7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

Steam & Catalina: 32-bits spellen

Ik zit een beetje tegen de upgrade / update naar Catalina aan te hikken. Nu heb ik ook spellen op mijn iMac naast Steam en heb ik ook Windows via Bootcamp op ditzelfde apparaat, maar toch vind ik het afscheid nemen van al die apps toch best moeilijk.

Er is geen haast bij en ik kan voorlopig wel uit de voeten met Mojave. Alleen zal ik er een keer wel aan moeten, vooral omdat ik Apple Arcade volgend jaar wil gebruiken.

Daarom ga ik eerst beginnen met al die kleine rare programma’s die ik nog geïnstalleerd heb staan die ik niet meer ga gebruiken en dat blijken er meer te zijn dan ik dacht.

Ik zie dat ik ook veel 64-bit apps heb die nog 32-bit componenten bevatten waarvan Go64 zegt dat het niet zeker is of ze wel speelbaar zijn onder macOS Catalina.

Veel van die games kan ik ook installeren onder Windows en daarmee heb ik toegang tot de spellen wel opgelost, maar ben ik vaak wel mijn bestanden en dus mijn bewaarde gegevens kwijt. Dat betekent vaak dat ik opnieuw moet beginnen.

Gelukkig zitten er dan weer spellen tussen die vooral multiplayer zijn of die ik al uitgespeeld heb, dus dat scheelt dan weer. Toch is het handig als ik ze mee kon nemen. Tenslotte is het herstarten van je computer ook niet alles – ook al gaat dat vrij vlot.

Korte vraag voor nu:

Kan ik al die kleine 32-bit programma’s die in de hulpprogramma’s map staan probleemloos verwijderen?

Bijdrager
    TheBigZ

Waarom maak je niet gewoon een bootable image van je huidige macOS volume op een externe schijf? Dan kun je later, als je de behoefte hebt, opstarten van die schijf om een old-skool 32-bit spelletje te spelen.

Ook wel bekend als: “the mowat model”.;-)

Bijdrager
    whaha

Ik heb zo’n schijf niet liggen. De enige externe schijf die ik heb, is al in gebruik: Dat is voor mijn back-ups.

Daar staat de Time Machine back-up op en ik probeer daar ook de back-up van Windows op te krijgen, maar dat lukt nog niet zo goed. Ik heb de schijf daarvoor in tweeën gesplitst. Diezelfde schijf in drieën hakken terwijl ik mijn interne SSD al in tweeën heb gehakt voor Windows lijkt me niet zo efficiënt. Dus als ik dan tóch moet rebooten om te gamen, wat nu ook voorkomt, dan kan dat net zo goed naar Windows zijn.

Tenslotte heeft Apple met Apple Arcade wel een beetje moeite gedaan om games binnen te halen, maar het gros van de games draait enkel nog op een PC (met Windows, maar Steam is al aardig bezig om ook Linux distributies te ondersteunen).

Ik weet trouwens niet eens hoe ik een image maak. Kan dat gewoon met schijfhulpprogramma?

Maar kan ik die hulpprogrammaatjes nu verwijderen of niet?

Bijdrager
    TheBigZ

whaha op 17 oktober 2019 om 19:54

Ik heb zo’n schijf niet liggen.

Ben je nou serieus? Wat kost een externe schijf vandaag de dag? 4TB voor €100?

Bijdrager
    TheBigZ

Ik weet trouwens niet eens hoe ik een image maak. Kan dat gewoon met schijfhulpprogramma?

Ja, dat kan met Schijfhulpprogramma.

https://www.howtogeek.com/399058/how-to-make-a-bootable-clone-of-your-macs-hard-drive/

Bijdrager
    whaha

<p class=”cite”>TheBigZ op 17 oktober 2019 om 22:07</p>

Ik heb zo’n schijf niet liggen.

Ben je nou serieus? Wat kost een externe schijf vandaag de dag? 4TB voor €100?

Ja, maar dan heb je dus een HDD. Noch los van het geld (dat ik er niet voor over heb) is dat een achteruitgang. Ik ben juist zo blij dat die spellen nu allemaal een beetje fatsoenlijk snel opstarten. Ik ben eigenlijk een spelcomputergamer en ik vind het niet fijn als ik daarvoor eerst moet wachten, ik wil het plug en play, anders hoeft het niet van mij.

