16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Dutch_Lux

steeds meer liedjes kwijt – iTunes

Hi y’all,

Ik heb een vreemd probleem waar apple care mij niet mee kan helpen.

Al sinds lange tijd wordt ik af en toe geconfronteerd met de melding dat iTunes een liedje niet kan vinden. Ik krijg dan een uitroepteken bij het desbetreffende nummer te zien in iTunes. Ook kan ik dan in de map muziek/iTunes/iTunes Media/Music de nummers niet meer vinden.

Tot nu toe eigenlijk irritant maar kon ik er wel mee leven, totdat ik vandaag mijn iPad opnieuw ging synchroniseren. Ik kwam erachter dat er bijna 600 (!) nummers zoek zijn…

Apple care geeft als mogelijke oplossing, orden bibliotheek (geen resultaat), nieuwe iTunes 12.1 installeren (geen resultaat), werk map “iTunes” bij de itunes voorkeuren uit en aanvinken (geen resultaat). Lijkt er dus op dat de nummers weg zijn. Maar hoe voorkom ik dat nu voor de toekomst? Straks houdt ik geen nummer meer over…

Wat is hier aan de hand, iemand een suggestie.

p.s. (ik ben geen knutselaar computer technisch, verplaats dus geen bestanden etc gebruik geen andere media spelers, het gaat bijna allemaal om geripte cd’s)

Bijdrager
    jv65

Heb je al met Spotlight gezocht?

Bijdrager
    jjmac1975

Edit…

Niet goed gelezen, mijn excuus…

Hi,

Kun je om te beginnen eens kijken of de nummers die je nu in iTunes mist nog wel in de map iTunes/iTunes Media/Music/ staan?

Zo ja, is alleen de bibliotheek corrupt en zou je deze opnieuw kunnen opbouwen door alle nummers te wissen en opnieuw te importeren, of door tijdens het opstarten van iTunes de Alt toets vast te houden en te kiezen voor een nieuwe bibliotheek aanmaken en hier de nummers weer in te importeren.

Bijdrager
    Dutch_Lux

nee staan ook niet meer in die map, en met spotlight ook niet meer te vinden.

***edit: maakt niet uit :)***

Bijdrager
    JBStudio

Hoe zien jou voorkeuren eruit? iTunes-Voorkeuren-Geavanceerd.

Bijdrager
    Dutch_Lux

hetzelfde alleen staat bij mij ook de “kopieer bestanden naar…” aangevinkt

Bijdrager
    jjmac1975

Erg apart dat de nummers verdwijnen…

Heb je al gekeken in de Time machine backup of je de nummers terug kunt halen?

Bijdrager
    JBStudio

Dat is dan goed….. wat vreemd! Laat je het met iCloud synchroniseren? Of iets gedaan met iTunes Match?

Bijdrager
    SunKeeper

Over welke Mac gaat het? Hoe oud? Welke versie van OS X?

Je bent zeker dat de harde schijf (indien van toepassing) nog in goede staat is?

Bijdrager
    Dutch_Lux

Nee ik laat niet synchroniseren met iCloud. (match heb ik een tijdje geleden geprobeerd maar na 5 dagen continue synchroniseren weer heel gauw uitgezet)

Ik heb wel een time machine met backups, maar heb daar nog niet gekeken. Het is ook eerder dat ik waarschijnlijk nu pas achter de omvang van het gemis kom en dat het al een tijdje aan de gang is… Ik weet dan ook niet op de TC nog soelaas bied. Daarnaast is het terugzetten wel een oplossing voor de verloren gegane bestanden, maar bied het geen structurele antwoord op de vraag hoe dit eigenlijk kan.

Ik zit nog altijd op OS X 10.8 (2.7ghz i5, 16gb, 1TB harde schijf).
    Dit is de originele OS X, wel inmiddels geupgrade naar iTunes 12 (op verzoek van Apple care)

Hoe kan ik controleren dat de harde schijf nog in goede staat is?

