24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Geert1976

stelling: de nieuwe Macbook 12inch is een luxe iPad met toetsenbord

De titel zegt genoeg…. Ik hoor graag de mening(en) van jullie. Als je zo kijkt naar de specs, heb ik dus het idee dat het een (zeer) mooie luxe iPad is met een toetsenbord draaiend op OS X.

Toch heb ik interesse in deze nieuwe MacBook en zit te denken om mijn vorig jaar gekochte MacBook Pro Retina (512Gb SSD en 8 Gb RAM) te verkopen.
    Heb deze nu 10 maanden in gebruik, en merk dat deze toch wat overkill is voor mij. Ik ben een ‘light user’, geen zware bewerkingsprogramma’s ofzo. Gebruik momenteel mijn MacBook Pro Retina voor webbrowsing, Mail, af en toe foto bewerken, backup gaat via mijn Time Capsule, en NZBVortex voor film en video.
    De poorten gebruik ik zelden tot nooit (eigenlijk alleen de MagSafe aansluiting en een enkele keer de USB).
    Films/series gaan via Beamer app naar de ATV hier.

Bijdrager
    R P

iPad wil ik het niet noemen. Maar overbodige luxe (in de vorm van een gouden kleurtje) is het toch zeker wel.

Ik blijf lekker bij een RMBP / MBA

Bijdrager
    SMTR
    Geert1976 op 11 maart 2015

Als je zo kijkt naar de specs, heb ik dus het idee dat het een (zeer) mooie luxe iPad is met een toetsenbord draaiend op OS X.

Want een iPad heeft 8 GB RAM? Of 256 GB SSD? iPad heeft Intel HD Graphics?

Serieus, leg even uit welke specs je het idee geven dat het een luxe iPad is….

Bijdrager
    plonserd

Voorlopig is het nog wat ‘overbodige’ luxe ja, net zoals de eerste generatie Macbook Air dat ook was.. Ondertussen is de MBA gegroeid, en is het voor vele mensen (waaronder mezelf) toch een volwaardig werkpaard geworden. Toen de MBA uitkwam was er ook niemand te spreken over het gebrek aan een cd/dvdspeler, nu maakt niemand er nog een probleem van..
    De prijs van de nieuwe Macbook ligt ook nog wat aan de hoge kant, maar binnen een paar jaar is al de nieuwe technologie die erin zit weer een stuk betaalbaarder.

80% van m’n dagelijkse bezigheden zou ik gerust op zo’n nieuwe Macbook kunnen doen. Ik doe administratie en promo bij een concertorganisatie, meer dan Excel, internet, mail en licht Photoshopwerk heb ik daar niet voor nodig.

Bijdrager
    Brari

Waarom denk je dat het een luxe ipad is? Het heeft toch geen touchscreen?? Vreemde vergelijking…
    Wat mij betreft is het een mooie MacBook.

Geblokkeerd
    Anoniem

OS X > iOS

Bijdrager
    Niels

Absoluut niet mee eens. De gemiddelde gebruiker (lees 90% van de consumenten die nu met Apple werkt) kan ruim uit de voeten met de nieuwe MacBook en Apple zit spot-on voor deze gebruikers. Voor degene die grafisch wat meer vereist is er de MacBook Pro retina (de naam pro zegt het eigenlijk al). Wat betreft de MacBook Air, die zal binnenkort wel gaan verdwijnen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Apple heeft een prima op de toekomst gericht product in de markt gezet. Het is aan Intel hier iets echt bruikbaars van te maken.

Bijdrager
    Geert1976

oke, ik had duidelijker moeten zijn…..sorry.

Wellicht is de vergelijking met een luxe iPad ietwat overtrokken. Maar bijvoorbeeld kijkend naar de processor. Nu met mijn MacBook 2,6 GHz zou ik naar een 1,1 GHZ gaan. Zal ik dat echt gaan merken met mijn workflow (zoals in mijn openingspost) beschreven?

Ik ben alleen maar blij met jullie reacties…Bespreken met mensen die er echt verstand van hebben (ik zelf ben niet echt een kenner op gebied van processors e.d.) vind ik alleen maar top!
    Neig nog steeds naar mijn verkoop van de MacBook Pro Retina voor de nieuwe Macbook, dit omdat ik het gevoel heb dat mijn huidige Mac eigenlijk overkill is voor mijn gebruik

Bijdrager
    Niels

Het aantal GHz is tegenwoordig niet het belangrijkste meer. Processors worden steeds efficiënter. Om een echt antwoord op je vraag te geven, moeten we nog even de eerste echte benchmarks afwachten ivm de MacBook Air.

