4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Sebas2517

Steve's legacy

Het is inmiddels al weer 6 uur geleden dat iemand die ik nooit gekend heb geheel volgens alle verwachtingen is overleden. En toch laat dit nieuws me niet los. Steven Jobs heeft een gigantische stempel weten te drukken op mijn interactie met de wereld. En daarmee op mijn leven als geheel.

Barak Obama zei het erg mooi: “And there may be no greater tribute to Steve’s success than the fact that much of the world learned of his passing on a device he invented.” Hij had niet ongelijk. Ik vernam het via mijn MacBook, terwijl op dat moment ook al een ongelezen SMSje op mijn iPhone op mij wachtte met hetzelfde ongelukkige nieuws.

Overal op internet valt te lezen hoe groot Steve’s impact was op de wereld van de informatie en communicatie technologie en in het verlengde daarvan op de wereld zoals wij die nu kennen. Mijn gedachten dwalen echter steeds af, niet naar zijn invloed op de afgelopen periode, maar juist die op de toekomst.

Zoals vele anderen was ik gister na het zien van Apple’s laatste keynote nogal ‘underwhelmed’. De iPhone 4s, waar iedereen zo lang op heeft gewacht, werd maar lauw ontvangen. Niet in de laatste plaats door de extra lange spanningsopbouw van 16 maanden. Echter, nadat ik van mijn eerste teleurstelling bekomen was, kwam de realisatie dat de 4s een upgrade geweest is, in dezelfde orde van grootte als iedere andere upgrade. Wie op Wikipedia de specificaties van de iPhones naast elkaar bekijkt, zal opvallen dat geen enkele upgrade er echt uit springt (design daargelaten).

Apple is een bedrijf wat het niet zo zeer moet hebben van de revolutionaire uitvindingen, maar van de revolutionaire manieren, waarop ze bestaande uitvindingen bruikbaar maken. Zo komt de grafische interface die via een muis bediend wordt niet bij Apple vandaan. En toch is Apple het bedrijf die deze technologie bij de massa gebracht heeft. Hetzelfde geldt voor de touchscreen interface. Uiteraard bestond deze al, net zoals het concept tablet al lang bestond. En toch is ook hier weer een hele revolutie ontketend door Apples geesteskindjes, de iPhone en iPad. Apple weet als geen ander dat features ondergeschikt zijn aan de gebruikerservaring (van die features).

Maar na de revoluties van de grafische interface en de touch interface, zal 4 oktober de geschiedenis ingaan als de derde revolutie in onze interactie met technologie. Ik heb het uiteraard over Siri. Nee, Siri is niet iets nieuws, maar de manier waarop Apple dit functioneel heeft weten te maken is dat wel. Dit is daadwerkelijk een grote stap waarbij de computers, die wij alleen maar kennen uit science fiction films, echt binnen handbereik zullen komen.

Dat is de echte kracht van de nieuwe iPhone. En uiteraard zal dit niet beperkt blijven tot telefoons. Ik hoop dat Steve Jobs de presentatie van dinsdag nog mee heeft kunnen krijgen. Ergens komt zijn overlijden op een heel poëtisch moment. Het begin van wederom een nieuw tijdperk. Onze stem is al duizenden jaren de meest praktische vorm van communicatie met elkaar en binnenkort dus ook met onze technologie.

Steve, je bent een van de meest indrukwekkende personen geweest van de afgelopen 35 jaar. Je hebt ontzettend veel bereikt en een unieke stempel gedrukt op onze wereld. Jouw invloed zal nog generaties lang gevoeld worden.

Bijdrager
    PvdO

Amen to that en mooi geschreven, maar moet iedereen die een condoleance wil doen er nou een nieuw topic voor openen?

Bijdrager
    Hansi2124

Nee. Daarom sluit ik ook dit topic en vraag iedereen dringend doch beleefd om zich aan te sluiten bij de al geopende relevante topics. Eventueel op de Nieuwspagina kan ook natuurlijk.

Moderator
    Mac Daddy

In dit topic kan je alles kwijt wat je over Steve en zijn overlijden kwijt wilt.

Steve Jobs overleden

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.