Bijdrager
    Obi

Controleren van je HD kan bv met SMARTreporter Lite.

http://www.corecode.at/smartreporter_lite/

Misschien is het nodig om je iTunes bibliotheek opnieuw op te zetten.
    Als je interne HD groot genoeg is om je nieuwe bibliotheek zou ik die gebruiken.
    Er zijn verschillende methoden beschikbaar omdit te doen. Hieronder is een methode
    beschreven om je muziekbibliotheek te kopiëren naar een
    nieuwe locatie zoals een externe harde schijf. (Interne HD kan ook mits groot genoeg)
    Deze methode zal ook afspeellijsten en meta-data behouden,
    en eventueel ‘ontbrekende’ muziek bestanden en verkeerde links
    naar muziekbestanden wordt ook herstelt.

Randvoorwaarden:

– Je originele bibliotheek is al ‘geconsolideerd.’
    – Je hebt voldoende vrije ruimte op je externe (of interne) HD om je bibliotheek erop
    te zetten.

Methode:

– Zoek het bestand ‘iTunes Library Music.xml’ in je huidige iTunes-bibliotheek map
    (je oude bibliotheek van nu af aan). Je hebt dit bestand nodig om later
    afspeellijsten en andere instellingen van je oude bibliotheek te gebruiken
    in je nieuwe bibliotheek.

– Stop iTunes

– Start iTunes, en houdt de <optie> toets ingedrukt bij het starten, er wordt een menu
    weergegeven waarin je een nieuwe bibliotheek kan creëren.

– Maak de nieuwe bibliotheek op de gewenste locatie (externe HD),
    en laat iTunes de nieuwe bibliotheek aanmaken, sluit daarna iTunes.

– Start iTunes opnieuw, iTunes maakt nu gebruik van de nieuwe bibliotheek locatie,
    maar de bibliotheek is nog leeg, er staat nog geen muziek in.

– Identificeer de locatie van de map (waarschijnlijk genaamd Music) van de oude
    iTunes bibliotheek.

– In iTunes ga naar het menu: Bestand > Voeg toe aan bibliotheek …
    en selecteer de map Music (van de vorige stap) van je oude iTunes bibliotheek.

– Afhankelijk van de grootte van de bibliotheek en de snelheid van je HD kan dit enige tijd duren,
    maar als dit klaar is dan moet al je muziek uit je oude bibliotheek in de nieuwe bibliotheek
    staan op je externe HD. Ook muziek bestanden met incorrecte links staan in deze bibliotheek.

– In iTunes ga naar het menu: Bestand > Bibliotheek> Importeer afspeellijst …

– Navigeer in de finder naar de “iTunes Library Music.xml” bestand van je oude
    iTunes-bibliotheek (uit stap 1) en selecteer dit bestand. Afspeellijsten en andere metadata van de
    oude bibliotheek worden dan in de nieuwe bibliotheek geïmporteerd.

Als het goed is je iTunes bibliotheek compleet gekopieerd naar een nieuwe locatie (externe HD)
    met behoud van je ‘playlists’ en andere meta-data.

Bijdrager
    Dutch_Lux

Obi, dank je wel voor je uitvoerige uitleg. Ik zal er mee aan de slag gaan. Overigens was een dergelijke suggestie (aanleggen van een nieuwe bieb ook door AC aangeraden).
    Mijn enige punt is, en eigenlijk ook zorg is: hoe kan het dat liedjes “kwijt” raken.

Denk je dat ik met het aanleggen van een nieuwe bieb voorkom ik dat dit weer zal gebeuren.