Daarnaast is het bij dit soort nieuwe producten beter om een paar maanden te wachten of een tweede generatie af te wachten. Dan zijn alle fouten, eigenaardigheden en productie afwijkingen er uit gewerkt. Zeker als je nu al een MBPretina hebt, zie ik niet echt de noodzaak om direct te upgraden (eigenlijk upgrade je alleen de vormfactor en downgrade je op het gebied van prestaties). Dat wil niet zeggen dat de nieuwe MacBook voor jouw gebruik niet de betere machine is.

Geblokkeerd
    Anoniem

Er zijn al benchmarks van die Intel Core M. Hij is ongeveer 15 tot 20 procent trager dan de huidige instap macbook air.

Bijdrager
    Tov

De vraag is eigenlijk meer hoe de macbook line-upner uit gaat zien. Ik beschouw de nieuwe macbook niet zozeer als een luxe ipad, maar meer als de geavanceerde opvolger van de huidige macbook air. Het zou mij niet verbazen als die er op termijn uitgaat, temeer omdat de processorkracht van de nieuwe macbook waarschijnlijk voor 90% van de gebruikers prima gaat voldoen. Ik vermoed dat de instap-macbook pro ook wel een keer gaat verdwijnen. Er ontstaat dan weer een overzichtelijke productlijn: een ultra portable macbook voor normaal dagelijks gebruik (misschien in 2 schermformaten) en een macbook pro in 2 varianten voor de zeer veeleisende gebruikers.

Bijdrager
    Tov

En alles is dan voorzien van retina schermen…

Bijdrager
    SMTR

Neig nog steeds naar mijn verkoop van de MacBook Pro Retina voor de nieuwe Macbook, dit omdat ik het gevoel heb dat mijn huidige Mac eigenlijk overkill is voor mijn gebruik

Mijn MacBook Pro uit 2011 was ook overkill toen ik hem kocht, dat zorgt ervoor dat ik er vandaag nog heel erg tevreden mee ben. Ik snap niet waarom je nu je MBPr weg zou willen doen. Geef eens een voorbeeld van iets wat met die nieuwe MacBook beter/sneller/makkelijker is dan met je huidige Pro retina. Ik kan namelijk niks bedenken.

Bijdrager
    A.M.Dekker

GHz zegt inderdaad weinig. De standaard snelheid is gewoon heel erg terug geklokt te zien aan het grote verschil tussen de normale en turbostand. Het grooste nadeel van deze MacBook vind ik de batterijduur. Ik had liever een iets dikkere MacBook met 15 uur batterij duur gehad en 2 USB C poorten. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de dikte van MacBooks. Ik vind dan ook niet dat de batterijduur er ten koste van een paar millimeter op achteruit mag gaan.

Bijdrager
    Portnull
    SMTR op 11 maart 2015

Ik snap niet waarom je nu je MBPr weg zou willen doen. Geef eens een voorbeeld van iets wat met die nieuwe MacBook beter/sneller/makkelijker is dan met je huidige Pro retina. Ik kan namelijk niks bedenken.

Tenzij je hem veel meesleept. Het enige manco wat ik aan mijn Pro zou kunnen bedenken is dat je nogal wat gewicht meedraagt in vergelijking met een Air of de nog lichtere nieuwe Macbook.

Bijdrager
    Geert1976
    SMTR

1 – ik vind hem supermooi (space grey)
    2 – zoals hierboven vermeld; de nieuwe MB is een zeer mooie lichtgewicht ten op zichte van mijn huidige MacBook Pro Retina

Bijdrager
    Portnull op 11 maart 2015
    SMTR op 11 maart 2015

Ik snap niet waarom je nu je MBPr weg zou willen doen. Geef eens een voorbeeld van iets wat met die nieuwe MacBook beter/sneller/makkelijker is dan met je huidige Pro retina. Ik kan namelijk niks bedenken.

Tenzij je hem veel meesleept. Het enige manco wat ik aan mijn Pro zou kunnen bedenken is dat je nogal wat gewicht meedraagt in vergelijking met een Air of de nog lichtere nieuwe Macbook.

Ik neem aan dat je het over de oudere Pro hebt. De Retina versie weegt 2kg? Dat merk ik dagelijks nooit.

Geblokkeerd
    Anoniem

oke, ik had duidelijker moeten zijn…..sorry.

