13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Aad

Steunkleur over foto in Photoshop of Indesign

Weet iemand hoe ik in Photoshop of Indesign een volle steunkleur deels transparant over een (grijswaarden) foto kan zetten zodat het beeld eronder in dezelfde sterkte zichtbaar blijft?

Bijdrager
    BenDover

Even uit mijn hoofd, werk in de meeste adobe pakketen zo, plaatje of layer op “multiply” zetten

Bijdrager
    JanWeijers

Je kunt uit kleurenpalet eenvoudig een kleur op het plaatje slepen in inDesign.

Jan

Bijdrager
    bieg

als je dat wilt kun je dan niet gewoon je grijze foto naar duotoon omzetten?

ik begrijp je maar half.

BEIG

Bijdrager
    BenDover

Duotoon is wat anders, het gaat om een volvlak. Bij duotoon is wit in principe altijd wit en hier niet.

Bijdrager
    bieg

nu met foto snap ik de vraag .

logisch.

oja inhakend op de last comment: je kan ook gewoon zwart doen en op paars papeiewr printen.. afijn ik was ff abuis.

BEIG

Bijdrager
    Richele

Je kunt bij je kanalen (Channels) een steunkleurkanaal aanmaken die dan transparant over je foto heen gaat

Bijdrager
    erwin

In photoshop er een multikanaal document van maken dan kan je met spot kleuren werken

Bijdrager
    MacMartino

De luie variant raad ik aan, omdat deze lekker flexibel is.
    Steunkleur aanmaken in Indeign ‘PAARS’
    document maken in Indesign en het vlak onder de letters, dus op de foto maken
    en PAARS vullen. Bij transparantie paars op DONKERDER zetten of op
    multipy (meervoudig).

Met PDF’en kan je het resultaat checken, moet je wel acrobat volledig hebben
    en uit het menu ‘Voorbeeld kleurscheidingen’ kiezen.

werkt snel, want zo kan je het paarse vlak gemakkelijk aanpassen; met photoshop
    moet je een steunkleurkanaal aanmaken, wat je dwingt om met DCS 2.0 bestanden
    te gaan werken en dan gaan servicebureaus vaak weer over hun spreekwoordelijke nek.

Succes

Moderator
    Night
    ”BenDover”

Duotoon is wat anders, het gaat om een volvlak. Bij duotoon is wit in principe altijd wit en hier niet.

Met dutoon kan het ook: sleep dan de onderste handle van de steunkleur helemaal naar boven zodat ook 0% 100% word en klaar ben je.

Bijdrager
    WOZ
    Bijdrager
    alfonzo

in Indesign kan je ook altijd met “overdruk” werken

Bijdrager
    WOZ

Denk erom dat transparantie en PMS’sen kan leiden tot ‘ongewenste resultaten’ in het drukwerk… De enige transparantie-stijl die geen problemen oplevert is ‘vermenigvuldig’. Alle andere effecten doen het goed, zolang je CMYK gebruikt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.