24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    TinMachine

Steeds trager wordende Mac

Dag Apple-liefhebbers,

Mijn MacBook Pro (2,66 GHz Intel Core 2 Duo en 4 4 GB 1067 MHz DDR3 geheugen) wordt steeds langzamer. Ik zie steeds vaker het “wieltje” draaien en het is niet zo dat ik veel programma’s tegelijk heb draaien (Safari, iTunes, Outlook, en verder als background processes volgens App TamercWindowServer, Kapersky Anti-Virus, hidd, in activiteitenweergave staan er veel meer trouwens). Qua geheugen zie ik in activiteitenweergave “beschikbaar 1,04 GB, wired 644 MB, actief 1,66 GB, inactief 688 GB, in gebruik 2,96 GB”. Ik heb sinds kort App Tamer en TechTool Pro. Ik ben echter geen super ontwikkelde techneut (biggest understatement since Noah said “I think it’s gonna rain…), dus mijn vraag:

wie kan me tips geven hoe ik mijn Macje weer super snel krijg, wellicht met gebruik van deze apps, wie weet wat ik veilig kan doen?

Dank je wel!!

Bijdrager
    fatboysmart

Het zou ook kunnen dat je harddisk op het punt staat het te begeven. De symptomen daarvan zijn precies zoals je beschrijft… langzamer systeem en vaak beach ball (wieltje).
    Zorg dus in ieder geval voor een goede backup.

Moderator
    Strifer

En hoeveel harde schijf ruimte heb je nog over? Het kleurenwieltje betekent meestal gewoon dat je Mac bezig is.

Bijdrager
    intense megavis

Waarschijnlijk zorgt het (naar mijn inziens zeer overbodige) antivirusprogramma voor veel vertraging door scannen van bestanden enzo (zelfde ellende die je altijd met Windows hebt). Je kunt jezelf afvragen of je dat programma wel nodig hebt (misschien handig als je veel gegevens uitwisselt met Windowsgebruikers). Ik heb dezelfde MBP en die is nog supersnel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Haal inderdaad om te beginnen de Anti-Virus weg. In tegenstelling tot wat men ons wil doen geloven heeft de Mac vooralsnog geen beveiliging van dit soort nodig. Het doet maar één ding en dat is het systeem onstabiel maken.
    Heb je al in activiteitenweergave “alle processen” geselecteerd en gesorteerd op %CPU? Mogelijk is er een proces dat veel van de CPU vraagt.

Om te controleren of het mogelijk aan de HD ligt, kun je even opstarten in safe-mode. (Opstarten met direct na de boing de shift toets ingedrukt totdat de voortgangsbalk verschijnt). Het opstarten duurt dan extra lang (niet onderbreken!) omdat er enkele zaken worden gecontroleerd of hersteld waaronder de HD en het system cache geheugen.
    Daarna direct weer gewoon opstarten en kijken hoe het gaat. Als je er nog steeds last van hebt vervolgens een vers (test) account aanmaken en in loggen. Heb je dan ook last van de strandbal dan is de kans groot dat de HD de oorzaak is. (En anders zit de oorzaak in je huidige thuismap, mogelijk een van de log-in items)

Inactief
    Anoniem

Ik heb ‘r ook heel af en toe een periode last van. Ik defragmenteer m’n HD dan met DriveGenius en geen strandballen meer.

Bijdrager
    francisss

Ik heb \’r ook heel af en toe een periode last van. Ik defragmenteer m\’n HD dan met DriveGenius en geen strandballen meer.

En ik maar denken dat OS X automatisch defragmenteerd :slant:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat doet OS-X ook he? (D.w.z: bestanden tot 20MB) Bovendien zijn harde schijven tegenwoordig zo snel dat fragmentatie eigenlijk geen probleem meer is. Aangezien programma’s als drivegenius een eigen bootable DVD hebben lijkt het er eerder op dat de herstart van de computer meer deed dan het de-fragmenteren.

Bijdrager
    TinMachine

OK, mijn schijf is 320 GB groot en ik heb nog 132 GB vrij. Dat valt toch nog wel mee hoop ik? Ik maak automatisch TimeMachine-backups dus dat zit gelukkig wel goed. Ik heb, over het antivirusprogramma, wel eens een waarschuwing voor een Trojan gehad. Misschien in zo’n semi-grappig mailtje (niet dus) dat je via een vage bekende krijgt waarin dan filmpjes of een soort van slideshows worden gedraaid? Ik heb niet veel verstand van virussen en ik wil ze absoluut niet hebben, dus ik ben een beetje terughoudend in het stoppen van dat programma. Daarnaast, tot een maand of drie geleden was er geen probleem en toen draaide Kapersky ook op de achtergrond. Dus ik vraag me af of het dat kan zijn?

