerk als folder of brochures, maar meer om het aanbrengen van inkt op divers materiaal.

Je kan zeker niet alles beoordelen op zo’n foto maar wel of dekking gelijk is, of hij lichter of donkerder van kleur is, of er teveel inkt in het materiaal is getrokken, of de bedrukking recht zit……dat soort dingen.

Bijdrager
    nookie

Dan moet de foto wel exact zijn aan het origineel. De witbalans, de kleursterkte enz. Je kan toch niet door een foto ergens van te maken, bepalen of het lichter of donkerder gedrukt moet worden. Hoe kan je aan een foto zien of er teveel inkt in het materiaal getrokken is? Dat de bedrukking recht zit, dat zou enigzins nog wel kunnen, maar dat is zelfs nog te bezien. Ligt er maar net aan welke lens er op zit.
    De sluitertijd moet behoorlijk snel ingesteld zijn van je camera. Flitsen lijkt me geen optie, want dan kan je helemaal niet meer controleren of er ergens teveel inkt zit. Maar aangezien je sluitertijd heel kort moet zijn, moet de omgeving wel heel erg licht zijn.

Dit lijkt me gewoon geen optie. Maar goed, misschien zijn er mensen die wel met een goede tip komen.

Bijdrager
    Tjerker

Je zou willen vergelijken met een referentie-foto, waarvan je zeker weet dat die van goed bedrukt materiaal is gemaakt. Verder mag de setup, belichting e,d. natuurlijk niet variëren t.o.v je referentie. Of het genoeg informatie geeft – geen idee, interessant experiment, dat wel!

Bijdrager
    nookie
    ”Tjerker”

Je zou willen vergelijken met een referentie-foto, waarvan je zeker weet dat die van goed bedrukt materiaal is gemaakt.

Nee, volgens mij zie je het verkeerd. Tijdens het drukken wil de TS een foto maken om te kijken of het drukwerk er goed uitziet. Zo niet, dan kan de pers bijgesteld worden.
    De TS wil niet dat de pers stil staat, maar door blijft drukken.

Bijdrager
    hansman

In de grafische industrie bestaat zoiets voor rotatie druk.
    Je werkt met een fotocel die reageert op een meegedrukt blokje. Dat signaal bedient een camera die met veel belichting en een zeer korte sluitertijd een opname maakt die direct op een computer beoordeelt kan worden.

Bijdrager
    nookie

Ik weet dat zoiets bestaat, maar dat systeem kost waarschijnlijk kapitalen, want dat is een professionele wijze van meten.

Bijdrager
    Grrromit

@hansman

Dat is inderdaad in het kort wat er verlangt wordt. Bij de actie die jij hier beschrijft wordt de camera getriggerd door een blokje.
    Maar ik hoopte eigenlijk dat er ook een minder duurdere manier beschikbaar was.

Mijn vraag is eigenlijk of je handmatig zo’n foto kan maken, waarbij je direct op je beeldscherm het stilstaande scherpe beeld ziet. Of moet je dan gaan werken met een stroboscoop en een high speed camera? En de stroboscoop instellen op de snelheid van de band?

Bijdrager
    McLoe

Je zou er makkelijk een camera boven kunnen hangen + 2 (betaalbare) flitsers in een soort repro-opstelling (onder hoek van 45 graden). De flitsers bevriezen de beweging, ze moeten wel manueel instelbaar zijn om altijd dezelfde hoeveelheid licht af te geven. Als je de camera kan ‘tetheren’ (=via USB of firewire direct aan je Mac hangen), dan hoef je belichting en witbalans maar 1x in te stellen en krijg je binnen 2 seconden je foto op je beeldscherm. Canon bv. levert software mee om met 1 muisklik je camera te ontspannen, of je kan om de zoveel tijd automatich een opname laten maken. Een netvoeding voor camera en de flitsers lijkt me trouwens wel handig. Er bestaat zelfs een remote wifi zendertje (Canon WFT), maar die kost ca. €800,-.

Bijdrager
    Tjerker
    ”nookie”
    ”Tjerker”

Je zou willen vergelijken met een referentie-foto, waarvan je zeker weet dat die van goed bedrukt materiaal is gemaakt.

Nee, volgens mij zie je het verkeerd. Tijdens het drukken wil de TS een foto maken om te kijken of het drukwerk er goed uitziet. Zo niet, dan kan de pers bijgesteld worden.
    De TS wil niet dat de pers stil staat, maar door blijft drukken.

Hmm, dat bedoelde ik ook… je maakt eerst een referentie foto (tijdens het drukken) waarvan je (achteraf) weet dat de uitkomst (van het product) goed is. Die gebruik je dan als referentie bij je volgende series…

Bijdrager
    menu

Je kan eventueel een HD videocamera aan een HD scherm koppelen en dan met een stroboscoop de print belichten. Als je dan de goeie stroboscoopsnelheid en belichting vindt dan heb je een live HD stilgezet (knipperend)beeld van je print.
    Gewoon de hele boel huren en een dagje testen. Camera van budgetcam.nl , stroboscoop van een lichtverhuur.

Je kan ook met een fototoestel met een stevige flits er op eens testen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.