6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    arnautje

stencil papier

Via een goede ziel hier op het forum heb ik een gepast lettertype gevonden. Nu ben ik nog op zoek naar een typisch korrelig blad dat eertijds bij het stencilen werd gebruikt, eventueel met de nodige strepen en vlekken zoals wij dat eertijd – in de jaren zeventig – op school gewend waren;-) Kan er iemand mij een tip geven, alvast bedankt!

Bijdrager
    JBStudio

je kan natuurlijk even op google zoeken op ‘old paper’ met eindresultaat GROOT:

KLIKKERDEKLIK

Bijdrager
    arnautje

bedankt voor de tip, het is niet zo direct ‘old paper’ dat ik zoek, maar de typische korrel van stencilpapier. Inktvlekken zijn misschien ergens anders te vinden?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat het papier zelf dat toendertijd gebruikt werd niet veel zal verschillen van modern papier — alleen zaten er vlekken op omdat het door een stencilmachine gehaald is:)

Maar even een vraag: gaat het je om bijvoorbeeld een grote oplage/iets dat gedrukt/op het Internet moet worden, of om zomaar een paar exemplaren voor eigen/lokaal gebruik? Want in dat tweede geval lijkt mij dat je ver kunt komen door een origineel te maken en dat een paar keer door een kopieerapparaat te halen, liefst na wat gerommel met de instellingen daarvan om een slechtere kopie te krijgen. Of nog beter: haal ergens een typemachine vandaan en kopieer wat je daarmee produceert, in plaats van op de computer te werken.

Gaat het wel om drukwerk/PDFs/o.i.d. dan kun je dit ook doen — alleen moet je het eindresultaat even scannen:)

Bijdrager
    arnautje

dag Jakko – bedankt voor je tips – het probleem is dat ik over geen typmachine meer beschik;-)
    Het is voor een programmablaadje (200 ex) voor een toneelvoorstelling dat in die jaren afspeelt. Ja, wat strepen en inktvlekken kan het geheel misschien wel meer karakteriseren. Het lettertype dat ik gisteren van een mede-forumlid toegestuurd kreeg geeft wel een prachtig resultaat!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    arnautje op 04 mei 2012

het probleem is dat ik over geen typmachine meer beschik;-)

Jammer dat je niet een paar dagen geleden hierover begon, ik vermoed dat je op Koninginnedag voor een paar euro aan zo’n apparaat had kunnen komen:) Of natuurlijk bij winkels met tweedehands spullen — niemand wil ze nog dus best kans dat je er daar eentje vindt.

arnautje op 04 mei 2012

Het is voor een programmablaadje (200 ex) voor een toneelvoorstelling dat in die jaren afspeelt. Ja, wat strepen en inktvlekken kan het geheel misschien wel meer karakteriseren.

In dat geval zou ik eens proberen wat je kunt bereiken met een kopieerapparaat. Een paar generaties kopieën zou toch wel wat moeten kunnen bereiken, en als je eenmaal tevreden bent met het resultaat kom je op die manier ook makkelijk aan 200 exemplaren.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.