In techToolPro zit ook een defragmentatie optie. Die maar eens proberen dan?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat de-fragmentatie betreft: lees eerst dit maar eens.
    In dit Apple artikel staat dat fragmentatie nauwelijks van invloed is op de performance. Er zijn uitzonderingen, maar die gelden voor schijven die haast vol zijn en dat is de jouwe bij lange na niet. Er staat ook in dat in bepaalde situaties de-fragmentatie zelfs voor een lagere performance kan zorgen!
    OS-X de-fragmenteerd en optimaliseert automatisch.
    Zelf heb ik ooit na 2 jaar gebruik mijn fragmentatie getest op een 180MB disk. Dat was zeggen en schrijven 1%! Vroeger was fragmentatie een probleem vanwege de trage kop bewegingen, maar tegenwoordig is fragmentatie niet waarneembaar. In ieder geval is er iets anders aan de hand want vertragingen waarbij de strandbal verschijnt zijn 100 maal groter dan de ergste fragmentatie kan veroorzaken.

Wat virussen e.d. betreft: met elk anti-virus programma scan je voornamelijk (om niet te zeggen 100%) op Windows malware. Er bestaan geen actieve of gevaarlijke Mac virussen, en het aantal Trojans kun je op de vinger van 1 hand tellen. Verder geven deze AV programma’s een vals gevoel van veiligheid omdat ze geen zero-day malware (malware dat net verschenen is) tegen houden en met name Trojans slippen er vaak door omdat ze vermomd zijn als b.v.b. een ‘onschuldige’ nep plug-in die door de gebruiker zelf wordt binnengehaald. En ironisch genoeg bestaat een groot deel van de gevonden ‘kandidaten’ juist uit malware dat niet meer actief is, dus een ‘dorment’ virus.
    Het volgende is een citaat uit de Wikipedia:

No matter how useful antivirus software can be, it can sometimes have drawbacks. Antivirus software can impair a computer’s performance. Inexperienced users may also have trouble understanding the prompts and decisions that antivirus software presents them with. An incorrect decision may lead to a security breach. If the antivirus software employs heuristic detection, success depends on achieving the right balance between false positives and false negatives. False positives can be as destructive as false negatives. Finally, antivirus software generally runs at the highly trusted kernel level of the operating system, creating a potential avenue of attack.

Dit is natuurlijk een algemeen artikel uit de wiki en zou heel anders klinken als het alleen op OS-X sloeg…

Zelf als je probleem niets heeft te maken met Kapersky, het kan wel een mede oorzaak zijn. Ik heb nu ±4 jaar internet, download van alles en nog wat (zit aan de 3,5TB aan torrents) draai geen anti-virus en ben tot nu toe slechts twee malware plug-ins tegen gekomen die niks deden behalve schijfruimte in beslag nemen.

Bijdrager
    Macosxachist
    TinMachine op 27 maart 2011

In techToolPro zit ook een defragmentatie optie. Die maar eens proberen dan?

Laat die harde schijf voor de grap eens checken door SMART Utility:
    http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    JBStudio

En gewoon eens je schijfbevoegdheden controleren (herstellen) en schijf controleren (herstellen) via Schijfhulpprogramma, wellicht dat daar ets uit komt?

Groet,
    JBStudio

Bijdrager
    Reverb

Heb nu ook Drive Genius een bootable dvd. Is het ook mogelijk om dit op een USB of op SD te zetten en deze daarop te laten booten? Zo ja hoe doe ik dat. Bij booten van cd/dvd moet je toch alt ingedrukt houden?

