6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Gip

Still maken in FCP

In heel veel videoprojecten heb ik een still nodig, nu loop ik een klein stukje, alleen dat geeft schokkerige beelden, niet fijn dus.
    Ik kom er maa rniet achter hoe je een still maakt, die je meteen kan gebruiken in je sequence.
    Moet ik m dan eerst exporteren als still en dan weer importeren? of is er een makkelijkere weg?
    Bedankt

Bijdrager
    fransvanlent

Hoi, wat ik altijd doe is het in de viewer zichtbare beeld exporteren naar Quicktime, still image (je kunt kiezen in wat voor bestandsformaar), en hem dan weer importeren waarbij hij als een bestand van enkele seconden verschijnt. Dat zet je dan weer op de betreffende plek in je tijdlijn. Stelt niks voor eigenlijk.
    Groet,
    Frans.

Bijdrager
    Gert-Jan Schouwenaar

Er zit een functie in FCP om een still image te maken.

Kies onder Modify->Make Freeze Frame

Deze kun je vervolgens van uit de Viewer in je tijdlijn slepen op de gewenste plaats.

Om flikker te voorkomen kun je het Effect Flicker Filter er op slepen. Dat vind je bij de Effecten onder Video Filters->Video->Flicker Filter.

Dit filter kent drie gradaties om het flikkeren op een beeldbuis te voorkomen.

Succes ermee!

Bijdrager
    kempovic

en zo is het maar net!
    werkt als een tiet

Bijdrager
    Mateusz

selecteer het stukje dat je wil hebben dmv je in en uitpunt te bepalen (druk op i en dan gelijk o) Nu heb je 1 frame “geselecteerd”. Dan ga je naar File -> Export -> Export quicktime conversion. Kies dan still image…

Zo moet het lukken!

Bijdrager
    Gip

Wow, bedankt! Ik heb dat ‘make freeze frame’ altijd over t hoofd gezien…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.