Wellicht is de vergelijking met een luxe iPad ietwat overtrokken. Maar bijvoorbeeld kijkend naar de processor. Nu met mijn MacBook 2,6 GHz zou ik naar een 1,1 GHZ gaan. Zal ik dat echt gaan merken met mijn workflow (zoals in mijn openingspost) beschreven?

Ik ben alleen maar blij met jullie reacties…Bespreken met mensen die er echt verstand van hebben (ik zelf ben niet echt een kenner op gebied van processors e.d.) vind ik alleen maar top!

Het is misschien simpeler als je kijkt naar de huidige instap-Air 11″. Daar is veel info over te vinden qua prestaties. Je moet dan in je achterhoofd houden dat de nieuwe MacBook een stukje trager is.

De allereerste 11″ Air uit 2010 heb ik gehad en deze machine was destijds al traag. Tegenwoordig vindt je ze voor 500 euro op Marktplaats en denk ik dat je er niet veel van kan verwachten. De 2011 en 2012 versie waren echter al stukken sneller.

Zoals ik zei; de voortgang van Intel bepaalt grotendeels wat je aan de MacBook hebt. Persoonlijk zou ik een jaartje wachten op de volgende, minstens de kat uit de boom kijken voor je je eigen MacBook verkoopt.

Bijdrager
    plonserd

Ik zou toch ook graag zien dat ze de connectiviteit een beetje uitgebreider houden..
    Hoewel Bluetooth toetsenborden, muizen en trackpads al flink ingeburgerd zijn, zijn er nog veel mensen die liever een bedraad exemplaar hebben.
    Ik heb zelf op het werk een wireless trackpad, met herlaadbare batterijen. Omdat die trackpad nu eenmaal fijner werkt dan een muis.

Maar die batterijen opladen is wat vervelend. Draadloos toetsenbord heeft geen numpad. Ik werk dagelijks in Excel, en kan bijna niet zonder:D

Ik gebruik nu een MBA 11″ als hoofdcomputer. Ik ben voor het werk erg veel onderweg, en heb m’n 2008 MBP dan ook vervangen door een véél lichter exemplaar. De MBA is wel een stukje sneller dan m’n 6 jaar oude MBP. Op m’n werk sluit ik m’n MBA aan op een extern scherm, en hang ik er m’n toetsenbord, iPhone en printer/scanner aan.

De nieuwe Macbook met dezelfde dikte en aansluitingen als de huidige MBA zou ideaal zijn (vervang desnoods die Magsafe door een USB-C poort..)
    Dan heb je een echt goeie notebook tot 2,2Ghz i7, mét voldoende aansluitingen voor iedereen (vind het jammer dat Thunderbolt nu blijkbaar niet lang meer gaat leven. Heb nog wel een hoop FW-apparatuur, en PCIe-kaarten zijn ook nog steeds handig)

Ben erg benieuwd naar de line up binnen een jaar of 3.

Geblokkeerd
    Anoniem

@plonserd, Ik betwijfel of de bandbreedte het aankan, maar ik verwacht voor zo’n kantoorsituatie die je schetst dat er wel een dockingstation voor beschikbaar komt. En anders is misschien toch de Pro een betere keuze, die zullen nog wel een keer een half kilootje lichter worden en dan heb je veel meer vrijheid.

Het leuke aan USB-C is het feit dat iedereen allerlei accessoires kan gaan maken en dat Apple er nauwelijks controle over heeft (wat ook slecht kan uitpakken en wat ik ook niet helemaal zeker weet, maar goed). Accupakketten ofzo; het zou allemaal mogelijk kunnen zijn.

Bijdrager
    Afroman

Kan er via USB 3.1C ook Ethernet aangesloten worden? En externe videokaarten? Of is het alleen opladen, dataoverdracht en beeld(VGA/HDMI/DVI)? Wat ook niet mis is overigens.

Geblokkeerd
    Anoniem

Apple zegt dit:

USB-C port with support for:
    Charging
    USB 3.1 Gen 1 (up to 5 Gbps)
    Native DisplayPort 1.2 video output
    VGA output using USB-C VGA Multiport Adapter (sold separately)
    HDMI video output using USB-C Digital AV Multiport Adapter (sold separately)

http://www.apple.com/macbook/specs/

Bijdrager
    SMTR
    Afroman op 11 maart 2015

Kan er via USB 3.1C ook Ethernet aangesloten worden? En externe videokaarten? Of is het alleen opladen, dataoverdracht en beeld(VGA/HDMI/DVI)? Wat ook niet mis is overigens.

USB to Ethernet is al jaren met de oudere USB poorten mogelijk, lijkt me erg vreemd als dat bij deze nieuwe standaard niet zou werken.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.