Bijdrager
    TinMachine

Ok, dank voor de tips, ik ben nu de schijfbevoegdheden aan het controleren (duurt een uur of twee) en daarna zal ik de schijf controleren, gewoon via Schijfhulpprogramma. Dan zal ik SMART eens mijn schijf laten controleren. By the way, @ Hendrik IJzerbroot, dank voor je uitgebreide reactie, dat allereerst, maar hoe wist je dat je Trojans had als je geen virusscanner gebruikt? Want dan durf ik het ook wel eens zonder te doen. Of zou het ook een idee zijn om hem uit te zetten, als je iets installeert je virusscanner aan te zetten en hem te laten scannen op virussen? Dan hoeft hij niet de hele tijd “up and running” te zijn, maar gebruik je hem alleen ter controle en reparatie. Onzin of niet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die vraag had ik verwacht, dus ik heb een antwoord klaar.:cool:
    Het is simpel eigenlijk: juist omdat het altijd nieuws is als er malware voor de Mac is verschenen (meestal een Trojan) doen verschillende sites daar gewag van. Dus heb ik in mijn browser enkele ‘news feeds’ staan van o.a. security bedrijven die ik soms bekijk of er een Trojan e.d. is verschenen. Daarna is het een kwestie van controleren of in de in het artikel vermelde map ook inderdaad iets verdachts staat.

Zo zat er enkele jaren geleden een Trojan in een illegale download van iWork9 en later in Adobe CS4. Daar had ik geen last van omdat iWork gekocht was en ik met CS3 werkte. Die Trojan kon een Mac vangen in een ‘botnet’. Maar het aantal bleef beperkt tot slechts 20.000. Mac’s. Zelfs het kleine marktaandeel in aanmerking genomen is dat heel weinig. Er gingen zelfs geruchten dat Intego die de Trojan ‘ontdekte’ deze zelf op internet had gezet ten einde hun verkoop cijfers (ze maken exclusief voor de Mac AV) op te krikken.

Tip1:
    Als een site plotseling zegt dat je plug-in dit of dat moet inladen om die “natuurfilm” te kunnen zien en je weet dat je een plug-in voor dat videoformaat al hebt (of zou moeten hebben), klik dan op “annuleer”.

Tip2:
    Als een installatie pakket (.pkg) tweemaal om een wachtwoord vraagt, haak dan af. Geen enkel programma heeft twee keer je wachtwoord nodig. De kans is groot dat de tweede keer het de Trojan is die een wachtwoord wilt hebben van je…

Sommige mensen (vaak Windows gebruikers) spreken van struisvogel gedrag als een Mac gebruiker blijft volhouden dat er zo goed als geen malware bestaat voor Mac OS-X.
    Dit is dus geen struisvogel gedrag want dat is het alleen als je het bestaan blijft ontkennen terwijl het dus wel bestaat. Maar dat is het hem nu juist: zo lang het nog niet is aangetoond dat er voor de Mac ook maar een fractie van het aantal dat voor Windows bestaat aanwezig is op het internet is een AV scanner voornamelijk een vangnet voor Windows malware.
    Werkende Mac virussen zijn er al helemaal niet en omdat deze zo moeilijk te maken zijn voor OS-X probeert men het via enkele Trojans.

Bijdrager
    iep

Vooraf gezegd: SMART heeft de reputatie onbetrouwbaar te zijn. Als je daar de status goed krijgt wil dat niet zeggen dat er niets met de schijf aan de hand is. Het komt te vaak voor dat de SMART status aangeeft dat er niks aan de hand is terwijl de schijf toch echt heel wat mankementen vertoont. Als je toch gebruik maakt van TechTool dan zou ik daar gewoon eens diverse malen wat scans mee doen om te checken hoe het met de schijf daadwerkelijk gaat (dat kan de software naast SMART status controleren ook).

Wat betreft OS X malware, sja, als je daarvan op de hoogte wilt zijn dan zul je security bulletins bij moeten gaan houden van de diverse instanties (US-CERT, govcert, SANS, etc.) en wordt het ineens een technische aangelegenheid. Als niet-techneut is dat denk ik teveel van het goede. OS X zelf heeft overigens wel een rudimentaire malware scanner die scant op de bekend malware. Helaas is Apple niet zo bedreven in het updaten van die definities. Zo heeft het tot aan 10.6.7 geduurd voor de laatst bekende malware er aan is toegevoegd die toen al maaaaaaanden oud was. De scan beperkt zich dan ook nog eens tot packages.

Bij tip2 van Hendrik is wel op te merken dat die vlieger niet altijd op gaat. Het beste is om goed te kijken WAT er nou om je wachtwoord vraagt. Voor een leek wordt dit al wat lastiger, dan kun je beter de installatie afbreken en aan een ander vragen of dit allemaal wel klopt. Het beste advies is altijd op blijven letten ongeacht welk OS je gebruikt. Men kan namelijk altijd misbruik van de situatie maken.

