15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    PaulS

Stem uit muziek filteren?

Mijn zoon wil op school een voorstelling geven met een nummer van Eminem, een soort
    playbacken, maar het zou leuk zijn als ik de stem van de zanger er iets uit kon filteren
    en zijn stem zou meer op de voorgrond komen…

Ik heb een microfoon, het programma Amadeus waarin ik de mp3 al geimporteerd heb en nu weet ik het niet meer…

Heeft iemand suggesties…?:?

Bijdrager
    DerAlte

Ik heb ooit (bijna 20 jaar geleden) een zgn Voice Killer gekocht. Daarmee kon je een stem bijna helemaal mee verwijderen. Helaas bleef je wel altijd ergens ver weg een galmende stem horen.

Zit nog een leuke anekdote aan vast:
    ik had het apparaat via een kleine advertentie in de Telegraaf besteld en kreeg het dus in huis. Oranje kastje met tulp in en uit. Na wat rommelen kwam ik al snel achter het feit dat het niet helemaal werkte. Ik had ‘m vlak voor onze vakantie besteld en toevallig verbleven wij tijdens onze vakantie in de buurt van de verzender. Dus hadden mijn vader en ik zoiets van ‘ we gaan gewoon even langs en wellicht kan degene die het verkocht had hier nog wat aan doen’.
    Anyway, wij komen aan op het adres, bleek het een kast van een villa te zijn… De verzender was Ed Starink. Die naam zegt zo snel niets, maar als ik vermeld waarmee hij zijn fortuin maakte, dan gaat er vast een belletje rinkelen: de Synthesizer Greatest cd reeks!!!
    Bleek dat de goede man ook nog eens uitvinder van allerlei electronica was.
    Om een lang verhaal kort te houden: hij vond het wel geinig dat ik even langs kwam, gaf mij een vervangend exemplaar en m’n geld terug.

Het apparaatje heb ik inmiddels niet meer, helaas :cry:

Bijdrager
    Vleer

Je kan ook de instumentale versie kopen/downloaden en daar zachtjes de stem doorheen mixen.

Bijdrager
    aaike

In Audion van Panic zit die functie in… http://www.panic.com

Bijdrager
    Hanky Dussen

Audacity kan het ook. Kijk bij de FAQ op de site of in het programma voor de uitleg.
    Het werkt trouwens lang niet bij alle nummers (hangt af van de mix) en bovendien gaat het altijd ten koste van de geluidskwaliteit.
    http://audacity.sourceforge.net/

Bijdrager
    Joor

welk nummer gaat ie doen, want eminem heeft heel veel instrumentale versies uitgebracht op zn singles. laat t even weten, dan kan ik je misschien verder helpen.

Bijdrager
    Timberling

hmm ik ben ook benieuwd naar hoe je zeg maar alleen de stem eruit pikt en de muziek weglaat? iemand suggesties?

Bijdrager
    Doede

De voorloper van iTunes is SoundJam. Dit programma kon de stem dimmen, iets wat Apple er (helaas) heeft uitgehaald.

Bijdrager
    Faure
    ”Doede”

De voorloper van iTunes is SoundJam. Dit programma kon de stem dimmen, iets wat Apple er (helaas) heeft uitgehaald.

Nouja, als ik kijk naar het doel van iTunes, namelijk een soort mediacenter zijn, dan is zo’n optie overbodig. iTunes is gemaakt om muziek (en andere media) af te spelen in de huiskamer. Daar ga je niet zo snel stemmen filteren.

Bijdrager
    bakkertjebas

Hou me ten goede maar volgens mij kan je als je een track mono opneemt en er hetzelfde kanaal mono op een spoor ernaast zet maar in tegenfase ook heel aardig een stem laten verdwijnen. Het hangt wel een beetje van de plaatsing van de stem in het stereospectrum af. Meestal wordt de stem in het midden gemixed en dan gaat het heel aardig. Er gebeuren wel rare dingen met galm enzo, maar leuk om uit te proberen. Hoe meer “tegenfase” je erbij schuift, hoe meer er verdwijnt. Volgens mij zijn die softwaretjes een imitatie van deze techniek, fase en tegenfase. Het eindresultaat is helaas mono. Zo kan je ook inzingen met twee speakers naast de opnamemicrofoon, als je b.v. een hekel hebt aan zingen met een koptelefoon. De ene speaker in fase, de andere in tegenfase. Dan cancellen ze elkaar en hoor je ze niet in de opname. Niet keihard zetten natuurlijk. Ik heb het niet zelf verzonnen hoor. Veel in studio’s gezeten. Veel gezien. Veel geklooid. Veel plezier.:D

Bijdrager
    Hanky Dussen

@bakkertjebas : ik gaf het al aan in een eerdere post, maar dat wat jij beschrijft is precies wat Audacity doet. Meestal werkt het redelijk, soms niet.

Bijdrager
    bakkertjebas

Ja precies. dat dacht ik al. “Kennis is een gevulde beurs” zei een chinees afhaal restaurant. Als je weet hoe het werkt is het niet nodig om de software te kopen dacht ik. Kan je weer iets anders aanschaffen. Groeten allemaal.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Audacity is gratis….:o

Bijdrager
    Undaunted

Lol, is eminem een “Zanger” ?!

Bijdrager
    rogerpaolo
    ”Undaunted”

Lol, is eminem een “Zanger” ?!

Hij is in ieder geval wel een vocalist. Maar dat doet niets af of voegt niets toe aan de discussie hoe een stem te verwijderen uit een nummer.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.