7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    pasquini

Steinberg WaveLab Elements 7 audio en mastering software

Goedemorgen,

SInds een week ben ik in het bezit van een Imac.
    Mijn 12 inches heb ik jarenlang via Wavelab van Steinberg omgezet naar wave-files m.b.v. Windows.
    Dus de platen opnemen, normaliseren en bewerken (inkorten & fade out etc). Eigenlijk wat basis handelingen om het goed op de HDD te krijgen.
    Gezien de prettige relatie met Wavelab vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met Wavelab op een Mac.
    Er is namelijk een light versie te krijgen, maar voordat ik daar in stap zou ik graag wat ervaringen willen weten.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Vr. gr.

Ronald.

Bijdrager
    iJim

Hey Ronald,

Alvast gefeliciteerd met je Imac, je zal windows snel vergeten zijn. Ik ripte mn 12″’s vroeger in windows met CoolEdit. Dit had uitgebreide bewerkingen waarmee je kon filteren etc. Het Softwarebedrijfje rond Cooledit is dacht ik in het verleden opgekocht door Adobe die het in een nieuw jasje hebben gegoten, het huidige Adobe Audition. Dit draait heerlijk op de mac, als het enkel is om de waveform netjes rond 0dB te brengen en fade-out’s te creeëren ben je met dit prog. een heel eind geholpen. je kan je files opslaan in eerder welk formaat, misschien kan je overwegen zelfs over te stappen op AAC en te rippen met Itunes? Als je het aandurft kan je zelfs Ableton overwegen maar hier hangt een stevig prijskaartje aan vast. En heeft enkele weken intensieve oefening nodig om de basis onder de knie te krijgen, dit is ook meer een Live-performance hulpmiddel bij DJ-sets voor mezelf dan editing. Steinberg heb ik enkel ietwat ervaring mee van het vroegere Cubase maar ik raad audition aan. Zoek eens naar enkele screenhots en zoek zelf wat je het leukst vind.

Bijdrager
    AppelJuice

Of gratis met Audacity? http://audacity.sourceforge.net/

Bijdrager
    pasquini

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga eerst is wat proberen met Audacity.

Bijdrager
    cids

Voor mij is Fission de audio editor…

http://rogueamoeba.com/fission/

Bijdrager
    pasquini

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb gisteren het programma Wavepad op de Imac gezet. Werkt prima. http://www.nch.com.au/wavepad/index.html

Bijdrager
    McD44N

Naar .wav omzetten en bewerken kan met alle genoemde programma’s. Maar met dat formaat kun je geen gebruik maken van een ‘ID3 tag’ (dat is informatie zoals artiest, nummer en het plaatje vd albumhoes, die aan een muziek-bestand vast zitten). Muziek met een ID3 tag wordt meteen herkend in iTunes.

Bestandstypen die wel met een ID3 tag werken zijn Mp3, AAC en Flac, waarbij de laatste lossless is, dus zonder kwaliteits verlies. Als muziekfreak zou ik altijd ‘lossless’ werken, dat klinkt hoorbaar beter. Apple werkt niet (echt) met flac, maar heeft z’n eigen lossless formaat; Apple lossless of ALAC genoemd. De extensie is .m4a. Wavelab en Wavepad ondersteunen geen ALAC, Fission wel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.