9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Flipstra

statistieken resoluties nederland

Is er een site waar je de statistieken van gebruikte beeldschermresoluties in Nederland kan bekijken? We zijn een nieuwe site aan het bouwen en die willen we optimaliseren voor 1024 x 768. Het is wellicht handig om te weten hoeveel procent van de Nederlandse internetters nog op 800 x 600 zit… Ik kan wel statistieken vinden op internet, maar niet specifiek over nederland…

-typo bewerkt-

Bijdrager
    makelthedevil

Je zou sowieso hier eens een poll kunnen beginnen dan krijg je een aardig beeld denk ik

Bijdrager
    Sharky K.
    ”Flipstra”

Is er een site waar je de statistieken van gebruikte beeldschermresoluties in Nederland kan bekijken? We zijn een nieuwe site aan het bouwen en die willen we optimaliseren voor 1024 x 768. Het is wellicht handig om te weten hoeveel procent van de Nederlandse internetters nog op 800 x 600 zit… Ik kan wel statistieken vinden op internet, maar niet specifiek over nederland…

-typo bewerkt-

Het gaat toch om de grote van het window en niet het scherm. Steeds meer mensen die windows gebruiken doen net zoals mac users en optimizen hun window en maximalizeren die dus niet, omdat de schermen steeds groter worden. Ik denk dat je je website voor 800×600 zal moeten gaan maken en dat dat niet gaat veranderen.

Bijdrager
    2manydjs

vroeger stond dat altijd op de site van nedstat.nl .
    Ik heb net even gekeken maar kon het niet zo snel vinden.
    wat je ook kan doen is even naar http://www.startpagina.nl gaan.
    klik dan op het nedstat logootje van startpagina en kijk daar bij resolutie wat het vaakst voorkomt.

Succes

Bijdrager
    Flipstra

helaas staat er bij de statistieken van startpagina bij resolutie ‘onbekend: 100%’. Dat schiet dus niet erg op… :(

Bijdrager
    Flipstra

Als je bij de ‘dochter’ pagina’s kijkt zie je wel heel verassende resultaten. Bedankt voor de tip 2manydjs. Je kan op deze manier makkelijk bepalen op wat voor manier je doelgroep op ’t net zit! tof…

Bijdrager
    Ruben

Ik denk toch dat je, zoals Sharky K. al schreef, ook rekening moet houden met dat mensen niet altijd hun browser full screen gebruiken. Zelf heb ik bijvoorbeeld een resolutie van 1024×768, maar Safari staat bij mij altijd zo dat ik boven, links en onder ongeveer een halve centimeter over hou (waar ik wel eens randjes van achterliggende vensters neerzet die ik dan snel naar voren kan halen) en rechts hou ik altijd mijn rij icoontjes op de desktop vrij in beeld.

Als ik een schermdump maak van Safari en ‘m even open in Photoshop blijkt het bruikbare deel van mijn browser bijvoorbeeld maar 850×576 te zijn.

Bijdrager
    Jor1

ik weet niet met welk doel je de website gaat bouwen, maar als het gaat om een commerciele site zou ik je willen adviseren om toch nog van lagere resoluties uit te gaan. Is toch zonde als nèt dié énè potentiele klant wegklikt omdat hij jouw website niet volledig op zijn scherm kan krijgen. En ook als het geen potentiele klant is, kan het nog steeds ergenis opleveren.

met lagere resoluties kun je nog steeds prima sites bouwen.

zoek eens verder op osx, er zijn hier al meerdere topics over

veel succes met bouwen :)

Bijdrager
    TheBT

Maak best je ontwerp voor een 800×600 scherm, maar hou wel rekening dat er nog een hoop balkjes op je scherm staan (zoals explorer, menu’s, status, startbar bij windows).
    Als je dus alles mooi op een scherm wil hebben zonder scrollbars ontwerp ik het voor een resolutie van 760×420 of 760×520 als je de statusbalken weglaat.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.