Bijdrager
    Facundo

Gebruik je andere programmas die gebruik maken van je iTunes-library? Bijv. Beatunes of een dj-programma als Traktor. Bij sommige programmas is het namelijk niet zo duidelijk (bij het verwijderen van een track uit een playlist) of je een bestand wist of slechts de verwijzingen naar dat bestand.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit door een schijfprobleem wordt veroorzaakt. Dan had je wel meer algemene problemen ondervonden en dit is te selectief.
    Ook lijkt me dit geen iTunes-bug, want dan was er al een geweldige rel geweest. Hoewel het al wèl jaren een itunes-probleem is dat embedded artwork gewoon ineens (fysiek) kan verdwijnen. En daarover houdt Apple zich al jaren muisstil.

Ook ik ben heel benieuwd naar de oorzaak van dit probleem, want het is heel vreemd.

Bijdrager
    Dutch_Lux

Nee, dat bedoelde ik met “ik ben geen knutselaar computer technisch”, ik heb dr namelijk allemaal niet zo heel veel verstand van. Ik beperk me meestal tot de zaken die apple mij standaard aanbied.

Dat ik ongemerkt toch zoveel nummers weggegooid zou hebben via zo’n ander programma is dus niet aan de orde. Daarbij komt dat ik heel specifiek mijn hele cd collectie geript hebt in september 2012 in het kader van “let’s go digital”. Daardoor heb ik twee goede voorbeelden:

1. On every street van Dire Straights: ik vind de hele cd mooi, maar er staan nu nog maar 4 nummers in iTunes die ik kan gebruiken, terwijl de rest van de nummer (dus wel alle nummers gelist in mijn bieb) niet meer bruikbaar en vindbaar zijn.

2. Search of sunrise 2 en 4 van DJ Tiësto – de nummers op deze cd’s lopen netjes in elkaar over zonder pauze (want gemixt door tiësto) – maar ook hier ontbreken per cd elke keer 1 liedje.

AC zegt: “ja we kunnen niet garanderen dat dit niet gebeurd, vandaar dat we mensen aanraden back-ups te draaien….”
    Ik blijf 600 nummers verliezen (van 5600 nummers naar 4950 nummers) onacceptabel veel vinden.

Wat zouden nog meer kenmerken kunnen zijn van een harde schijf die het loodje aan het leggen is (hij zit nl wel vrij vol, 950gB van 1 TB used)

Bijdrager
    Facundo

Ik blijf 600 nummers verliezen (van 5600 nummers naar 4950 nummers) onacceptabel veel vinden.

En daar is ongetwijfeld iedereen het mee eens. Wat AC zegt is gewoon een slappe dooddoener.

Je hebt i.d.d. nog maar heel weinig schijfruimte over. Dit is iets waar je direct iets aan moet doen! Ik kan me echter niet voorstellen dat dit de oorzaak van dit probleem is. Bestanden verdwijnen niet zomaar van een schijf, ook niet als deze defect of te vol zou zijn. En zéker niet op deze manier.
    Heb je recent nog waarschuwingen op je scherm gehad voor te weinig schijfruimte? Werk je al langere tijd met zo weinig schijfruimte?

Bijdrager
    smollie

Allen,

zelfde probleem als dutch-lux
    verdwijnen al geruime tijd meerdere songs, vandaag weer 10 tallen
    verdwenen. Gebruik I-tunes enkel om muziek af te spelen dus
    nog nooit i-tunes store gebruikt. Liedjes komen hoofdzakelijk van CD’s
    denk dat ik er ondertussen rond de 700 mis.
    De bestanden zijn nergens nog terug te vinden ??
    Is natuurlijk zeer vervelend, meestal ging het om geleende cd’s dus
    kan ze niet zomaar terug invoeren. Trouwens zolang ik niet weet wat er
    gebeurd ga ik hier geen tijd aan besteden als ik dan later moet vaststellen
    dat ze weer verdwenen zijn.
    Lijkt mij ook een raadsel, heb al wel verscheidene malen nieuwe versie gedownload.
    Beschikbaar: 447,83 GB (447.832.862.720 bytes)
    Capaciteit: 499,25 GB (499.248.103.424 bytes)
    Te weinig schijfruimte zal hier ook niet het probleem zijn.

Groeten,

Luc

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.