@Hendrik: als je eerst meld dat er toch wel malware is voor OS X, OS X zelf hier ook op controleert bij packages en je dit na kunt zoeken in de diverse security bulletins dan is het nogal zeer tegenstrijdig om in de laatste alinea van je reactie te roepen dat er geen malware voor OS X is. Het is er wel maar de risico’s zijn minder dan in Windows. Daarnaast wordt er vaak gebruik gemaakt van de onwetendheid en goodwill van de gebruiker (het bekende social engineering) waartegen geen enkel OS zich kan weren omdat het aankomt op hetgeen er bij de gebruiker tussen de oren zit. Men spreekt dan ook volledig terecht van struisvogel gedrag als je dit compleet wegwuift zoals je nu doet. Wat betreft bewijs: zie security bulletins en de steeds wederkerende pwn2own wedstrijd waarbij Safari/OS X bij iedere editie wel weer het onderspit delft (wat hoofdzakelijk komt door Safari, IE is inmiddels vele malen veiliger). Dat laat ook zien dat ze helemaal niet moeilijk te maken zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je moet me wel even correct citeren iep. Ik zei dus: “zo goed als geen malware” en niet “er is geen malware”. Dat is niet helemaal het zelfde he? Ik hou dus een slag om de arm. Ik ontken het bestaan niet, maar wel het effectieve nut van een AV scanner aangezien de uiteindelijke dreiging bijzonder laag is.
    En in zo’n “social engineering” val trappen is óók geen struisvogel gedrag, dat heet “klik vee”.:wink: Immers: “onwetendheid en goodwill” (je eigen woorden) impliceren dat je nergens wat van afweet en goedgelovig bent. Maar struisvogel gedrag impliceert ontkenning; maar hoe kun je iets ontkennen als je er onwetend van was…?

En die wedstrijden met hun ‘dramatische’ uitkomsten (“Safari gekraakt in 10 sec“) staan wel erg ver buiten de werkelijkheid. Het is helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt, want naast die “10 sec” gaat maanden van voorbereiding vooraf. Net als een training voor de Marathon, doe je dat niet, dan haal je net zo goed de finish niet. Zou het echt zo gemakkelijk zijn, dan zouden we dat allang hebben gemerkt in een enorme toename van de malware.

Maar waar het hier nu uiteindelijk over gaat is: aangezien de TS nu last heeft van een ‘trage’ Mac is het uitschakelen van de virus scanner voor de hand liggend in het kader van troubleshooting. Het nut van het daarna weer aanzetten is hier dan niet aan de orde. (anders dwalen we weer vreselijk af).

@TinMachine:
    iep’s opmerking m.b.t. de SMART Utility klopt als een bus. Het programma geeft vaak aan dat er iets mis is, terwijl enkele ‘concurrenten’ (waaronder schijfhulpprogramma) geen foutmelding geven. Dat is dus het tegenovergestelde van wat iep zegt, maar ook dat komt voor. (zelf meegemaakt)

Ook leuk om te weten: Nog geen malware voor de iPhone

Bijdrager
    TinMachine

@Hendrik, als ik nou een bestand download en vervolgens de scanner aanzet, het bestand scan, vervolgens pas open, de schijf controleer en als alles ok is de scanner weer afsluiten, is dat zinloos en waarom? Zo weet ik toch of er geen virussen in een bestand zitten/zaten?

En ik gebruik VLC en download nooit Plug-ins, niet dat ik weet. Ook niet voor natuurfilms hoor!!! Verder ontgaat mij een deel van de essentie van de discussie tussen iep en Hendrik, het levert mij eerder meer vragen op dan antwoorden…

Bijdrager
    Macosxachist
    hendrik op 28 maart 2011

iep\’s opmerking m.b.t. de SMART Utility klopt als een bus. Het programma geeft vaak aan dat er iets mis is, terwijl enkele \’concurrenten\’ (waaronder schijfhulpprogramma) geen foutmelding geven. Dat is dus het tegenovergestelde van wat iep zegt, maar ook dat komt voor. (zelf meegemaakt)

SMART Utility doet niets anders dan de SMART-gegevens uitlezen die door de controller van de harde schijf zelf worden geregistreerd. Dat doet Schijfhulpprogramma ook, maar dat programma geeft pas in een heel laat stadium aan dat er iets mis is. Te laat, naar mijn smaak.