Dat ik moet herstarten om te gamen vind ik al vervelend, maar om nu mijn games te verdelen over 3 volumes lijkt mij nogal onhandig. Na een tijdje weet ik dan niet meer of ik een spel heb en moet ik eerst een paar keer herstarten voordat ik het gevonden heb…

Nu zit ik er dus aan te denken om alle games die niet meer zullen gaan draaien alvast te installeren onder Windows. Tenslotte is dat een echt gameplatform. Alle andere dingen kun je beter onder macOS doen, vind ik, maar dat is dan ook de reden dat ik een dual-boot setup heb. Het is niet ideaal en als ik écht alles kon gamen op macOS wat ik nu onder Windows doe, dan doe ik vandaag nog Windows weg. Helaas is dat niet zo, ondanks verwoede pogingen om het een en ander te compenseren door Wine en virtualisaties.

Kortom, ik wil weten of ik alvast kan gaan ruimen door die hulpprogrammaatjes weg te gaan doen.

Verder wil ik weten of de games die ondersteund gaan worden ook daadwerkelijk al bij mensen draaien onder Catalina.

Mijn lijst is als volgt:

• Fantasy Strike (heeft zo’n libSteam.bundle die nog 32-bit is)
    • C&C Red Alert (heeft een WineskinX11 die nog 32-bit is)
    • Warcraft III (heeft een SystemSurvey die 32-bit is) [Deze versie ga ik uiteindelijk verwijderen wat ik heb WCIII Reforged vooruit gekocht, de vraag is dus alleen waar ik dit spel wil spelen: onder Windows of onder macOS?
    • Starcraft II (32-bit: GLShaderCompiler, verder ook gewoon 64-bit
    • Starcraft I heb ik helemaal over kunnen zetten naar 64-bit
    • Steam, het programma zelf, is nu ook 64-bit
    • Wineskin 2.6.2 (WineskinX11 is nog 32-bit, maar als ik de bijbehorende software, die 32-bit is, toch niet meer kan draaien, kan dit ook wel weg…)
    • 8Bitdo_update (dit is om mijn universele Bluetooth Arcade Fight Stick van updates te voorzien, maar dat kan ook via Windows) [maar geldt alleen voor een oude update, ik hoop dat het updaten van die driver vanmiddag gelukt is.
    • Grand Theft Auto II (Vraag me niet hoe het kan, maar alleen op de WineskinX11 na is dit 64-bit. Zou echt cool zijn als ik dat nog onder macOS Catalina kon blijven draaien. Het is een van mijn favoriete spellen.)
    • Boxer is helemaal nog niet 64-bit. Alleen kan ik ook onder Windows DOS games draaien. Vereist wel een herstart natuurlijk…
    • Command and Conquer – Red Alert 3 (Ik hoop dat mijn licentie ook geldt voor Windows, maar ik vrees het ergste.)
    • [De Help indexer van Apple zelf is 32-bit, wauw
    • Tales of Monkey Island 1 t/m 5 zijn 32-bit, maar die heb ik al op Windows. Leve licenties zullen we maar denken.
    • Retro City Rampage is, vanzelfsprekend, niet 64-bit, maar ik zou het hilarisch gevonden hebben als dat wel zo was geweest.
      Zoals de naam doet vermoeden is het namelijk geen echt oud spel. Wel heel vet.
    • SimCity [Draaide al niet eens meer op macOS en doet dat wel al op Windows. Verwijderen dus!]
    • The Secret of Monkey Island Special Edition. [32-bit]
      Echt schandalig, ik heb die dit jaar gekocht, volgens mij vóór de presentatie van Catalina en het spel staat nu al niet meer in de App Store. De praktijken van Aspyr zijn af en toe schandalig, maar het is wel een van de weinige uitgevers die spellen ‘naar de Mac’ haalt.
      Dat RA3 spel is ook door hun ‘gedaan’ en dat heeft al tijden geen multiplayer meer.

Dat was het dan.

Dit is ongeveer mijn lijstje, maar ik heb al het een en ander verwijderd. Toch zijn er nog een hoop utilities waarvan ik niet weet of ze een nieuwe versie krijgen en of het de moeite is om ze allemaal langs te gaan. Voor hetzelfde geldt worden ze automatisch voorzien van een 64-bit versie. Tenslotte zijn er een hoop van Apple zelf. Ik ben zelfs iets van Tiger tegen gekomen.

Nee, ik doe nooit schone installaties, ik behoud graag mijn metadata, savedata en andere zaken die je niet zomaar eventjes terug zet na het installeren van een OS. Sowieso is een schone installatie doen en dan een back-up terug zetten nogal nutteloos.

Kan ik alle programma’s die nog 32-bit zijn zomaar verwijderen als ik ze zelf niet lijk te gebruiken?

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door whaha.
    Bijdrager
    whaha

Het laatst genoemde spel ben ik maar gewoon gaan spelen, zodat ik het niet opnieuw hoef te kopen.

Verder heb ik ook geen haast meer met Catalina, maar ik zou toch graag mijn herinneringen terug krijgen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.