8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    oost

Still

Goedemiddag allen!

Via de ‘zoek-functie’ heb ik geprobeerd om antwoord te vinden op mijn vraag, maar ik heb niet een echt bevredigend antwoord kunnen vinden.

Ik ben op zoek naar een manier om een ‘still’ uit een DVD te maken. Nu kan dat op meerdere manieren, maar waar ik op zoek naar ben is een manier die een ‘still’ maakt die te gebruiken om te printen. Ofwel; een ‘still’ van redelijke kwaliteit. Mijn ‘still’s zijn altijd van lage resolutie. Eigenlijk ziet het er niet uit.

Hoe maken bijvoorbeeld de ontwerpers van filmhoesjes hun ‘still’s’? Deze stills zijn altijd van behoorlijk formaat (het word zelfs gedrukt dus je zou zeggen minstens 300dpi). Soms word er zelfs een poster van gemaakt.

Heeft iemand enig idee?

Remco

Moderator
    unSOUND

Stills zijn altijd van lage kwaliteit, omdat het beeld van een DVD nu eenmaal niet geweldig is… een DVD is immers niks meer dan een lange reeks jpg’s van 720×560 pixels…

Bedrijven krijgen hun stills aangeleverd door de makers van de film zelf…

Bijdrager
    Freek.

Sterker nog… dergelijke stills worden meestal nog apart geschoten door en fotograaf. En helemaal niet uit de film gehaald.

Bijdrager
    oost

Aha. Duidelijk. Tja; dan houd het op.

Remco

Bijdrager
    nookie
    ”oost”

Hoe maken bijvoorbeeld de ontwerpers van filmhoesjes hun ‘still’s’? Deze stills zijn altijd van behoorlijk formaat (het word zelfs gedrukt dus je zou zeggen minstens 300dpi). Soms word er zelfs een poster van gemaakt.

De originele ”film” van een film is van een andere kwaliteit dan die op de dvd verschijnt. Voor elke film wordt een portfolio gemaakt met beelden die gebruikt mogen worden voor commerciele doeleinden. Dit doet een ontwerper niet, maar de filmmaatschappij zelf. Die portfolio is dan op te vragen.

De originele filmopname is naar mijn idee een hele andere structuur dan wat er op de dvd verschijnt en waarschijnlijk veel bewerkbaarder qua kwaliteitgrootte.

Hoe je een goede high res still maakt van een dvd opname?? Zou het zo 123 niet weten, het blijft een schermafbeelding denk ik. Die zijn 72 dpi.

Bijdrager
    Freek.

Je kunt natuurlijk ook iets creatiefs maken door een beeld op je scherm stil te zetten en daar weer met je camera hires-opnamen van te maken. Dan heb je iig wat grotere foto’s. Uiterard gepaard met de opbouw van een beeldscherm. Maar zoals gezegd valt daar met wat creativiteit wel iets van te maken.

Bijdrager
    oost

Zoiets had zelf ook verzonnen. Maar in eerste instantie denk je het op één of andere manier wel kan om een beeld er ‘uit-te-plukken’ wat ook nog behoorlijke kwaliteit heeft. Andere kant is dat het logisch is dat dat niet kan. Anders zouden Jan en Alleman er een handel van kunnen maken.

Afin; we klooien gewoon lekker verder maar jammer is het wel.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Video is ALTIJD 72 DPI. Zelfs High Definition van de hoogste norm. standaard definition (DVD – video) is 720×576. Hi definition is tot 1920×1080 maar blijft 72 dpi.

Stills vanuit film negatief zijn ook niet te gebruiken omdat je dan 9 van 10 keer tegen motion blur aanloopt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.