Iedereen zou er trouwens verstandig aan doen om ellenlange tekst en uitleg te vermijden. Het maakt de boel alleen maar onduidelijker, en komt bij mij vooral over als interessantdoenerij.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@TinMachine:
    Zolang je een bestand slechts download (b.v.b. een Zip of DMG) is er nog niets aan de hand. Pas als je iets daadwerkelijk gaat installeren / gebruiken kan eventuele malware op je Mac zijn werk doen. Wat jij voorstelt is dus niet zinloos. Maar geen enkele AV scanner is waterdicht en soms (vaak op Windows) wordt een volkomen legaal bestand voor malware aangezien.
    Maar laten we nu afstappen van dat virus onderwerp, want het ging over een trage Mac en dat kan meer oorzaken hebben. Wat is b.v.b. het resultaat van de schijfcontrole? En heb je al een tijdelijk vers test account gemaakt om te kijken of je daar ook last hebt?

@Macosxachist:
    Ongeveer een jaar geleden poste ik in een soortgelijk topic als dit. (ging dus ook over een mogelijke slechte hd) De TS in dat topic plaatste de resultaten van SMART utility en omdat daar nogal tegenstrijdige dingen in stonden t.o.v. de symptomen draaide ik ook SMART utility omdat ik wilde kijken wat er bij mij gebeurde. SMART zei toen met zoveel woorden dat mijn drive op sterven na dood was. Het ging om een toen 6 jaar oude drive waar ik helemaal geen problemen mee had. Vervolgens heeft deze drive nog een half jaar dienst gedaan, niet omdat hij stuk ging, maar omdat ik een nieuwe Mac kocht. Had ik dus gedaan wat SMART utility aanbeval (back-up maken en nieuwe drive kopen) dan was dat voor niets geweest.
    Ik weet dat SMART utility sneller een melding geeft, maar dat lijkt mij vaak over-kill. Ik heb in ruim 30 jaar tijd slechts 1 keer een hd crash gehad en dat was in een tijd dat de SMART technologie nog niet bestond.

Bijdrager
    iep
    hendrik op 28 maart 2011

Je moet me wel even correct citeren iep. Ik zei dus: “zo goed als geen malware” en niet “er is geen malware”. Dat is niet helemaal het zelfde he? Ik hou dus een slag om de arm. Ik ontken het bestaan niet, maar wel het effectieve nut van een AV scanner aangezien de uiteindelijke dreiging bijzonder laag is.

Dank voor de wijziging, daar heb ik inderdaad overheen gelezen. Probeer overigens wel zoveel mogelijk 1 begrip aan te houden want je gebruikt virussen en malware nogal door elkaar terwijl de verschillen groot zijn.

En in zo\’n “social engineering” val trappen is óók geen struisvogel gedrag, dat heet “klik vee”.:wink: Immers: “onwetendheid en goodwill” (je eigen woorden) impliceren dat je nergens wat van afweet en goedgelovig bent. Maar struisvogel gedrag impliceert ontkenning; maar hoe kun je iets ontkennen als je er onwetend van was…?

Dat is een generalisatie van heb ik jou daar. Social engineering kan heel erg geraffineerd zijn waardoor zelfs een professional om de tuin te leiden is. Meestal komt het door onwetendheid en domweg klikken maar dat is lang niet altijd zo. Men denkt ten onrechte dat malware geen probleem is in OS X terwijl het dat wel zo is. Met name tegen malware die werkt middels social engineering kun je weinig doen. Verder helpt het natuurlijk ook niet als Safari doodleuk dingen als zip-files en dmg-files gaat uitpakken (gelukkig is dat in de voorkeuren uit te zetten). Safari is wat dat betreft het middel bij uitstek om OS X gebruikers met iets te besmetten op een hele laagdrempelige en effectieve manier. Dat maakt het dus struisvogel gedrag omdat men deze problematiek compleet negeert of gaat lopen bagatelliseren.

En die wedstrijden met hun \’dramatische\’ uitkomsten (“Safari gekraakt in 10 sec“) staan wel erg ver buiten de werkelijkheid. Het is helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt, want naast die “10 sec” gaat maanden van voorbereiding vooraf. Net als een training voor de Marathon, doe je dat niet, dan haal je net zo goed de finish niet. Zou het echt zo gemakkelijk zijn, dan zouden we dat allang hebben gemerkt in een enorme toename van de malware.

