16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurensblom

sticker voor apple-toets

Ik bedacht me net dat het heerlijk zou zijn om een stickertje op de vroegere apple-toets te plakken. Al jaren tik ik af en toe verkeerd omdat ik zo gewend ben om dat appeltje in mijn linkerooghoek te zien. Weet iemand of zo’n stickertje bestaat? Of heeft iemand een andere oplossing?

Bijdrager
    Navuri

Welke Apple toets?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laurens bedoelt de ?-toets, waar vroeger ook een ?-symbool op stond, en die daarom door veel mensen nog altijd “Apple-toets” of het (als je het mij vraagt) verschrikkelijke “appeltje” wordt genoemd. Aangezien het teken al jaren niet meer op die toets voorkomt is denk ik een makkelijke(re) oplossing om te wennen aan het woord “Command” en het symbool “?”:)

Maar wil je persé dat symbool op je toetsenbord, dan is er een eenvoudige oplossing: print het symbool ? uit (het zit onder ??K), laten we zeggen in 12-punts grootte middenop op een stuk papier; snijd het uit met een scherp hobbymes; leg het papier zo op je toetsenbord dat het uitgesneden symbool boven de gewenste toets zit; pak dan een spuitbus verf in je favoriete kleur, houd het papier goed vast en spuit (heel kort) op het uitgesneden symbooltje. Klaar:)

Bijdrager
    Navuri

Knutselen voor gevorderden!:D

Bijdrager
    deonprins

Zou dan wel even het toetsje eruit klikken, just in case.

Bijdrager
    Ap-pel-tje

Dat zelf maken kan maar is wel heel precies werk, kun je het apple logo niet uitprinten op een etiket papier dat kun je namelijk opplakken. Knip het appeltje eruit en klaar.

Bijdrager
    Haike

Op een Apple2e+ Had je een ? (gesloten) apple toets, aan de andere kant van de spatiebalk zat een open apple toets. Dus het kan nog erger..:wink:

Bijdrager
    Verwijder

Op de Mac stond ook een open, niet een dicht, Appletje. Veel mensen wisten in het begin niet hoe ze ? moesten noemen. Officieel heette het dacht ik de klaver-toets maar men had het ook wel over de ventilator-toets.

Bijdrager
    Haike

Of propellor toets..

Bijdrager
    Ree

Wij werken als zo lang met mac’s dat wij het nog steeds hebben over Appeltje-Q of Appeltje-Shift-G. Veel nieuwkomers in het bedrijf staan ons (de oude kern) dan stom aan te staren van “Waar zit dat knoppie dan!?”. Het erge is; wij hebben dat niet door, dat zit zo ingebakken. En nog beter; die knop weten we blindelings te vinden (Muscle-Memory)

Wat betreft het verkrijgen van het appeltje op je toets; misschien kun je van die “kras-letters” vinden met een appeltje, of met een 0.1 mm zwarte fineliner zelf tekenen…. blijft allemaal erg lastig, denk ik zo.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ap-pel-tje op 24 mei 2012

Dat zelf maken kan maar is wel heel precies werk, kun je het apple logo niet uitprinten op een etiket papier dat kun je namelijk opplakken. Knip het appeltje eruit en klaar.

Het was ook geen volledig serieuze suggestie. Als het zou gaan om een logo van een paar centimeter groot was het dat wel geweest, maar met de afmeting die nodig is voor een toets is het wel heel erg priegelwerk.

Willemien op 24 mei 2012

Veel mensen wisten in het begin niet hoe ze ? moesten noemen. Officieel heette het dacht ik de klaver-toets maar men had het ook wel over de ventilator-toets.

De officiële naam van de toets is “Command”, voor zover ik weet.

Ree op 25 mei 2012

Veel nieuwkomers in het bedrijf staan ons (de oude kern) dan stom aan te staren van “Waar zit dat knoppie dan!?”.

En zie hier waarom het mij dus handiger lijkt dat iedereen die “Apple-toets” of “appeltje” o.i.d. zegt, zich aanleert in plaats daarvan “Command” te gebruiken:)

Bijdrager
    Haike
    Ree op 25 mei 2012

Wij werken als zo lang met mac\’s dat wij het nog steeds hebben over Appeltje-Q of Appeltje-Shift-G. Veel nieuwkomers in het bedrijf staan ons (de oude kern) dan stom aan te staren van “Waar zit dat knoppie dan!?”. Het erge is; wij hebben dat niet door, dat zit zo ingebakken. En nog beter; die knop weten we blindelings te vinden (Muscle-Memory)

Dat is heel herkenbaar….:grin:

Bijdrager
    brabant

Op mijn toetsenbord (Apple extended keyboardII), wie kent het nog, zit nog prachtig de Apple-toets. Werkt nog steeds met de laatste iMac. Heb ook nog een reserve apart staan, mocht er iets stukgaan. Hoezo sentiment.
    Ik kwam een paar jaar geleden bij vrienden met ook een Mac en de kleinste van 4 zag mijn Apple logo op mijn (ook al oude Apple) polo en riep enthousiast uit” He kijk, een appeltje-Q shirt!
    Ik zeg het nog steeds overigens en dat wordt gedoogd gelukkig.

Bijdrager
    Pivni Pes

Appeltje C, V, enzovoort, wordt bij ons nog steeds gehanteerd, wat is er mis mee.
    Het tekentje op de toets zal me een biet wezen, hoewel mijn moeder zo’n PC toetsenbord heeft bij haar iMac, dat Windows vlaggetje irriteer me mateloos en verward me.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat er mis mee is, is dat het voor mensen die nog nooit een toetsenbord met een ?-teken op een toets gezien hebben, helemaal niet duidelijk is welke toets bedoeld wordt. Jij en ik weten het wel, maar iemand die net vorige week een Mac gekocht heeft hóógstwaarschijnlijk niet — en toch worden tegen zo iemand zonder erbij na te denken dingen gezegd als: “Druk appeltje-Q in om programma’s te stoppen.”

Dáárom [s]vecht ik tegen deze bierkaai[/s] pleit ik voor een mentale zoek-en-vervangactie om “Apple-toets” en “appeltje” te vervangen door de term “Command”:)

Bijdrager
    iep

Graag want iedere manual meldt vandaag de dag Command of cmd als toets en geen appeltje. Het is nogal moeilijk om iets wat jarenlang gewoonte was af te leren:(

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.