Dat stel ik ook nergens want bij dit soort wedstrijden gaat het namelijk nooit om hoe snel je het kunt resultaat kunt bereiken waar je naar op zoek bent. Dat wil niet zeggen dat snelheid helemaal geen rol speelt. Je hebt namelijk 3 dagen de tijd waarbij iedere dag z’n eigen moeilijkheidsgraad heeft. De eerste dag is het moeilijkste, de tweede is wat makkelijker en de derde is het allermakkelijkst. Bij de eerste dag krijg je bijv. geen enkele hulp, bij de 3e dag heel wat. Dat je de eerste dag meteen succes hebt is natuurlijk hetgeen waar iedereen naar streeft omdat dat de hoogste moeilijkheidsgraad heeft, stukje prestige. Er zit echter nog een hele grote en belangrijke voorwaarde aan deze wedstrijd: radiostilte. Er wordt alleen algemene informatie gegeven zodat een ander er niet mee aan de slag kan. De problemen worden gemeld aan de fabrikant die ze daarna moet oplossen. Pas als het opgelost is mag je er mee naar buiten komen. Kortom, tegen de tijd dat het allemaal bekend is heeft de malware geen effectieve werking meer omdat het al opgelost is. Het werkt alleen niet altijd zo maar zo ongeveer in 9 van de 10 gevallen.

Enige inhoudelijke kennis van dit soort wedstrijden is belangrijker dan het opzoeken van nieuwsberichten hierover omdat die zich inderdaad meer spitsen op de sensatie van het hacken binnen x aantal seconden/minuten zonder te melden dat hier weken tot maanden aan vooraf zijn gegaan.

Maar waar het hier nu uiteindelijk over gaat is: aangezien de TS nu last heeft van een \’trage\’ Mac is het uitschakelen van de virus scanner voor de hand liggend in het kader van troubleshooting. Het nut van het daarna weer aanzetten is hier dan niet aan de orde. (anders dwalen we weer vreselijk af).

Eens.

Ook leuk om te weten: Nog geen malware voor de iPhone

Beter om te weten is het verschil in store tussen beide devices: Apple controleert vooraf, Google controleert achteraf. Het nadeel aan dit systeem is dat je bij Apple aan nogal wat voorwaarden moet voldoen wat tot soms verhitte discussies kan leiden; bij Google krijg je dus het verhaal zoals bij WebWereld (en diverse anderen) wordt beschreven: apps die kwaad kunnen en een Google die van z’n kill switch gebruik moet maken. Dit zegt tot zover niets over de kwetsbaarheid van de operating systems zelf. Overigens vergeet Kaspersky de sms-security problemen die diverse operating systems plaagde, iOS was 1 van deze systemen. Wat wel van belang is aangezien ze een toename van sms-malware constateren (het feit dat sms een vrij kwetsbaar systeem is helpt natuurlijk ook niet).

@Macosxachist: SMART zelf is gewoon onbetrouwbaar, gaat niet om de software die het uitleest noch de controller die het registreert. Een algemeen bekend feit in de ICT. Overigens is een discussie over security zeker niet onbelangrijk. Er bestaan bij veel beginnende OS X gebruikers nogal wat onjuiste vooroordelen.

Bijdrager
    marcomarum

backup maken en snowleopard opnieuw installeren een idee?

Bijdrager
    LRT-dokkie

Mijn MBP (aug. 2009) 17″ met 8GB DDR3 1067mh (500gb: 60gb bootcamp, 200gb vrij) en OS Lion, is het laatste jaar ook steeds trager geworden. Opstarten traag, starten van Opera browser geeft al 30″ strandballen in beeld….. Weekend Win 7 64bits in bootcamp gezet: dat gaat echt extreem veel sneller dan Mac OS, opstarten, applicaties: alles. Nu laat ik ‘em standaard opstarten in Win 7, snel, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.
    Zal ook maar eens wat van de beschreven tips uittesten.
    Is een clean install anders een optie? Ik hoopte eigenlijk dat dat nu juist NIET nodig was met mijn MBP.

Bijdrager
    iep

Probeer eerst de andere opties maar, clean install kun je altijd nog doen. Zie een clean install als laatste redmiddel (dat is het bij Windows en andere systemen ook).

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.